De finaleweek

vod
zo 17/05/2015 - 00:15 Update: zo 31/05/2015 - 00:58 Maandag is de Koningin Elisabethwedstrijd voor viool de laatste week ingegaan. Zaterdagnacht weten we wie van de twaalf finalisten de winnaar wordt.

Wolfgang blikt terug

Vanaf de halve finale schreef Wolfgang Heiremans elke dag een recensie voor Cobra.be over de prestaties van de kandidaten. (Elisabeth Live, 30 mei 2015)

Wat denken deZES/lesSIX ?

De definitieve pronostiek van DeZes

Clara Lévy met de nieuwe stand (Dag 5)

De pronostiek van Merlijn de Coorde (Dag 4)

Alice Van Leuven met een nieuwe stand. (Dag 3)

De pronostiek van Pierre Vopat (dag 2)

De rangschikking van Alix Lagasse (dag 1)

Elke avond zijn er twee kandidaten aan de beurt. Zij spelen het  verplicht werk en een vioolconcerto naar keuze. Het verplicht werk is dit jaar  '...aussi peu que les nuages.... ' van de Zwitserse componistMichael Jarrell (°1958 ). Anders dan vorige jaren is het verplicht werk niet het resultaat van een wedstrijd, maar kreeg Jarrell van de organisatoren van de wedstrijd de opdracht om een compositie te schrijven.

Wolfgang Heiremans zegt er het volgende over : "...aussi peu que les nuages.... " is het derde werk dat Jarrell schrijft voor viool en orkest na ...prisme / incidences... uit 1998 en Paysages avec figures absentes - Nachlese IV uit 2010, en het is een bijzonder geslaagd werk, dat begint met een ontzettend virtuoos deel, opgebouwd uit een Guirlande in de vioolsolo, die door het orkest overgenomen wordt en uitgroeit tot een fortissimo passage waar de violist bij wijze van spreken opgeslorpt wordt in de klank van het orkest om zich er daarna, in het lyrische tweede deel, terug van los te weken. Het werk zit vol met kleuren en mooi uitgewerkte ideeën en is bijzonder boeiend om te ontdekken.

Volgorde van optreden tijdens de finale

Maandag 25 mei 20u


Dinsdag 26 mei 20u

  • Thomas Reif (°Rosenheim in Duitsland): Concerto in D op. 35 van Peter Tsjaikovski
  • Mohri Fumika (°Shiga in Japan): Concerto in d op. 47 van Jean Sibelius

 

Woensdag 27 mei 20u

  • Kenneth Renshaw (° San Francisco, California, Verenigde Staten): Concerto in D op. 77 van Johannes Brahms
  • Kim Bomsori (° Daegu in Zuid-Korea): Concerto in D op. 77 van Johannes Brahms
     

Donderdag 28 mei 20u

  • Wang Xiao (°Wulumuqi in China): Concerto in d op. 47 van Jean Sibelius
  • William Hagen (Salt Lake City, Utah, Verenigde Staten): Concerto in D op. 35 van Peter Tsjaikovski

 

Vrijdag 29 mei 20u

  • Lee Ji Yoon (°Seoul in Zuid-Korea): Concerto in D op. 77 van Johannes Brahms
  • Oleksii Semenenko (°Odessa, Oekraïne): Concerto in d op. 47 van Jean Sibelius

Zaterdag 30 mei 20u

  • Lim Ji Young (°Seoel in Zuid-Korea): Concerto in D op. 77 van Johannes Brahms
  • Stephen Waarts (°Fremont in Californië, dubbele - Nederlands-Amerikaanse – nationaliteit): Concerto n. 2 van Béla Bartók


 

 

 

 

 

Koningin Elisabethwedstrijd 2015 op Canvas+ en op Canvas

De finalesessies van de Koningin Elisabethwedstrijd zijn integraal en rechtstreeks te bekijken op Canvas+ (via het kanaal van Ketnet ). Ze worden omkaderd door de talkshow 'Elisabeth Live'.  

Elisabeth Live wordt dit jaar gepresenteerd door Katelijne Boon en Vincent Verelst, die Thomas Vanderveken vervangt. Vincent studeerde piano aan het Conservatorium van Brussel en presenteerde in een ver verleden een programma op Klara. Maar de laatste jaren was hij een van de vaste reporters van 'Vlaanderen Vakantieland'. Nu keert hij dus terug naar zijn oude liefde, de klassieke muziek.

 

Van maandag 25 tot en met zaterdag 30 mei om 20.00 u. op Canvas+.
(herhaling ’s anderendaags om 10.00 u. op Canvas).

 

 

Koningin Elisabethwedstrijd 2015 op Cobra.be

De finale van de Koningin Elisabethwedstrijd kunt u live volgen op Cobra.be van maandag 25 mei tot en met zaterdag 30 mei 2015 elke dag vanaf 20u.

Het dagboek van Katelijne Boon

Katelijne Boon houdt voor Klara een dag- of nachtboek bij. U kunt het hier beluisteren.

Dag 1 - maandag 25 mei: klik hier om het dagboek te beluisteren

Dag 2 - dinsdag 26 mei: klik hier

Dag 3 - woensdag 27 mei:  klik hier

Dag 4 - donderdag 28 mei: klik hier

Dag 5 - vrijdag 29 mei/zaterdagochtend 30 mei: klik hier

 

De halve finale

Juryvoorzitter Arie Van Lysebeth maakte op zaterdag 16 mei in Studio 4 van Flagey de namen bekend gemaakt van de 12 finalisten van de Koningin Elisabethwedstrijd voor Viool 2015. De Verenigde Staten en Zuid-Korea zijn het sterkst vertegenwoordigd in de finale, met elk drie deelnemers. 

Er staan opvallend veel mannen in de finale: acht tegenover vier vrouwen. Dat is des te opvallender, omdat de vrouwen in de halve finale nog in de meerderheid waren (dertien tegen elf). Dat betekent dat er maar liefst negen vrouwen sneuvelden en slechts drie mannen.

Er waren geen Belgen meer in de halve finale.

Tijdens de finale worden de kandidaten begeleid door het Nationaal Orkest van België onder leiding van Marin Alsop.

 

 

De mening van Wolfgang na de halve finale

"Voor mij zijn er twee violisten die absoluut boven de anderen uitsteken:  de Duitser Tobias Feldman, een geweldig musicus, en de Oekraïener Oleksii Semenenko, die met een werkelijk verbluffende techniek kan uitpakken. De enige kandidate die ik in mijn lijstje had aangestipt en die er jammer genoeg niet bij zal zijn in de finale, is de Nederlandse Rosanne Philippens, maar ik ben ervan overtuigd dat zij de wedstrijd niet nodig heeft om toch een mooie loopbaan uit te bouwen.
Opvallend was dat we in de halve finales heel wat prachtige uitvoeringen gekregen hebben van de vioolsonates die vroeger pas in de finale aan bod kwamen. Daardoor krijgen we een mooi beeld van de musicus. 

Zoals ik een van de vorige dagen al schreef, ben ik minder enthousiast over de uitvoeringen van het Mozart concerto. Wat opvalt, is dat heel wat kandidaten Mozart nog vertolken zoals hij vijftig jaar geleden gespeeld werd en dat zij blijkbaar geen voeling hebben met de evolutie van de uitvoeringspraktijk.
Dan nog deze bedenking: waarom de keuze van het klassieke concerto beperken tot Mozart 3,4 en 5? Er zijn genoeg andere concerti voorhanden die muzikaal en technisch even interessant zijn. Zo vermijden ze ook dat we op één week elf keer hetzelfde concerto te horen krijgen.
Ook voor het orkest zal het een verademing zijn om eens een ander concerto te kunnen spelen. Op één week 24 kandidaten begeleiden is al geen sinecure, maar dan ook nog eens steeds hetzelfde moeten spelen, is zeker niet te onderschatten.


In de finale krijgen we dit jaar naast het onuitgegeven werk, dat dit jaar een opdrachtwerk is en niet meer zoals in het verleden deel uitmaakte van de wedstrijd voor compositie, de gebruikelijke concerti. Sibelius, Brahms, Tsjaikovski, Shostakovitch en Bartók zijn van de partij.

Wolfgang Heiremans
Wolfgang Heiremans werkt sinds enkele jaren voor de audiotheek van de VRT. Hij werkt ook vaak als opnameleider voor de klassieke radiozender Klara. Voordien was hij ongeveer 15 jaar actief als violist bij o.a. deFilharmonie en als concertmeester bij Il Novecento.

Bekijk hieronder de proclamatie van de finalisten.

vod

De jury

Dit zijn de juryleden: Voorzitter Arie Van Lysebeth, Pierre Amoyal, de Franse violist Patrice Fontanarosa, de Britse violist Daniel Hope, de violist Hu Nai-Yuan die in 1985 de Koningin Elisabethwedstrijd won, de violist Kang Dong-Suk, de vermaarde violiste en docente Kim Nam Yun, de Roemeense Mihaela Martin, de violiste Midori en de Russische violiste Natalia Prischepenko.
 

Bekijk hier het interview met Vincent Verelst.

vod