Derailment

© Els de Nil
di 26/05/2015 - 11:53 * Studenten van de Faculteit Letteren van de KU Leuven Campus Brussel recenseren voor Cobra.be vanop het Kunstenfestivaldesarts. Nu: 'Derailment' van Lea Drouet.

theater podium voorstelling recensie derailment lea drouet kunstenfestivaldesarts brussel

Waanzin van licht en geluid

Stilte en lawaai, een spel van licht en donker en dwarrelende kranten vatten 'Derailment' samen. Een bizarre vertoning in een station die je voortdurend op het verkeerde spoor zet.

Er heerst onwennigheid in het donkere station van Brussel-Congres, dat enkel verlicht wordt door een lijn van felle tl-lampen op de grond. Verschillende mensen, met een bandrecorder in de hand, stellen zich op langs beide kanten. Lange tijd blijven ze onbeweeglijk staan, terwijl een zacht gezoem aanwakkert en er af en toe een trein voorbij rijdt. Na een tijdje beginnen de lampen te flikkeren. Wanneer er geen einde aan lijkt te komen, mengen de spelers zich plots tussen de toeschouwers en vult een doordringend gezoem het ondergrondse station. Het publiek vraagt zich af wat hiervan de bedoeling is.

© Els de Nil

De performers trekken vervolgens naar een afgesloten deel, waarop een hels lawaai losbarst en fel licht het publiek verblindt. Je waant je op een concert van een of andere deathmetalband. De oordopjes die je aangeboden krijgt aan de kassa blijken een echte must.

Wanneer je denkt dat het echt niet gekker kan, moeten de krantendisplays eraan geloven. Kranten vliegen in het rond, worden gebruikt als hoofddeksel, omgetoverd tot denkbeeldig voorwerpen of in kleren gepropt. Dit is een van de weinige momenten waarop je een glimlach moeilijk kan onderdrukken. De voorstelling eindigt in volledige stilte met een bewegende krantenberg en een mager applaus.

Raar, verwarrend en “te gek voor woorden” komen nog het meest in de buurt van wat deze vertoning oproept. Oorverdovend en verblindend is de voorstelling zeker, grensverleggend allicht ook, maar of ze ook boeiend of beklijvend is, is zeer de vraag.

Jasmien Leboy

'Derailment' - Léa Drouet. Gezien op 22 mei 2015 in het Station Brussel-Congres ihkv het Kunstenfestivaldesarts.

© Els de Nil

Ondergrondse wanorde

Met een voorstelling die geluid en licht op een ongeziene manier combineert, stelt Léa Drouet haar publiek voor een raadsel. Onder de grond in het station Brussel-Congres zorgen haar performers voor een verrassing met oordopjes.

Wanneer de toeschouwers de trappen van het station Brussel-Congres afdalen, wacht hen een donkere ruimte. Een zestal tl-lampen zorgen voor het enige licht. Als muggen wordt het publiek aangetrokken in een kring rond de lampen. Een tiental performers staat er met een bandrecorder omheen.

Na een kwartier wordt duidelijk dat de voorstelling al begonnen is. Het vervelende gezoem dat uit de bandrecorders weerklinkt, blijkt het geluid waarmee Drouet speelt. De sterkte van het licht neemt steeds meer af en de performers beginnen zich in snelle, korte bewegingen kriskras door de ruimte te bewegen. Hun uitdrukkingsloze gezichten en het verblindende licht van de knipperende tl-lampen zorgen voor angst en onrust.

Een voor een troepen de performers samen in een hoek van de ondergrondse ruimte. Het absurde tafereel begint steeds meer gelijkenissen te vertonen met een zwerm bijen die zich opmaken voor een aanval. De zoemende zwerm verplaatst zich naar het spoor, waar een trein het publiek verblindt met zijn lichten. Een glazen wand scheidt performers en publiek.

Nog is de voorstelling niet afgelopen, het publiek wordt plots opgeschrikt door een oorverdovend lawaai. De oordopjes die aan de kassa lagen, blijken nu zeer nuttig. Dat had het personeel wel duidelijker mogen vermelden. De performers komen de ruimte terug binnen en halen kranten tevoorschijn die in een mum van tijd een gigantische papierhoop vormen. De spelers gooien met kranten, proppen ze onder hun truien, springen in een krantenberg. De toeschouwers zoeken intussen blikken die hun ongeloof delen. Een zwak applaus kondigt het einde aan. Verward strompelt het publiek naar buiten, of heet dit “ontspoord”?

Ellen van Oost

Dérailment – Léa Drouet. Gezien op 22 mei 2015 in Station Brussel-Congres ihkv het Kunstenfestivaldesarts

Deze recensies werden gepubliceerd in het kader van een samenwerking tussen Cobra.be en de studenten van de Faculteit Letteren, KU Leuven Campus Brussel.