Trial about fake

ma 11/05/2015 - 14:18 *** Studenten van de Faculteit Letteren van de KU Leuven Campus Brussel recenseren voor Cobra.be vanop het Kunstenfestivaldesarts. Nu: 'Trial about fake' van Manu Riche.

podium toneel theater kunstenfestivaldesarts trial about fake manu riche ai weiwei china proces recensie

Als een crimineel beloerd

De toeschouwer valt binnen in het midden van een scène en krijgt meteen 45 camera’s op zich gericht. Gevolgd alsof hij een belastingfraudeur of een gekke seriemoordenaar is, probeert hij onopvallend op een van de stoeltjes te gaan zitten. In het vuur van een discussie – hoewel hijzelf uitgesloten lijkt te zijn – komt het erop aan te snappen waar dit alles om gaat.

Bewakingscamera’s, schermen en ministoeltjes schijnbaar willekeurig in een kale zaal verspreid, dat is het decor van de performance van Manu Riche over Ai Weiwei. In totaal spelen achttien acteurs de rechtzaak over de extravagante kunstenaar Ai Weiwei uit 2012 na. De waaghals zelf mocht - o ironie - destijds niet aanwezig zijn op zijn eigen proces: steeds de rechten van de Chinezen verdedigd en uiteindelijk niet mogen opkomen voor zijn eigen rechten. Datzelfde overkomt ook de bezoeker zodra hij tussen de spelers op het toneel verschijnt: omringd door letterlijk weggegooide argumenten, zit hij midden in een rechtzaak waar de ene na de andere acteur het woord neemt.

Hoewel de uiteenlopende argumenten en meningen controverses uitlokken, is de bezoeker zelf het zwijgen opgelegd. Alsof hij moet toekijken – met duizenden vraagtekens in zijn hoofd – hoe anderen over zijn toekomst beslissen. Die gesnoerde mond op zich is al erg genoeg, maar je moet er nog eens bijnemen dat 45 camera’s je zitten te beloeren. Je probeert vervolgens ook zo braaf mogelijk te blijven zitten, want elke misstap verschijnt op een van de schermen in de zaal.

'Trial about fake' is een pakkende voorstelling waar je je niet op kunt voorbereiden omdat alles afhangt van de andere bezoekers en acteurs die hun eigen regisseur spelen. Overrompeld door het gevoel dat je je eigen mening wil uitschreeuwen, zit je tegelijk met de mond vol tanden. De 45 camera’s doen een inbreuk op je privacy alsof je de meest gezochte crimineel ter wereld bent – niet moeilijk dat je dan op elke beweging van jezelf let. Alsof je zelf wacht tot de rechter jouw straf uitspreekt, volg je Manu Riches 'Trial about Fake' als het ware in het hoofd en de huid van Ai Weiwei. De gespannen sfeer in de rechtszaal overvalt je zodra je binnenkomt, en de opluchting op het eind is nog zo groot als je beseft dat dit alles toch niet om jou draait.

Manu Riches nieuwste creatie is een geslaagde weergave van het echte proces met de toeschouwer als dader of getuige – afhankelijk van hoe je jouw rol interpreteert. Achttien spelers in een kale zaal vol bewakingscamera’s slagen erin je aan de grond te nagelen – waardoor je bijna niet naar huis durft te gaan voor het eindoordeel is uitgesproken.

Saébel De Wever

'Trial about fake' – Manu Riche – gezien op 9 mei 2015 (KVS Bol) in het kader van het Kunstenfestivaldesarts

Deze recensie werd gepubliceerd in het kader van een samenwerking tussen Cobra.be en de studenten van de Faculteit Letteren, KU Leuven Campus Brussel.