Wulong of de dansende draak – HETPALEIS

ma 29/04/2013 - 13:59 Cobra.be stuurt laatstejaarssnaken van het Paridaensinstituut in Leuven naar het theater. En publiceert hun bevindingen naast die van professionals. Onze recensente Eline Van de Voorde en studente Astrid Vriens gingen naar 'Wulong' in HETPALEIS.

het paleis figurentheater wulong draak kobe proesmans iris bouche klas van piet recensie podium

We kunnen ons even verliezen in de droomwereld van Iris Bouche en Kobe Proesmans die zich voor ‘Wulong’ lieten inspireren door het oude China. Een meisje overwint haar angsten in een dromerig sprookje over opgroeien en volwassen worden. Een woordeloos stuk voor kinderen en volwassenen.

"Meeslepend en kleurrijk"

Een witte miniatuur slaapkamer verschijnt op de scène. Daarin een schattige, fijn afgewerkte pop. Het is een meisje, Ming Ming, opgeschrikt door een schim in haar kamer. Een rode draak, een knuffel, is haar beschermer. De schim is een vrouwelijke figuur in zwarte lange kleren en lang sluik haar dat het gezicht verbergt.

Schitterend poppenspel

Wanneer de miniatuur kamer van de scène verdwijnt, letten we plots op de gigantische deur, waar de schim door komt spoken. De pop is nu groter, opnieuw bediend door twee poppenspelers. We raken gefascineerd door de kleine en subtiele knikjes en handbewegingen. Het heeft iets aandoenlijk. Ming Ming is een klein meesterwerkje dat de poppenspelers naar de achtergrond doet verdwijnen, alsof ze echt begint te leven. De illusie werkt en spreekt tot de verbeelding.

Verschillende figuren snellen in het stuk Ming Ming ter hulp om haar angst voor de schimmen te overwinnen. De godin van de wind jaagt ze weg in haar wervelende dans. De krijger van de Aarde leert haar vechten. De godin van de Maan brengt rust en de rode dansende draak blijkt haar grote beschermer. ‘Wulong’ is een soort van groeiproces in zelfstandigheid, angsten overwinnen en op je eigen benen staan.

Kleurrijk en betoverend

De figuren hebben iets betoverend en tegelijk duister. Het decor met zijn overgrote deur, boeken in de vorm van vogels en glinsterende waaiende takken doen ons aan als een droom waarin alles buiten proportie is en een tikkeltje bizar, maar tegelijkertijd compleet natuurlijk. Niet moeilijk dus voor kind noch volwassene om zich in de droomwereld te laten meeslepen. De beelden, klanken en personages zijn kleurrijk. De live muziek is Oosters getint en begeleidt het hele stuk. Vooral de Chinese viool geeft het geheel een exotisch geluid.

Weinig complex

Fantasierijk is ‘Wulong’ ongetwijfeld. Verbluffend in scenografie en poppenspel. En toch overdondert deze voorstelling niet. Het verhaal is simpel en voorspelbaar, weinig complex. Misschien logisch voor een kindervoorstelling, maar we worden toch minder verrast dan gehoopt. De duistere belichting creëert naast het dromerige gevoel jammer genoeg ook een afstand tot het publiek. De kleuren en klanken zijn vindingrijk, maar laten weinig aan de eigen verbeelding over. We gaan graag mee in de droomfantasie, maar blijven mooi binnen de lijntjes van de voorstelling. Geen ruimte om aan de aangereikte beelden een eigen invulling te geven.

24/07/201210:50

***

"Eenvoudig maar zeer fantasierijk"

Eenvoudig en speels, meer heeft een kind niet nodig. En dit is ook exact wat HETPALEIS met ‘Wulong of de dansende draak’ aanbiedt. De woordeloze dans, muziek en poppenspelvoorstelling is op maat gemaakt voor het kind, maar sleept ook volwassenen mee in haar fantasierijk verhaal.

Ming Ming laat u een nachtelijk avontuur zien waarin mysterieuze demonen haar achtervolgen en dappere godinnen en krijgers haar redden. De pop die doorgaat voor het lieve, kleine meisje, speelt met de godinnen, leert kungfu van de krijger en vlucht van de demonen om uiteindelijk de veiligheid op te zoeken van haar eigen rode draak.

Vernieuwend

Een verhaal hoeft niet uiterst ingewikkeld te zijn om te boeien. Dat bewijst deze voorstelling wel. Het originele idee om een pop Ming Ming te laten vertolken, valt zeker in de smaak. De bedieners van de pop doen dit verrassend goed en gaan soms als kameleons op in hun omgeving. Kortom, ze laten Ming Ming echt tot leven komen. Daarnaast tovert de interactie tussen de pop en de dansers een brede glimlach op uw gezicht. Als een aapje probeert Ming Ming de bewegingen van de dansers na te doen. Ook staart ze net zoals de kinderen in de zaal vol verwondering naar hun prestaties. Dit levert vooral speelse scènes op waarbij u ontspannend naast lachende kinderen zit.

Met oog voor detail

Iris Bouche en Kobe Proesmans namen de regie voor hun rekening en dit deden ze dan ook perfect. Met het hele verhaal in uw achterhoofd, valt het enorm op dat het decor en de kostuums naadloos aansluiten bij het verhaal. Ze geven de voorstelling net dat ietsje meer. Hoe de takken van de boom meewiegen met de godin van de Wind, hoe de slepende gewaden van de demonen hen als schaduwen laten kruipen of hoe de maan en de fluitende vogeltjes de godin van de Maan vergezellen: alles is tot in de details uitgeschreven geweest. Maar niet alleen het decor en de kostuums, ook de muziek draagt overduidelijk haar steentje bij. Liu Fang creëert oosterse klanken die zich een weg baden door je oren en een overweldigende percussie begeleidt de krijger van de Aarde. Zelfs de vier dansers zijn met precisie uit alle hoeken van de wereld gekozen. Zo komen ze uit Australië, Californië, China en IJsland.

Dit alles maakt van ‘Wulong of de dansende draak’ een aangename voorstelling om naar te kijken. U geniet werkelijk van ieder detail van dit eenvoudig, maar zeer fantasierijk verhaal. Zo ziet u maar, het hoeft niet altijd een volwassen voorstelling te zijn om aan uw noden te voldoen!

Astrid Vriens

24/07/201210:51

****

['Wulong of de dansende draak' - HETPALEIS. Regie: Iris Bouche, Kobe Proesmans. Choreografie: Iris Bouche. Compositie: Kobe Proesmans. Spel, dans en poppenspel: Jeroen Baert, Li Bo, Gwen Cresens, Liu Fang, Tania Kloek, Jamie Lee, Filip Peeters, Kobe Proesmans, Daisy Ransom Philips, Bara Sigfusdottir. Nog t/m 18 mei in HETPALEIS te Antwerpen]

Astrid Vriens

Astrid

• Voornaam: Astrid
  • Familienaam: Vriens
  • Woonplaats: Wijgmaal

• Houdt van: onverwacht een mooi liedje horen, de voldoening van een uurtje sport (met vriendinnen), dagdromen, fruit uit de tuin eten, katten, de 'Pirates of the Caribbean'-films
  • Heeft een hekel aan: het moment waarop je beseft dat je je overslapen hebt, het moment waarop blijkt dat je lange wachten voor niets geweest is, een hele dag in natte kledij en schoenen rondlopen, spinnen