Romeo en Julia - Mokhallad Rasem

di 23/04/2013 - 07:58 Cobra.be stuurt laatstejaarssnaken van het Paridaensinstituut in Leuven naar het theater. En publiceert hun bevindingen naast die van professionals. Onze recensente Eline Van de Voorde ging met studente Emma Neyens naar 'Romeo & Julia'.

mokhallad rasem gilda de bal vic de wachter romeo & julia william shakespeare toneelhuis theater recensie

Shakespeare, maar dan anders

Het nieuwe stuk van Mokhallad Rasem mag dan wel Romeo & Julia heetten, een klassieke versie van Shakespeares bekendste werk krijgen we niet te zien. Hij maakte een stuk over de liefde, met als kapstok een eeuwenoud verhaal waar passie, lust, liefde en haat elkaar kruisen.

"Een fijne, eigenzinnige interpretatie"

Mokhallad Rasem vond de aanleiding voor zijn stuk in een foto die hij nam in zijn thuisland, Irak. Een uitgebrande auto in Bagdad waar twee mensen die een leven met elkaar deelden abrupt hun einde vonden. De liefde als thema mag dan een cliché lijken, het houdt ons al eeuwen in de ban: tegelijkertijd herkenbaar en compleet ondoordringbaar, even veraf als dichtbij. Rasem laat de liefde in zijn stuk vertolken door verschillende generaties, ieder een eigen versie van Romeo en Julia, maar dan zonder het dramatische einde.

Guitig en vertederend

We zien de spelers in gasmasker op scène verschijnen. Een bizar en bevreemdend beeld, dat de aanleiding van het stuk zichtbaar maakt zonder er dieper op in te gaan. Een koppel kindjes, een koppel jonge dansers en het alombekende theaterkoppel Gilda De Bal en Vic De Wachter verpersoonlijken de verschillende generaties. Elk op hun manier brengen ze hun visie op de liefde. In kinderlijke speelsheid, poëtische taal met guitige ironie en majestueuze dans vermengd met hedendaagse tinten tonen ze het spel tussen man en vrouw.

De Wachter en De Bal zijn geknipt voor deze rol. Ze spelen het liefdesverhaal niet, maar vertellen het en voorzien het van de nodige commentaar. Waarom moest het ook zo dramatisch eindigen? Was dat nu echt nodig? De twee zijn perfect op elkaar in gespeeld. De wisselwerking tussen dit theaterduo geeft grappige, vertederende, maar vooral herkenbare momenten.

Liefde in al zijn gebreken

Een grote jeep met metalen staketsel is de speelvloer, waarin ze zitten, op kruipen, spelen en dansen. De muziek, gaande van klassiek, over Franse chanson tot Nina Simones versie van ‘Ne me quitte pas’ begeleidt de fragmenten. Met de sterfscène in de vorm van een bombastisch stukje ballet en de balkonscène in een rondje citeren maken ze snel komaf. Want waar het voor Romeo en Julia eindigde, daar begint het pas. Alles verterende liefde, liefde als vaste waarde, maar ook aversie en haat die zich terug ontpopt tot passie en vuur. We krijgen het allemaal te zien.

‘Romeo & Julia’ vertedert vooral door het spel tussen De Bal en De Wachter. Hun dialogen zijn aandoenlijk en grappig en worden gesmaakt door het publiek. Elk afzonderlijk koppel is op elkaar in gespeeld, maar de relatie tussen de koppels onderling verloopt stroef. Het lijkt zoeken naar hoe ze zich tegenover elkaar moeten verhouden. Meer dan een representatie van de verschillende generaties kunnen we er niet in lezen. Op de momenten waar de zes spelers samen komen, lijken ze het publiek dan ook te verliezen. Vooral de duetten en dialogen blijven ons bij. Een fijne, eigenzinnige interpretatie van een oud stuk, dat net niet helemaal weet te overtuigen.

24/07/201210:50

***

"Een gewaagde voorstelling over de liefde"

‘Romeo en Julia’ van het Toneelhuis is een pittig stuk toneel met o.a. Vic De Wachter en Gilda De Bal in de hoofdrol. Dat dit vonken geeft, moet ik u niet vertellen. Samen met twee dansers en twee kinderen brengen zij hun visie op het verhaal van ’s werelds bekendste koppel.

Wat is liefde en wat is dood?

Een eenzame auto op het podium, zo begint het verrassende ‘Romeo en Julia’ van Mokhallad Rasem, een verhaal gespeeld door drie verschillende generaties. Het is een woordeloos, maar sterk begin dat niemand snel zal vergeten. In diezelfde auto geven de hoofdrolspelers even later een mooie afspiegeling van wat liefde en dood is. De acteurs zeggen bijvoorbeeld dat er voor liefde geen medicijn is, dat er aan liefde geen einde komt en dat de dood geen onderscheid maakt tussen zwart en wit.
Na liefde en dood komt ramptoerisme. De foto’s die worden geprojecteerd vertellen het verhaal van de jonge Romeo en Julia. Tot opeens de beroemde foto van de balkonscène verschijnt en het woord ‘ramptoerisme’ door de zaal klinkt. “Al de mensen die in Gerona zijn, gaan op zoek naar dat balkon”, zegt Julia. “Ramptoerisme noem ik dat”. Voeg daarbij de inventieve Engelse vertalingen, zoals ‘schoenen in the willows’ en ‘potdeaf’ van Romeo, en je bekomt een hilarische scène.

Vernedering geeft vonken

Opeens wordt de bom gedropt. Vic De Wachter zet zich op een kruk en zegt: “Ik ga weg.” Als Gilda De Bal dan vraagt of hij terug komt, loopt het uit de hand. Terwijl de kinderen veilig in de auto zitten en de dansers op het dak, laait er een verhitte ruzie op. Het wordt een ruzie vol vernederingen die ze elkaar toe slingeren. Deze scène toont aan hoe goed de twee acteurs elkaar kennen en hoe goed ze op elkaar ingespeeld zijn. Dit is dan ook veruit het beste deel van de hele voorstelling.

Een gewaagde combinatie

In het stuk worden woord en dans met elkaar afgewisseld. Op zich is hier niets mis mee, maar in dit geval is het een gewaagde combinatie die niet altijd een meerwaarde betekent voor het verhaal. Dit komt doordat de moderne dans in contrast staat met de bijzondere woordkeuze van de acteurs.

De muziek daarentegen past wel heel goed bij het verhaal en lijmt het geheel naadloos aan elkaar. Dat de acteurs niet alleen de muziek maar ook de tekst in overleg met de regisseur hebben gekozen, maakt het stuk nog net een beetje persoonlijker.

‘Romeo en Julia’, geïnterpreteerd door regisseur Mokhallad Rasem, is een opmerkelijke voorstelling over ‘that crazy little thing called love’ gezien door de ogen van drie generaties.

Emma Neyens

24/07/201210:50

***

Gezien op 18 april in de Bourlaschouwburg in Antwerpen.

['Romeo & Julia' – Toneelhuis | Mokhallad Rasem. Met: Gilda De Bal, Vic De Wachter, afwisselend Daan Roofthooft, Mona Staut, Nathan Van den Broeck, Luna Rous, Janten Versteele, Ivana Batchvarov. Eleanor Campbell, José Paulo dos Santos. In Toneelhuis tot 27 april, daarna op tournee in binnen- en buitenland]

Hoe zou het nog zijn met Romeo & Julia?

Wat als Romeo en Julia niet waren overleden, wat zou er van hen geworden zijn? Vanuit die vraag vertrekt regisseur Mokhallad Rasem voor zijn nieuwe theatervoorstelling in het Toneelhuis. In de hoofdrollen niemand minder dan Vic De Wachter en Gilda De Bal.

Cobra.be sprak met regisseur Mokhallad Rasem en met acteurs Gilda De Bal en Vic De Wachter over deze bijzondere voorstelling. Bekijk de reportage hiernaast.

Lees meer over 'Romeo & Julia'.

Emma Neyens