Fight Night – Ontroerend Goed

vr 12/04/2013 - 12:22 Cobra.be stuurt laatstejaarssnaken van het Paridaensinstituut in Leuven naar het theater. En publiceert hun bevindingen naast die van professionals. Onze recensente Eline Van de Voorde en studente Gwennaëlle Kusters gingen naar 'Fight Night'.

fight night ontroerend goed the border project alexander devriendt vooruit

Publiek KO in acht rondjes

We spelen een politiek spelletje. Letterlijk, want ‘Fight Night’ is een spelletje stemmen. Vijf mensen willen onze stem winnen in een mini arena waar politieke ideeën het onderspit delven en uiterlijke schijn en hapklare slogans welig tieren. Aan ons de keuze!

Kiezen tussen de cholera en de pest

Met de iconische zin “Lend me your ears” wordt de arena geopend. Onze oren en ogen zijn gericht op de vijf voorgestelde kandidaten. Onze stem is waar ze op uit zijn. Een beperkte keuze, maar kiezen zullen we. Oordelen zonder politieke gevolgen, proteststemmen uitbrengen, tegendraads doen, het kan allemaal. Ditmaal zonder gevolg.

Een robbertje vechten

Gewapend met een stembakje kunnen we onze favoriete kandidaat er uit pikken. ‘Fight Night’ ligt ergens tussen een boksmatch en een tv-wedstrijd als ‘The Voice’. De bel, de hangende micro op het voorplan en de blinkende zwarte boksjassen doen ons wachten op een uitbundig ‘Let’s get ready to rumble!” Deze slagzin blijft echter uit, al is de opzet net hetzelfde. Elke kandidaat wil de andere uitschakelen, op naar een verpletterende overwinning.

Een eerste line-up toont de vijf kandidaten. We moeten kiezen. Zomaar, zonder enige uitleg, zonder ze te horen. Uiterlijke schijn is troef. Het voelt meteen oneerlijk, onze stem niet waard. Maar het is een spel, dus waarom niet? Ook al spreken de overgebleven kandidaten in de tweede ronde wel, echte ideologieën komen niet naar voor. Karaktertrekken en een korte beschrijving van hun politieke aanpak moeten onze stem doen keren.

Wat de kandidaten zullen aanpakken is een groot mysterie. We komen wel te weten wie een beetje racistisch is, wie een beetje agressief, een beetje seksistisch, maar verder dan dat raken we niet. Onze stem lijkt op voorhand verloren en de keuze om niet meer te stemmen en uit het systeem te stappen lonkt. Al lijkt ook een proteststem weinig verschil te maken.

Kiezen is verliezen

‘Fight Night’ doet ons nadenken over ons kiessysteem en bovenal over verkiezingscampagnes. Ontroerend Goed & The Border Project doen ons kiezen tussen de cholera en de pest. Geen enkele keuze lijkt onze stem waard, maar hoe kiezen we onze politieke leiders? Laten we ons niet vaak leiden door eerste indruk, uiterlijke schijn en briljante oneliners? Kiezen we altijd voor inhoud, pluizen we de partijprogramma’s echt uit? Weten we waar we voor stemmen?

Ons stemgedrag mag dan in deze kleine arena uitvergroot en gekarikaturiseerd worden, er zit een grond van waarheid in. Verkiezingen zijn een spel, met een grote inzet. Al kunnen we hier eens met groot gemak en zonder veel nadenken kiezen voor de mooiste, de sterkste of de zwakste of gewoon eens niet stemmen: schoppen tegen het systeem binnen de beschermde muren van het theater.

24/07/201210:50

***

Underdog blijkt grote winnaar

Is er een show mogelijk zonder publiek? In ‘Fight Night’ zeker niet, want tijdens deze show is het de stem van het publiek die telt. Ontroerend Goed brengt samen met The Border Project een atypisch, Engelstalig toneelstuk waarin het publiek op zijn minst gezegd leuk onderhouden wordt.
De toeschouwers maken deel uit van een eenvoudig spel. Het concept is simpel: vijf kandidaten, acht rondes, één winnaar. De aanwezigen bepalen hoe de avond zal verlopen, want zij beslissen, zij stemmen. Anoniem, dat spreekt.

We want you!

De humoristische toon van het stuk wordt vanaf het begin gezet. Met een ludieke warming-up legt de presentator de werking uit van het stemapparaat dat het publiek gekregen heeft. Vragen over het maandelijks inkomen en de burgerlijke stand zorgen ervoor dat iedereen meteen weet wat hem te wachten staat. Een verhaallijn is niet echt aanwezig, manipulatie en overtuigingskracht meer dan ooit.
“It’s just a game.” Daarbij horen winnaars en verliezers. Ronde na ronde probeert iedere deelnemer onze harten en sympathie te veroveren... Het sobere podium en een enkele spotlight zorgen ervoor dat alle aandacht naar de kandidaten wordt gezogen. Wanneer de gong weerklinkt, is het tijd voor een nieuwe stemuitslag. Die kan meteen de definitieve exit van een kandidaat betekenen. Het stemgedrag van het publiek slalomt van links naar rechts en toont vooral aan hoe subjectief, oppervlakkig en manipuleerbaar ‘wij mensen’ eigenlijk zijn.

I’ve just lost the game

De personages, communicerend in redelijk vlot Engels, staan er wel, maar worden een beetje oppervlakkig uitgewerkt. De communicatie over en weer tussen acteurs en publiek mag af en toe iets heftiger, emotioneler. Of het zijn allemaal uitstekende verliezers, of de inleving kan soms net iets beter. Zo haalt Charlotte, een van de deelnemers, op een bepaald ogenblik beschuldigend uit naar een dame op de eerste rij om haar barslechte uitslag van de vorige ronde te verantwoorden. Echt aangedaan is de dame niet, de zaal moet er vooral om lachen.

Kracht van een stem

Ondanks de ludieke ondertoon, is de boodschap meer dan overgekomen. De stemrondes en polls tijdens ‘Fight Night’ maken onze beïnvloedbaarheid en wispelturigheid haarscherp duidelijk. De underdog blijkt de grote winnaar. Spelregels worden veranderd en coalities worden gevormd. We staan erbij en kijken ernaar. Ook in het dagelijkse leven.
‘Fight Night’ is een onderhoudend interactief stemspelletje dat verfrissend uit de hoek komt. De personages worden sober maar correct vertolkt, al kan de inleving soms iets beter. De interactie met het publiek zit ingebakken in de opzet en zorgt voor hilarische momenten. ‘Fight Night’ zal zijn sporen nalaten de eerstvolgende keer dat u in het stemhokje staat.

Gwennaëlle Kusters

24/07/201210:51

****