Wiejoow - Dimitri Leue

zo 23/12/2012 - 16:37 Acht acteur-muzikanten brengen een scheppingsverhaal, een mengelmoes van het traditionele Genesis en de evolutietheorie van Darwin, waarin zij de rol van goden vertolken. Lees hieronder de recensies van Annelies Hiele (De klas van Piet van het Paridaensinstituut in Leuven) en van Eline Van de Voorde (Cobra.be-recensent).

"Voor elk wat wils"

"In hiet biginies wies ier ninieks", behalve acht acteurs op een ladderachtige stelling met een huidskleurig babypakje aan. ‘Wiejoow’ sleept u mee in de magische wereld waarin de aarde wordt geschapen met prachtige muziek en een kinderlijk fantasietaaltje, dat er helaas soms net iets te dik op ligt.

Big Bang

Acht acteur-muzikanten brengen een scheppingsverhaal, een mengelmoes van het traditionele Genesis en de evolutietheorie van Darwin, waarin zij de rol van goden vertolken. Eerst is de ontwikkeling van vliegende vissen tot dinosaurussen nog goed te volgen, later wordt het moeilijker om de kruiwagendieren historisch correct te kunnen plaatsen. Het is eens iets anders.

Naast de evolutie van onze aarde, komt ook de evolutie van een mensenleven aan bod in het stuk. Voor kinderen is het moment waarop er iemand uit een reuzenballon komt grappig, ouderen herkennen eerder een pijnlijke, maar niet minder grappige, bevalling. Doorheen de voorstelling groeit de speelse aantrekking tussen een jongen en een meisje uit tot een liefdevolle relatie. Ook leert de voorstelling de kinderen hoe ze in bepaalde situaties hun gevoelens moeten uiten, door dat op een ludieke manier in beeld te brengen. Zo is de begrafenis bijvoorbeeld een erg teder, maar tegelijk lachwekkend moment, omdat de acteurs hun verdriet overdreven uitdrukken en op een bizarre manier in beeld brengen.

Wiejoow

De sterke openingsscène trekt meteen de aandacht door het gebruik van magnifieke, maar eenvoudige muziek: een zaag – dit kom je ook niet elke dag tegen als muziekinstrument – begint te spelen en beetje bij beetje ontstaat er een heus harmonieorkestje. De sublieme composities ondersteunen de taferelen waar nodig. En niet alleen de componisten hebben uitstekend werk geleverd, ook het lichtgebruik is een applausje waard.

Dimitri Leue is erin geslaagd de ideale familievoorstelling te creëren waarin er voor elk wat wils is. Naast aspecten die vast en zeker op uw golflengte liggen – zoals hier en daar een verwijzing naar Michael Jackson – zullen uw kinderen ongetwijfeld genieten van de drukke en de infantiele gedeeltes. Uiteraard is er ook hét element dat alle leeftijdscategorieën kan plezieren: de originaliteit. De dieren zijn bijvoorbeeld ongelooflijk verrassend. U zal zich verbazen over wat men allemaal kan doen met een kruiwagen. En niet enkel de attributen zijn bijzonder, ook het opkuisen van waterplassen gebeurt op een vernieuwende manier. Zo komen er toevallig dromedarissen aanlopen met handdoeken rond hun poten. Bwavoooo!

‘Wiejoow’ is dus de geschikte gelegenheid voor een avondje family-time. Mier zirieg wiel diet ie bient vierbiried iep ien tieltje iels diet.

Annelies Hiele

24/07/201210:50

***

"Uitblinken in veelzijdigheid"

Geen spitsvondige, grappige of poëtische tekst deze keer in Dimitri Leues nieuwste voorstelling. ‘Wiejoow’ brengt een schepping van de wereld in beeld en klank. Een woordeloze familievoorstelling voor kinderen vanaf 6 jaar.

De spelers op scène zijn zowel muzikant, zanger als acteur. Liederen worden afgewisseld en aangevuld met een eigen, vrolijke schepping van de wereld, vol van originele creaturen die op de cirkelvormige vloer ten tonele worden gevoerd.

Kruippakjes en fluo

De acteurs beelden verschillende taferelen uit, allen gekleed in een vleeskleurig kruippakje. Als kinderen die met speelgoed spelen, bouwen ze een wereld. Ze bootsen robotten na, jongleren met fluo gele balletjes, vechten, lachen, huilen en worden verliefd. Kinderen en volwassenen worden overladen door losse scènes waarin, de ene keer speels, de andere keer bruut, met elkaar en de nieuwe schepsels wordt omgegaan. De zogenoemde schepping doet meer aan als een ontdekking van alles wat de wereld te bieden heeft.

Vooral de vele dieren en figuren die voor ‘Wiejoow’ werden bedacht en gebouwd, geïnspireerd op het werk van Amerikaans beeldhouwer Alexander Calder, blijven bij. Ze zien er uit zoals kinderen ze met hun verbeeldende kracht zouden maken. Een rode gevarendriehoek wordt een haaienvin, een gele veiligheidskegel de bek van een eend, een groene kruiwagen het schild van een lome schildpad. Alle soorten dieren passeren de revue, de ene al meer herkenbaar dan de ander.

Woordeloos en speels

Hoewel vaak wordt gezongen, hoort bij de muziek geen herkenbare tekst, enkel een eigen taaltje met af en toe een flard van een woord. De acteurs spelen geen uitgewerkte personages. Ieder heeft zijn eigen manier van acteren en vertolkt verschillende rollen, maar ze hebben geen echte persoonlijkheid. We missen dan ook een evolutie in het karakter van de personages en hoe ze zich tegenover elkaar verhouden. Het blijft echter fascinerend te zien hoe deze acteurs zang, muziek, acteerspel en dans onder de knie hebben en door hun veelzijdigheid het publiek in de ban weten te houden.

Net iets te mysterieus

Vervelen zal een kind zich niet in ‘Wiejoow’. Het is een bombardement aan muziek, lichtspel en beeld. Al lijkt de voorstelling wat te vol. We krijgen niet altijd de tijd om te genieten van de inventiviteit van het kostuum- en decorontwerp dat met bestaand materiaal een speelse, maar toch mysterieuze wereld creëert. Het zijn vooral de momenten van samenzang die ons weten te ontroeren. Kinderen zijn gefascineerd door alles wat op scène gebeurt, maar door het fragmentarische van deze voorstelling is het verhaal van een scheppen van de wereld of een ontdekken van de wereld wat vaag. Ook voor de volwassenen in de zaal. De mysterieuze sfeer fascineert, maar verbergt tegelijkertijd het verhaal dat achter de voorstelling schuilt.

24/07/201210:50

***

[‘Wiejoow’ – HETPALEIS: nog tot 19 januari 2013 te zien in HETPALEIS in Antwerpen, daarna op tournee in Vlaanderen]

Annelies Hiele

Annelies

• Voornaam: Annelies
  • Familienaam: Hiele
  • Woonplaats: Leuven

• Houdt van: zingen, jazzmuziek, schilderijen van Magritte, moderne dans, het bezoeken van steden met een boeiende geschiedenis, scouts, Isbells, F. R. I. E. N. D. S.
  • Heeft een hekel aan: dubstep, vakanties waarbij je enkel aan een zwembad ligt en niets cultureels bezoekt, te luide muziek, droge radiostemmen zoals die op Klara wel eens voorkomen, de wind die in de foute richting blaast en die er zo voor zorgt dat je ogen beginnen te tranen wanneer je aan een kampvuur zit, Gunter Lamoot