Detroit Dealers - Wunderbaum

zo 25/11/2012 - 16:09 Update: ma 26/11/2012 - 10:03 ‘Detroit Dealers’ is het eerste luik van een familie epos dat ons brengt naar de Motor City Detroit. Van een verhaal over een bastaardzoon tot een kritiek op de auto-industrie. Lees hieronder de recensies van Samira Habibi (De klas van Piet van het Paridaensinstituut in Leuven) en van Eline Van de Voorde (Cobra.be-recensent).

Een lofzang op de auto-industrie brengt het Nederlandse gezelschap Wunderbaum alvast niet. Integendeel, de zoektocht van acteur Walter Bart naar zijn familiegeschiedenis, een Detroitse bastaardzoon van zijn grootvader, leidt tot een verhaal over hoe de auto, ooit symbool van vrijheid en kracht, veranderde in een symbool van vervuiling, luiheid en crisis.

"Een fijne kijkervaring"

In de ietwat aparte voorstelling 'Detroit Dealers' dompelt Wunderbaumacteur Walter Bart ons onder in de wereld van auto’s en muziek. Funky ritmes en charmante personages zorgen voor een fijne kijkervaring.

Liefdesbaby

Het moest u maar eens overkomen: op een dag ontdekken dat er een liefdesbaby is in de familie. Walter Bart kan hierover meespreken. Zijn opa ging in de jaren '60 op zakenreis naar het kloppende hart van de auto-industrie: Detroit. Daar onstond, na een slippertje met een zwarte soulzangeres, een Amerikaanse familietak. In dit humoristisch en slim aangepakte toneelstuk onthult Bart de zoektocht naar één van deze familieleden.

Maestro, muziek !

Bij het begin van de voorstelling wordt de toeschouwer onthaald tussen vele rijen Citroënwagens. Een saxofoonspeler en drummer wachten het publiek braaf op in een getransformeerde garage. Bij het binnenwandelen van de zaal zetten hun jazzachtige tonen meteen de sfeer voor de avond.

Het stuk begint met een hilarisch filmpje waarin Walter Bart en tegenspeelster Maartje Remmers naar Detroit reizen op zoek naar Rosemarie Wilson, Barts nicht. In de grootste wagen die ze maar konden vinden, cruisen ze doorheen de vervallen stad. Uiteindelijk komen ze terecht bij Wilson, een jolige en warme dame. Het clipje wordt begeleid door meeslepende livemuziek. Soms is de zin om op te staan en mee te dansen groot.

Een van de hoogtepunten is de rapbattle tussen de hyperactieve Bart en zelfzekere Wilson. De ‘white boy’, die cool probeert te doen, versus de rasechte Amerikaanse, is een geestige strijd. Dat contrast, bovenop de vermakelijke lyrics, laat het publiek het bij momenten uitschateren. De bonkende drum en zelfs een beatboxer geven net dat tikkeltje meer aan het optreden.

Why men just love cars

Niet enkel de familiegeschiedenis van Bart komt aan bod. 'Detroit Dealers' vertelt ook de bloei en ondergang van de Amerikaanse auto-industrie. Hierbij neemt Remmers de rol van de auto wel heel letterlijk. Zij is namelijk de auto. De wagen in zijn beginjaren was een sekssymbool, dus komt Remmers het podium op in een sexy pakje. Gaat het over de elektrische auto van deze tijd? Dan zien we Remmers als Miss Electric. Zo verbeeldt de actrice pienter de verschillende fases van de autogeschiedenis. Remmers zet al die rollen met veel bravoure neer.
'Detroit Dealers' is geen hoogstaand theater, maar dat hoeft ook niet. Amusement zal u gegarandeerd vinden bij het stuk. Bart zou zeggen: "Enjoy the ride."

Samira Habibi

24/07/201210:50

24/07/201210:50

***

"In de humor vinden ze elkaar"

De drie interpretaties van auto’s gebracht door Remmers, brengen pathetiek en dramatiek in de voorstelling. Van het krachtige vrijheids- en sekssymbool, over de donkere vervuiler, tot de nieuwe redding: de elektrische wagen. Remmers verpersoonlijkt de auto’s met grote overgave en overdreven theatraliteit. Ironie is niet veraf. Wunderbaum laat ons niet te lang meegaan in de fictie. De toeschouwer wordt telkens teruggehaald naar de realiteit.

De Amsterdamse fietser en de Detroitse autoliefhebster vechten hun strijd verder uit in een centrale rap battle, ondersteund door de beats van Jens Bouttery en Andrew Claes. One Single Rose verdedigt de kracht, de snelheid en de vrijheid van de auto in een poëtisch en seksueel getint betoog. Bart verdedigt de vrijheid van de fiets: geen files, geen luiheid. Een conclusie is er niet, alleen een clash tussen culturen en een verschillende visie op vrijheid. In de humor vinden ze elkaar.

‘Detroit Dealers’ brengt muziek, theater en film organisch samen, alsof het de enige manier is om hun verhaal te vertellen. De acteurs slagen er wonderwel in een persoonlijk verhaal om te vormen tot een actueel en maatschappelijk relevante vertelling. De fictie van het theater wordt constant doorbroken, maar vergroot daardoor het realisme van het stuk. De persoonlijke geschiedenis is aandoenlijk, maar blijft net als de kritiek op de auto-industrie op de oppervlakte.

Lees hier de volledige recensie

24/07/201210:50

24/07/201210:50