Escenas para una conversación después del visionado de una película de Michael Haneke

© Mara Arteaga Hernández
wo 27/05/2015 - 16:21 *** Studenten van de Faculteit Letteren van de KU Leuven Campus Brussel recenseren voor Cobra.be vanop het Kunstenfestivaldesarts. Nu: 'Escenas para una conversación después del visionado de una película de Michael Haneke' van El Conde de Torrefiel.

escenas para una conversacion despues del visionado de una pelicula de michael haneke el conde de torrefiel kunstenfestivaldesarts brussel

Gedachten in bewegend beeld

Door de economische crisis heeft de kunstensector in Spanje het niet gemakkelijk. El Conde de Torrefiel heeft toch doorgezet. Op een creatieve, humoristische en chaotische manier toont het gezelschap in zijn nieuwe voorstelling hoe jongeren zich gedragen in de huidige samenleving.

Tijdens de voorstelling vertellen vijf jongeren om de beurt een verhaal in een microfoon. Ze vertellen alles in het Spaans, met een Nederlandse en Franse vertaling op een groot scherm. Terwijl de ene spreekt, bewegen de anderen op het podium. Aan de hand van muziek, dans en vreemde choreografieën proberen de jongeren de verhalen te verduidelijken.

De scènes spelen zich af in verschillende Spaanse steden. In Barcelona laat het gezelschap zien hoe een dialoog tussen een jongen en een meisje helemaal verkeerd afloopt. Ook tijdens de paasviering in Sevilla konden de jongeren zich niet op een gepaste manier gedragen en dus moesten ze de eerste trein terug naar huis nemen. Nog twee andere jongeren maken duidelijk wat ze vinden van de kunstenbeurs ARCO in Madrid.

Het gezelschap gebruikt de meest bizarre attributen, zoals een opgezet hertenhoofd of een groen neonlicht. Maar vooral laten de jonge acteurs hun lichaam spreken. Ze lopen soms naakt en schreeuwend over het podium of trekken gekke bekken. Aan humor is er geen tekort.

Het toneelstuk is een aanrader voor wie van mysterieus en abstract theater houdt. Je kan de scènes op verschillende manieren interpreteren. De ene toeschouwer gaat allicht met een verward gevoel naar huis, de andere met een brede lach op het gezicht. De leden van het gezelschap vermeldden tijdens de voorstelling dat toneel “waar je geen kloten van begrijpt” tegenwoordig in opmars is. Ongetwijfeld verwijzen ze hiermee naar hun eigen stuk.

Nathalie Spruyt

 

Apocalyps van de moderne wereld

“Abstracte voorstellingen waar je geen kloten van begrijpt zijn precies terug in opmars.” Zo refereren de acteurs tijdens de voorstelling aan hun eigen theaterstuk. Verwacht je dus maar aan het onverwachte. El Conde de Torrefiel brengt abstract theater dat je ertoe aanzet na te denken over wat je ziet en hoe de werkelijkheid in elkaar zit.

Wanneer je binnenkomt, kan je meteen een blik werpen op het decor, dat volledig … leeg is. Witte wanden en verder niets. Het roept meteen een bizar gevoel op. Je ziet niets, dus je weet ook niet waar je je aan kan verwachten. Dan gaan de lichten uit en begint het stuk, met enkel het lid van een naakte man die achter een wit doek staat met een gat in het midden. Het gevoel van vervreemding wordt alsmaar groter.

Er is een duidelijk verschil tussen de verteller, die met zijn rug naar het publiek gekeerd staat, en de personages die acteren op het podium. Iedereen is beurtelings acteur en verteller. De vervreemding vergroot omdat wat je ziet vaak niet of op een heel bizarre manier overeenstemt met wat verteld wordt. Daarnaast maken de acteurs gebruik van een aantal gekke attributen die niet echt iets met de voorstelling te maken lijken te hebben. Zo komt een meisje aandragen met de kop van een hert en staan twee acteurs een tijdlang met een groene neonstaaf in hun handen. Bovendien is er geen verhaallijn. Wat je ziet, zijn losse flarden die niet op elkaar volgen. Verwacht je tot slot aan veel bloot, dat nog minder functioneel is dan sommige attributen.

Escenas para una conversación is een bizarre en vreemde voorstelling die je met een gevoel van verbazing achterlaat. Je weet niet goed wat er precies gebeurd is en wat je hebt gezien. Je moet veel zelf invullen, maar dat is dan ook de bedoeling. Een heel abstract stuk dus met onsamenhangende verhalen die de kijker zowel willen choqueren als doen nadenken over de verknipte samenleving van vandaag.

Marie Smeets
 

['Escenas para una conversación después del visionado de una película de Michael Haneke' door El Conde de Torrefiel op 26 mei 2015 in de Beursschouwburg in het kader van het Kunstenfestivaldesarts.]

Deze recensie werd gepubliceerd in het kader van een samenwerking tussen Cobra.be en de studenten van de Faculteit Letteren, KU Leuven Campus Brussel.

 

Alle recensies van het Kunstenfestivaldesarts