Ganesh versus the Third Reich – Back To Back Theatre

© Jeff Busby
vr 08/05/2015 - 10:13 *** Een bizarre queeste staat centraal in 'Ganesh versus the Third Reich' van het Australische Back to Back Theatre. De swastika moet terug gebracht worden naar de plaats van oorsprong. Onderweg worden echter vele zijsprongen gemaakt en lijkt het minder en minder over het queeste zelf te gaan.

ganesh versus the third reich back to back theatre vooruit recensie eline vervoort

© Jeff Busby

Op een hilarisch overdreven manier leren we het verhaal kennen van 'Ganesh versus the Third Reich'. Ganesh krijgt de opdracht om een oud-Indiaas symbool, de swastika, terug te eisen van Hitler en terug te brengen naar waar het hoort, bij de Goden. Het decor ontrafelt zich in vele plastieken gordijnen die de lange reis naar het Duitsland van de Tweede Wereldoorlog verbeelden: mysterieuze wouden, treinwagons en verlaten nachtelijke landschappen. De getoonde scènes worden opzettelijk slecht geacteerd en staan bol van pathetiek en dramatiek.

© Jeff Busby

Of we de hele zoektocht te zien zullen krijgen, is niet meteen duidelijk, en lijkt meer en meer onbelangrijk.

De queeste wordt telkens opnieuw ontmanteld en onderbroken door discussies, regieaanwijzingen en vragen over welke rol door wie moet worden gespeeld. Een van de acteurs, Scott, lijkt niet echt overtuigd dat de anderen wel weten waarover het stuk werkelijk gaat. Hij weigert ook pertinent om de rol van Hitler op zich te nemen, want hoort dat wel? Is het wel een rol die je mag spelen?

© Jeff Busby

We worden keer op keer afgeleid van het stuk in het stuk. We zien hoe moeilijk het is om dit verhaal te vertellen. Zijn zij de juiste personen om het te vertellen? Kan je in de huid kruipen van een Indiase God, een gruwelijke dictator, een oorlogsslachtoffer? De regisseur van het stuk krijgt meer en meer moeilijkheden om zijn stuk te realiseren. Zijn acteurs zijn niet zomaar makke slaven die zich laten leiden door zijn smaak en idee. Bovendien raken realiteit en fictie meer in elkaar verstrikt. Een waarschuwing die af en toe wordt meegegeven aan de acteurs, maar waar vooral de regisseur zich in lijkt te verliezen.

In 'Ganesh versus the Third Reich' werkt Back to Back theatre zoals altijd met acteurs met een verstandelijke beperking. Ze schuwen in hun stukken de hardheid en eerlijkheid niet. Ook in deze voorstelling wordt niet omfloerst omgegaan met de beperkingen van de acteurs. Integendeel, ze wordt extra in de verf gezet. Dit Australische gezelschap heeft lak aan politieke correctheid. De ene acteur wordt gewezen op zijn spraakgebrek, de ander wordt uitgelachen om zijn vreemde interpretatie van een sterfscène. Maar de acteurs laten het zich niet zomaar zeggen. De beperkingen van de acteurs zijn irrelevant en het lijkt vooral de regisseur te zijn die worstelt met onzichtbare gebreken.

Deze absurde en grappige queeste geeft geen kans aan stiefmoederlijk, misplaatst medelijden. Het is eerlijk theater, dat een eerlijke reactie uitlokt. Een interessante ontmanteling van een repetitieproces, waarin het zijspoor het wint van de centrale actie.

Eline Van de Voorde
Eline Van de Voorde is theaterwetenschapster en oud-medewerker bij Cobra.be. Momenteel is ze aan de slag in het Museum Dr. Guislain.

['Ganesh versus The Third Reich' - Back to Back Theatre. Gezien op 7 mei 2015 in Kunstencentrum Vooruit in Gent]