Rosas danst negen weken durende tentoonstelling

vod
di 17/03/2015 - 11:03 Video update: vr 27/03/2015 - 11:34 Negen weken lang pakken de dansers van Rosas en de muzikanten van Ictus Wiels in met een gedanste tentoonstelling. Work/Travail/Arbeid wordt een uitzonderlijke ervaring, voor de dansers, de muzikanten én het publiek.

anne teresa de keersmaeker rosas wiels work travail arbeid expo dans vortex temporum

Vortex Temporum

De nieuwe voorstelling van Rosas is een draaikolk van verschillende tijdsbelevingen.

Het begon met een vraag van Wiels, het Brusselse Centrum voor Hedendaagse Kunst: Hoe kun je een choreografie uitvoeren in de vorm van een tentoonstelling?

'Work, Travail, Arbeid' van Anne Teresa De Keersmaeker in Wiels

Choreografe Anne Teresa De Keersmaeker toont hoe een bestaande dansvoorstelling tot stand is gekomen. Een toeschouwer heeft 7 uur nodig voor de expo, maar hij mag gaan en komen wanneer hij wil.

Op het moment dat Anne Teresa De Keersmaeker die vraag kreeg, was ze net 'Vortex Temporum' aan het maken. Dat is een voorstelling waarin dansers en muzikanten samen over de scene bewegen. De voorstelling is cirkelvormig zoals de draaikolk van de tijd, waarnaar de titel verwijst. Om Wiels van antwoord te kunnen dienen, vertrok De Keersmaeker vanuit diezelfde Vortex Temporum. Niet door het dansstuk gewoon te verplaatsen naar de tentoonstellingszalen van Wiels maar door het stuk te herdenken als een negen weken durende voorstelling, doorlopend toegankelijk voor publiek en aangepast aan de ruimte. Het project kreeg de naam Work/Travail/Arbeid.   

DanseresSamantha van Wissen: "Dansen in een museum is een heel andere ervaring. Hier ben ik elke keer echt zenuwachtig. Je bent dat gevoel van voorkant kwijt, het is ook moeilijker om connecties te maken met andere dansers. Soms komen mensen tussendoor lopen of komen ze binnen op hakken, dan is je aandacht even weg."

© Anne Van Aerschot

Tijd

Tijd is een belangrijk gegeven in dit project. De voorstelling is opgebouwd uit cycli van negen uur, terwijl het museum slechts zeven uur per dag open is. Daardoor verschuift de voorstelling constant. Wie twee dagen na elkaar op hetzelfde uur gaat kijken, zal dus twee verschillende momenten meepikken. Ook externe tijdsfactoren spelen mee. De lichtinval op 21 maart zal helemaal anders zijn dan die op 10 mei, ook dat verandert de ervaring. Sowieso wordt het geheel onvoorspelbaar, aangezien je nooit op voorhand weet of je de enige toeschouwer zult zijn of dat het dringen wordt om iets te zien.

Het is niet de eerste keer dat Anne Teresa De Keersmaeker werk toont in een museum. In het Moma in New York en in Tate Modern in Londen danste Rosas al 'Fase', of stukken daarvan. Maar die werden op vaste momenten getoond, de tijd was er dus nog hetzelfde georganiseerd als in een theater. In die zin is deze Work/Travail/Arbeid een hele nieuwe episode in het al indrukwekkende oeuvre van de choreografe.

Na Wiels reist de voorstelling door naar het Centre Pompidou in Parijs en het Tate Modern in Londen, maar dan in een ingekorte versie van telkens negen dagen.

[ Work/Travail/Arbeid van Anne Teresa De Keersmaeker, Rosas en Ictus start op 20 maart en loopt door tot en met 17 mei 2015. Wiels is open van woensdag tm zondag. U kan op voorhand uw toegangsticket reserveren via deze link ]