Iron Maiden in Opera Vlaanderen

vod
vr 12/09/2014 - 13:49 Geïnspireerd door de machtsverschuivingen die momenteel het wereldtoneel beheersen, stelt Opera Vlaanderen het komende seizoen een operaprogramma voor onder het thema 'macht en onmacht'. 'Elektra' is een treffende seizoensopener.

elektra david bosch caroline whisnant de munt opera opera vlaanderen

Elektra, de mythe

'Elektra' is gebaseerd op de oud-Griekse mythologie, haar verhaal wordt verteld in de gelijknamige tragedie van Sophocles. Na de Trojaanse oorlog heeft Klytaemnestra haar echtgenoot, koning Agamemnon, vermoord en bewoont met haar minnaar Aegisthes het paleis. Elektra, dochter van Klytaemnestra, heeft slechts één drijfveer: de moord op haar vader wreken. Chrysothemis, zus van Elektra, wil het verleden laten rusten en droomt van een leven als jonge vrouw. Broer Orestes voltrekt uiteindelijk de wraak. Elektra's leven heeft nu geen zin meer, ten prooi aan waanzin stort ze neer.

Wie is David Bösch?

David Bösch is een jonge Duitse regisseur die wel eens 'de regisseur van emoties' wordt genoemd. Na zijn studies in Zürich regisseerde hij vanaf 2006 theaterproducties op verschillende podia in Duitsland (Essen, Bochum, Mannheim, Berlijn, Hamburg). Voor zijn Shakespeare-regie 'Much ado about nothing' (2006) in Hamburg werd hij bekroond met de ‘Young Directors Award’ van de Salzburger Festspiele. In het seizoen 2009-2010 zette Bösch, op vraag van enkele opera-intendanten, zijn eerste stappen als operaregisseur met 'Orlando Furioso' in de Opera van Frankfurt. Daarop volgden andere operaproducties in München en Lyon. 'Elektra' is de eerste operaregie van David Bösch in ons land.

In deze opera geen stemmige ouverture die ons in de sfeer brengt voor een avondje opera. Neen, vanaf de eerste seconde werpen de onheilspellende beginakkoorden van een orkest op volle sterkte - akkoorden die ook aan het slot van de opera worden hernomen - ons midden in Elektra's innerlijke strijd.

Slachthuis

Het scènebeeld laat weinig aan de verbeelding over: de jonge Duitse regisseur David Bösch plaatst de spanning tussen Elektra, zus Chrysothemis en moeder Klytaemnestra in een ruimte met bebloede muren en gevilde-dierenkarkassen die bengelen aan het plafond. Een huis waarbinnen Agamemnon ooit werd afgeslacht, en waarin de wraakzuchtige Elektra nu als een gewond dier om zich heen slaat.

Tegelijk roept de scène het beeld op van een roze meisjeskamer, met een hobbelpaard en de kindermeubeltjes, die herinneren aan de kindertijd van Elektra: het leven van een jong meisje dat na de moord op haar vader tot stilstand is gekomen, verlamd door de monomane zucht naar wraak.

Iron Maiden

Voor David Bösch is deze opera één van de meest emotionele opera's uit het repertoire, de muziekpartituur van Richard Strauss is daarbij doorslaggevend. "In het theater heb je vaak het probleem: hoe kan je de bovenmenselijke emoties van die personages in de Griekse tragedies op de scène brengen? Alleen door het gesproken woord is dat moeilijk. En daar biedt de muziek natuurlijk die hele kosmos aan gevoelens, van peilloze wanhoop tot razende moordlust", legt Bösch uit.

En Richard Strauss zet hiervoor een monumentaal orkestapparaat in, waarover de componist zelf schreef: "Ik ben met 'Elektra' tot aan de uiterste grenzen van de harmonie, en van het bevattingsvermogen van onze hedendaagse oren gegaan". Regisseur David Bösch gaat nog verder, en vergelijkt Strauss' partituur met een hard-rockplaat van 'Iron Maiden', een massieve muur van klank die de luisteraar in een roes onderdompelt.

Dubbele cast

Opera Vlaanderen heeft een veelbelovende cast samengesteld voor deze 'Elektra'. De veeleisende titelrol wordt dubbel bezet. De Zweedse sopraan Iréne Theorin maakte naam als vertolkster van diverse Wagnerrollen, onder meer als Brünnhilde in de 'Ring' (Berlijn, Milaan) in een regie van Guy Cassiers. Ook 'Elektra' is één van haar glansrollen. Wij interviewden de Amerikaanse Caroline Whisnant die de rol van 'Elektra' al tien jaar vertolkt, in diverse producties.

En we kijken ernaar uit om opnieuw Ausrine Stundyte op het podium te horen in de rol van Chrysothemis, de zus van Elektra. Deze Litouwse sopraan overrompelde vorig seizoen in de Vlaamse Opera als titelheldin in 'Lady Macbeth uit het district Mtsensk'.

We verwachten een indrukwekkende productie, die intendant Aviel Cahn eerder één van de verrassingen van dit seizoen heeft genoemd.

[Elektra van Richard Strauss in Opera Vlaanderen | regie: David Bösch | muzikale leiding: Dmitri Jurowski | Elektra: Iréne Theorin/Caroline Whisnant | Chrysothemis: Ausrine Stundyte/Liene Kinça | van 12 tot 19 september in Opera Antwerpen, van 27 september tot 3 oktober in Opera Gent]

Gratis als een VIP naar Elektra?

Via haar facebookpagina gaat Opera Vlaanderen voor elke voorstelling op zoek naar acht mensen die nog nooit naar de opera zijn geweest. Zij mogen de voorstelling van Elektra gratis bijwonen vanuit de zeer exclusieve koninklijke loge die normaliter voor belangrijke genodigden wordt vrijgehouden. "Voor de productie Elektra zou deze loge aanvankelijk gebruikt worden voor de techniek van de productie," legt woordvoerder Wilfried Eetezonne uit. "Aan het einde van het repetitieproces bleek dit overbodig en dus hebben we onvoorzien een vrije koninklijke loge. Daarom leek het ons een fijn idee om op zoek te gaan naar mensen die nog nooit naar de opera zijn geweest en die zich meteen een vip willen voelen tijdens een voorstelling."

Op de facebookpagina wordt telkens om 11u op de dag van de voorstelling een opdracht gelanceerd. De eerste opdracht, voor de première, is bijvoorbeeld om als vader-zoon- of moeder-dochter-duo naar het bespreekbureau van Opera Vlaanderen te gaan op vrijdag 12 september om 17u45.