Ayla Satijn infiltreert in ‘Cesena’

ma 30/07/2012 - 17:01 Ayla Satijn mag zich verdiepen in de voorstelling ‘Cesena’ van Rosas. Een stuk dat gebruik maakt van zang en dans te zien tijdens zonsopgang. Het toont het begin van de nieuwe dag of een nieuwe kijk op een ver verleden.

podium dans ayla satijn het theaterfestival de barbaren fabuleus cesena rosas

Tanz im August

28 augustus

Groot nieuws :

Tijdens het Berlijnse festival Tanz im August maken ze bekend wie danser(es) en choreograaf van het jaar worden. Dit jaar mag België zeer trots zijn want Anne Teresa De Keersmaeker is tot danseres van het jaar uitgeroepen!
 

PROJECT ZAND/DANSCIRKEL

28 augustus

Ik ben in de middag naar de singel gereisd. Vervolgens een emmer geleend van het restaurant en daarna opzoek gegaan voor mijn emmertje met zand te vullen.
Mijn besluit van die dag :
ALLE WERKMANNEN IN ANTWERPEN ZIJN FRANSTALIG.

STAP 1 - Het podium aftekenen

STAP 2 - De zandcrikel vormen

STAP 3 - De tekst erin schrijven

'' De personen die weten hoe ze over/door de crikel moeten bewegen, beweeg ''

STAP 4 - Benamen

GESLAAGD PROJECT.
Hebben mensen het geprobeerd?
Ja, twee mensen durfden de uitdaging aan.
Beide slaagde er jammer genoeg niet in om het op de juiste manier te doen, maar ik ben blij dat ze het hebben geprobeerd! Ik zal nog een handleiding projecteren of uitschrijven.
+ ik heb de voorbijgangers gefilmd.

Lees de volledige blog hier.

HT THEATER FSTVL

23 augustus2012, de 22ste editie van het Theater festival. Zoals gebruikelijk werd het festival door een traditionele speech geopend nl 'State of the Union' en dit keer door Stef Lernous. Zijn speech begon als volgt :


'Ik begin met iets wat weinig mensen weten.
Toen ik klein was, niet ouder dan twaalf of dertien, wou ik Anne Teresa de Keersmaeker zijn.
We verjaren op drie dagen van mekaar
én we zijn allebei tweeling van sterrenbeeld
én we zijn allebei geboren in Mechelen
én we zijn allebei zot van sushi.
Ze is mijn grote zus die ik nooit zie, tenzij op de bühne.
Ze is mijn boegbeeld, mijn inspiratie.
Anne blijft mij verrassen, laatst nog, met misschien wel haar mooiste werk tot nu toe,
een prachtige choreografie voor een videoclip van Beyoncé.
En ik wilde, net als Anne, dansen, reizen, regisseren, samenwerken, interessante mensen ontmoeten,
zeewier eten, baron worden en geschiedenis schrijven.
Als er iemand verantwoordelijk is voor mijn kennismaking en ambitie in de podiumkunsten,
dan is het Anne wel.'

Ik weet nu niet of de Keersmaeker hier trots op mag zijn of dat Stef Lernous trots mocht zijn op zijn speech. Wat ik wel weet is dat ik trots was. Ik was op dat moment trots,fier,pront,hooghartig,opgetogen en blij om daar te zitten en te horen dat mijn gezelschap daar werd genoemd op dat grote podium! Dat ik ook over ROSAS kan en mag schrijven en dat mijn volgers dit lezen en appreciëren. Dank u.


Stiekem hoop ik dat ROSAS mijn blog ook volgt, stiekem.

L'AURORA

Terug van welrust, warmte en wanorde.

31 juli

Ik ben een theaterfanatic maar om mijn grenzen te overschrijden kreeg ik een dansvoorstelling toegewezen. Gedurende dit project komt mijn liefde voor dans weer helemaal naar boven. Wat mij eerlijk gezegd wel pleziert.

Vragen aan Rosas:
 

- Waarom gekozen voor de mysterieuze 14e eeuwse dichter Solage?
- Hoe kunnen jullie een voorstelling zo vroeg inzetten en nog steeds volk aantrekken?
- Waarom begonnen met de zonsondergang in ‘En atendant’ en niet met de opgang?
- Hoeveel symboliek / waarde en betekenis heeft dit stuk?
- Belooft u mij nog meer van jullie te laten houden na ‘Cesena’? ( na ‘En atendant’ was ik al verkocht )

En atendant – Rosas: (mijn eerste ontmoeting: zie filmpje. 

Lees hier verder.

Als trotse Barbaar presenteer ik u:

1 juli

Het theaterstuk ‘Cesena‘ door Rosas. Een voorstelling die door de pers de hemel in werd geprezen. Nu ook te zien op het Theaterfestival in Antwerpen. Anne Teresa De Keersmaeker en Björn Schmelzer sloegen de handen in elkaar en bedachten een gloednieuw concept . Voor de mensen die Björn Schmelzer niet kennen , hij staat in voor de muzikale begeleiding. Hij richtte in 1999 het vocale ensemble graindelavoix op. Dit collectief voert gezangen uit 'met de korrel op de stem', 'met het grein in de keel'. Anne Teresa De Keersmaeker staat in tegenstelling van de stem in voor de bewegingstaal. 19 dansers en zangers staan samen op de vloer, en tasten de grenzen van hun kunnen af. Dansers zingen en zangers dansen, opnieuw in dialoog met de 14e eeuwse partituren van de Ars Subtilior. Cesena is het vervolg op het eerder uitgevoerd stuk ‘En Attendant’ waar ik een zeer grote fan van ben. Bij ‘En Attendant’werd naar de zonsondergang toegewerkt en nu bij ‘Cesena’mag ik de zonsopgang bewonderen. Ik ben zeer benieuwd en kan ook niet wachten om jullie er van op de hoogte te brengen!

Bekijk de volledige blog hier.