Soldier Six - Lost At Timekeeper's Gate

wo 15/01/2014 - 13:15 ****

soldier six lost at timekeeper's gate rock progrock stonerrock debuut belofte cd recensie dirk steenhaut

2014 belooft weer een uitstekend jaar te worden voor de Belgische pop- en rockmuziek: heel wat gevestigde namen brengen binnenkort nieuwe platen uit, maar intussen staat alweer een nieuwe generatie te trappelen om de fakkel over te nemen. Tot de laatste categorie behoort Soldier Six, een jong powertrio uit het Brusselse, dat eerder al een halfslachtig ep’tje uitbracht, maar nu met ‘Lost At Timekeeper’s Gate’, zijn officiële debuut, zoveel gensters slaat dat je er wel eens je oren aan zou kunnen branden.

Geen respect for stilistische grenswachters

De muziek van het driespan valt niet makkelijk te definiëren. Ze bevat een uitgesproken metalcomponent, maar er zitten net zo goed ingrediënten in uit prog-, math- en stonerrock. Soldier Six blaakt van zelfvertrouwen, geeft blijk van een eigen visie en verrast met een overrompelende sound die rijk is aan ideeën. Zanger-gitarist Vitja Pauwels schreeuwt niet alleen zijn longblaasjes aan flarden, hij toont zich vooral een veelzijdige gitarist. Zo is hij begiftigd met een jazzsensibiliteit en verstaat hij de kunst zowel krachtig als speels uit de hoek te komen. Maar op geen enkel moment laat hij zijn exploratiedrift door stilistische grenswachters aan banden leggen.

Drummer Tim Welkenhuysen en bassist Rudy Pelicaen hoeven, qua muzikaliteit, echter niet voor hun frontman onder te doen. Samen tekenen ze grillige maar strakke ritmepatronen uit, die de luisteraar meer dan eens op het verkeerde been zetten. De nummers van Soldier Six herbergen onverwachte tempowisselingen en de bandleden pendelen moeiteloos tussen hard en zacht, maar dat doen ze gelukkig niet op de manier die sinds de Pixies en Nirvana tot clichématig is verworden. Ze geven blijk van een geheel eigen dynamiek, die het sterkst opvalt in ‘Spaghettification (or Gettingsuckedintoablackhole)’ en het vaag aan Rage Against the Machine verwante ‘7 Steps to Ear Damage’.

Metaljazzsoldaten

U begrijpt: Soldier Six draait de volumeknop graag wijdopen. Maar de groep heeft net zo goed catchy nummers in de aanbieding, zoals de zigzaggende single ‘Wide-Eyed Kid’ (op ons eigen landgoed nu al een hit). ‘Wastelands’ steunt op logge Black Sabbath-riffs en ‘Shark Ethic’ schiet uit de startblokken als nerveuze, hoekige funk, van het type dat ook de jonge Foals al in de manen hadden. In ‘The Creator’ en ‘Dead Fish Au Mur’ horen we echo’s van met jazz flirtende Amerikaanse indiebands uit de jaren tachtig en negentig, type fIREHOSE en Karate, al twijfelen we er eerlijk gezegd aan of de leden van Soldier Six met die referenties vertrouwd zijn. Op andere momenten vallen dan weer pijlen te trekken naar King Crimson en Triggerfinger. Toch zijn die namen niet méér dan wegwijzers voor wie ‘Lost At Timekeeper’s Gate’ nog niet heeft gehoord. Het trio weet zijn invloeden namelijk zo organisch te versmelten dat ze er sowieso iets eigens uit puren.

De niet altijd even grammaticale teksten blijven voorlopig de achilleshiel van Soldier Six. Vitja Pauwels lijkt zich meer te laten leiden door de klank van de woorden dan door hun betekenis. Toch ontvouwen zich na enkele luisterbeurten thema’s als misantropie, vervreemding, verstoorde communicatie, het verlies van idealen en de strijd van het individu tegen de verstikkende buitenwereld. “Living a lie / Burning mind’s eye / Consciousness fades / Body decays”: vrolijk word je er niet van. Maar naar zinsneden als “The only sin is stupidity” en “The only crime is getting caught” te oordelen, zijn deze metaljazzsoldaten zeker niet gespeend van ironie.

Muzikale uppercut

Een laatste onderdeel dat de eerste langspeler van Soldier Six zo imposant maakt, is de klank. Dat is zonder twijfel de verdienste van producer Teun Verbruggen (die we kennen als drummer van Jef Neve, Flat Earth Society en Othin Spake) en mixer Pierre Vervloesem, een man die destijds al betrokken was bij een ander spraakmakend Belgisch debuut: ‘Worst Case Scenario’ van dEUS.

Niet alle tracks beklijven in dezelfde mate, maar de muzikale interactie tussen de leden van Soldier Six boeit van het eerste tot het laatste moment. Nu eens krijgt de luisteraar een uppercut, die hem sterretjes doet zien, dan weer wordt hij meegezogen in een dodelijke maalstroom van noise. ‘Lost at Timekeeper’s Gate’ vergt enige gewenning, maar laat je daarna niet meer los. In ons boekje gewagen we in zo'n geval van een meeslepend debuut.

['Lost at Timekeeper’s Gate' – Soldier Six. Off-Recordlabel, 2014]

► luister naar Soldier Six via Soundcloud