Dez Mona - A Gentleman’s Agreement

vod
di 30/10/2012 - 10:25 Update: wo 27/03/2013 - 11:55 Vier sterren kreeg Dez Mona zo'n half jaar geleden voor 'A Gentleman's Agreement'. De band heeft u tijd gegeven om de plaat te laten bezinken, maar vanaf april gaan de schuiven open en spelen ze hem eindelijk live. Cobra.be ging luisteren bij een try-out in Breda.

dez mona a gentleman’s agreement rock pop stef kamil carlens admiral freebee gregory frateur cd recensie joeri thiry

Na een meer dan geslaagde samenwerking met het barokensemble BOX voor de wondermooie concertante opera ‘Sága’ is het weer tijd voor iets helemaal anders voor het Antwerpse Dez Mona. En toch ook niet. Op ‘A Gentleman’s Agreement’ klinkt de band van Gregory Frateur en Nicolas Rombouts swingender en voller dan ooit, zonder zijn eigenheid ook maar enigszins te verloochenen. Het resultaat is een popplaat die bol staat van het vakwerk.

De door Hans Van Nuffel geregisseerde video voor eerste single ‘Suspicion’ deed al vermoeden dat album nummer vijf geen tweede barok werkstuk zou zijn: Frateur swingt zich als een filmster door de ruimtes, midden in een glorieuze, soulvolle en vooral perfect opgebouwde popsong waarin voetstappen het klassieke ritme op gang trekken.

Maar de single is lang niet het enige radiovriendelijke moment van de plaat – al zijn de ook toegankelijkste songs voorzien van de nodige, welkome weerhaakjes. Opener ‘Soon’ vermengt een grootse rocksound met een opzwepende accordeonlijn, slimme tempowissels en afwisselend breed uitwaaierende en koppig stuiterende gitaren, ‘Memory Of The Sun’ is een ingenieuze, alsmaar groeiende dialoog tussen gitaar en bas, accordeon en stem. ‘We Own The Seasons’ is veruit de meest klassieke song - in wezen een eenvoudige rockballad - maar dan gekruid met de stemmen van Frateur, Stef Kamil Carlens en Tom Van Laere.

Dez Mona live in Breda

Vier sterren kreeg Dez Mona zo'n half jaar geleden voor 'A Gentleman's Agreement'. De band heeft u tijd gegeven om de plaat te laten bezinken, maar vanaf april gaan de schuiven open en spelen ze hem eindelijk live. Cobra.be ging luisteren bij een try-out in Breda.

Maar voor u denkt dat het alleen maar poppy klinkt: dit is helemaal Dez Mona. In de (toegegeven, veel vollere) instrumentatie blijven accordeon, contrabas en piano centraal staan, en de smachtende snik van Frateur bepaalt nog altijd het vocale palet. Geregeld zoeken ze ook de duisterder kanten op: in het dreigende ‘The Passing’, de slome titelsong die zweeft op alsmaar zachter huilende gitaren en Sigur Rós-achtige drones, of op ‘Fool’s Days’: veruit de kleinste song van de plaat, maar door die ingetogenheid des te pakkender. Het subtiel zinderende ‘The Back Door’ is het prijsbeest, omdat het de catchy sound van nu en de donkere sfeer van de eerdere platen in vijf minuten samenbalt: een strakke cajón bepaalt het ritme, drie contrabasnoten dartelen er minutenlang rond, Frateur kreunt en zucht zich tot ergens in je donkerste dromen, om zichzelf op het einde helemaal te verliezen in zijn eigen wauwelende stemecho’s. Bijzonder straf.

Wie dacht Dez Mona stilaan wel door te hebben, is er dus alweer aan voor de moeite - en dat is alles behalve een verwijt. Frateur en co slaan opnieuw een andere richting in, zonder de eigen koers uit het oog te verliezen. Swingend en toch vaak genoeg bevreemdend, eigengereid en toch catchier dan ooit: ‘A Gentleman’s Agreement’ is een poppy Dez Mona pur sang.

Joeri Thiry

Dez Mona trapt zijn tournee af in de Vooruit op 5 april. Daarna spelen zij volgende concerten. Meer info vindt u via www.dezmona.com.

  • 7/4 - Patronaat, Haarlem (NL)
  • 11/4 - De Kreun, Kortrijk
  • 16/4 - Het Depot, Leuven
  • 19/4 - De Roma, Antwerpen
  • 20/4 - De Casino, Sint-Niklaas
  • 2/5 - Mod, Hasselt
  • 8/5 - Les Nuits Botanique, Brussel


[‘A Gentleman’s Agreement - Dez Mona. 62TV Records, 2012]