Tweede plaats KEW 2011

* Georg Friedrich HAENDEL - He that dwelleth in Heaven – Thou shall break them with a rod of iron - MESSIAH
* Wolfgang Amadeus MOZART - Dies Bildnis ist bezaubernd schön - TAMINO DIE ZAUBERFLÖTE
* Henri DUPARC - Phidylé - LECONTE DE LISLE
* Gustav MAHLER - Revelge - 7 LIEDER AUS LETZTER ZEIT
* Carl Maria von WEBER - Durch die Wälder - MAX DER FREISCHÜTZ

Thomas Blondelle, tenor (België)

Thomas Blondelle

  • 28 jaar.
  • Geboren in Brugge.
  • Studies aan het Stedelijk Conservatoriumin Brugge.
  • Studeerde musicologie aan de Katholieke Universiteit van Leuven.
  • Won de eerste prijs in de Axion Classics wedstrijd in 2001.
  • Won de tweede prijs in de Jacques Dôme wedstrijd in 2002.
  • Won de prijs van "veelbelovende jonge deelnemer" in de Viñas wedstrijd in Barcelona in 2005.
  • Maakte zijn debuut in 2003 in De Munt in Brussel als Hans Scholl in Die Weisse Rose van Udo Zimmermann.
  • Was gastzanger in het Grand Théâtre de Luxemburg, De Vlaamse Opera, Opéras en plein air in Parijs, de Opéra national du Rhin in Straatsburg en in de opera van Toulon.
  • Vertolkte verschillende rollen in de opera van Braunschweig; o.a. Belmonte in Die Entführung aus dem Serail van Mozart, de prins in De liefde voor de drie sinaasappels van Prokofiev, Boris in Katja Kabanova van Janáček en Eisenstein in Die Fledermaus van Johann Strauss
  • In 2007 was hij te zien in de creatie van de hoofdrol van Melchior Gabor in Frühlings Erwachen van Benoît Mernier in De Munt in Brussel, een opvoering die op cd en dvd uitgebracht werd en die een Diapason d'or won.
  • Naast zanger is Thomas Blondelle ook componist, librettist en regisseur.

Wat is je motivatie om deel te nemen?

Deze wedstrijd is voor mij in de eerste plaats een etappe in een leerproces, een stukje van de boeiende weg die ik als jonge zanger moet/mag gaan. Mijn professioneel doel is een goede zanger te worden, en ik geloof dat (onder meer) deze wedstrijd mij daarbij kan helpen.

Wat is je favoriete muziek (klassiek)?

Het valt mij steeds weer op, dat ik binnen de "klassieke" muziek een absolute veelvraat ben.  Ik heb de vervelende en uitputtende neiging quasi alle muziek goed te vinden, ook al ligt haar schoonheid soms op een onverwacht of al té verwacht terrein.  Binnen de contouren van deze hoera-stemming staan echter Händel, Mozart en Wagner voor mij op een speciaal blaadje.  Maar daar liggen ze, terecht, zelf niet van wakker van geloof ik. 

Wat is je favoriete muziek (niet-klassiek)?

Ik ben op dit vlak allerminst een encyclopedie, dus ik zwijg hier maar wijselijk. Wat niet wegneemt dat ik een lans wil breken voor Eric Idle en de Monty Python liederen én cabaretier Herman Finkers. Hoogst amusant én knap gemaakt.

Naar wie kijk je op? Wie is een groot voorbeeld voor jou?

Wat de opera betreft; naar het publiek dat lange concerten en operavoorstellingen zonder verpinken uitzit en dan achteraf zo vriendelijk bravo roept. Algemener; naar iedereen die in het leven voluit en met volle energie zijn passie, roeping en/of plicht probeert waar te maken, op welk domein dan ook. 

Je moet een strenge discipline volgen, maar wat is je "uitlaatklep"?

Strenge discipline: mij onbekend. Qua uitlaatklep zing ik graag eens een opera.

Hoe verzorg je je stem?

Van niets te weinig, en van niets te veel. In die logica ben ik consequent, maar niet altijd.  ;-)

Heb je een ritueel voor een optreden?

Dat blijft binnen de privésfeer - het schokeffect lijkt me schadelijk voor de Belgische volksgezondheid.