Omnia Vanitas

© Mirjam Devriendt vod
wo 29/07/2015 - 15:50 Het MAfestival Brugge is een van ’s werelds meest bekende festivals voor Oude Muziek. De focus ligt er op de historische uitvoeringspraktijk. Tien dagen lang worden er kwaliteitsvolle en verrassende concerten georganiseerd, vooral in het Concertgebouw, maar ook elders in en rond Brugge.

mafestival oude muziek brugge b'rock omnia vanitas

Het leven en de dood zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Het leven is er om gevierd te worden en de dood blijft best uit de buurt. Helaas is dat niet altijd het geval. Wanneer we dan oog in oog staan met Magere Hein zoekt de mens troost en houvast in rituelen, in de kunsten en in de muziek. Door de eeuwen heen hebben componisten het besef van sterfelijkheid en vergankelijkheid ontelbare keren verklankt. Waar sta je dan nog met je ijdelheid? Dat is waar deze festivaleditie ons naar laat luisteren. In Brugge brengen zij ons een heerlijk programma waarin het moeilijk kiezen is tussen Engelse polyfonie met John Sheppard, John Dowland, Carissimi, Vivaldi, Couperin, Händel, Brumel, Delalandes, Beethoven, Mendelssohn, Schumann, Brahms, Ravel, Schubert, Ligeti.

Het Schotse Dunedin Consort, o.l.v. John Butt geeft  vrijdag 31 juli het startschot. Dat doen ze met de uitvoering van Händels eerste oratorium ‘Il Trionfo del Tempo e del Disinganno’, met de legendarische aria ‘Lascia la spina’. In dit oratorium vechten ‘Tijd’ en ‘Inzicht’ een allegorisch duel uit met ‘Schoonheid’ en ‘Plezier’. Met de zangers: Mary Bevan, Renata Pokupic, Hilary Summers en Thomas Walker.

Zaterdag 1 augustus speelt de Franse klavecinist Jean Rondeau in de Sint-Gilliskerk. Voor het MAfestival exploreert hij verschillende aspecten van de dodendanstraditie. We horen pavanes van Tomkins en Johnson naast een bewerking van Dowlands 'Lachrimae'. Rondeau speelt ook Frobergers tombeau voor het overlijden van luitist Monsieur Blancrocher, evenals Brahms’ pianotranscriptie van Bachs legendarische vioolchaconne en Ligeti’s 'Passacaglia Ungherese'. Begin dit jaar verraste hij onze recensent met een prachtige cd 'Bach imagine'.

Hans Holbein

Zondag 2 augustus gaat de uitstap naar Lissewege. Het is opletten geblazen want die uitstap staat in het teken van de ‘Danse Macabre’. In de dood is iedereen gelijk. De duivel is niet ver weg. Groteske geraamten nemen pausen en priesters, keizers en koningen, edellieden en eenvoudige stervelingen bij de hand voor een ultieme reidans. Het festival wijdt zes concerten aan de dodendans. Zes verschillende lezingen van een groteske traditie waarin de natuurlijke orde op zijn kop staat en niets is wat het lijkt. Zo wijden Les Musiciens de Saint-Julien, o.l.v. François Lazarevitch, een programma aan polyfone 'danseries' uit de 14e tot 16e eeuw. De duivelse instrumenten van de musicerende skeletten, zoals trompetten, fluiten, doedelzakken en percussie, zijn niet ver weg.

 

 

Maandag 3 augustus neemt Vox Luminis ons mee naar het 17e-eeuwse Rome, waar de Contrareformatie in alle hevigheid woedde. Zij vertolken de oratoria ‘Jephte’ en ‘Vanitas Vanitatum’ van Giacomo Carissimi. Zo zijn we zeker van onze plaats in de hemel.

Op bezoek bij B'Rock

Vrijdag 7 augustus brengt het Barokorkest B’Rock het programma ‘In Futuro’. Samen met de vioolspeler Dmitry Sinkovsky en mezzosopraan Mary-Ellen Nesi pakken zij de virtuositeit in de stukken van Vivaldi aan. Naast enkele concerti en de ingetogen 'Sinfonia al santo sepolcro' brengen ze ook twee solomotetten. Naast Vivaldi spelen ze ook Geminiani en Caldera.

 

 

Zaterdag 8 augustus brengt het Ensemble Correspondances een muzikaal in memoriam aan Louis XIV, de ijdelste vorst aller tijden, die 300 jaar geleden overleed. Zijn hof was een baken van grandeur, Versailles het theatrale decor van zijn zorgvuldig geconstrueerde imago. Beeld en tekst, architectuur en schilderkunst, muziek en dans werden ingeschakeld ter meerdere eer en glorie van de ‘Zonnekoning’. Op het programma staat een creatie rond het ‘Ballet royal de la Nuit’ (uit 1653), een extravagant spektakel waarmee Mazarin de vijftienjarige Louis XIV op het politieke en artistieke schouwtoneel lanceerde. Het ensemble brengt een concertante selectie.

Zondag 9 augustus breng je best je fiets in orde voor ‘Vélo Baroque’. Een fietstocht van zo’n 30 km door Brugge en de polders, met zeven verrassende concerten op het programma.

In het historisch decor van de hallen van het belfort presenteren een 30-tal gespecialiseerde instrumentenbouwers zich aan het internationaal MAfestivalpubliek. Bovendien worden verschillende showcases georganiseerd. In 2015 focust de expo op het klavecimbel. De bouwers krijgen de kans om masterclasses, showcases en lezingen voor professionele én amateurmuzikanten te organiseren.

Daarnaast is er nog de Internationale Wedstrijd Musica Antiqua, waarin het festival op zoek gaat naar talent dat zich toelegt op de historische uitvoeringspraktijk. Ook hier staat dit jaar het klavecimbel centraal. Het repertoire gaat van Sweelinck tot Bach en van Scarlatti tot Duphly. Voor de finale op vijf augustus werd een compositieopdracht gegeven aan de jonge Belgische componist Daan Janssens.

Dat die oude muziek nog altijd springlevend is kan je ontdekken in het Fringe-luik. Van zaterdag 1 augustus tot en met vrijdag 7 augustus hoor je op verschillende locaties jonge, internationale ensembles die door MAfestival, samen met het Festival Oude Muziek Utrecht, geselecteerd werden om zich voor te stellen aan een enthousiast kennerspubliek!
 

Ensemble Correspondances bezoekt het hof van 'Le roi soleil' ©Molina Visuals