Matt Watts – Songs From A Window

vr 19/12/2014 - 17:44

matt watts songs from a window singer-songwriter starman recensie dirk steenhaut

Soberheid is geen zonde

De jongste jaren heeft het Starman-label heel wat Belgische schatten opgedolven. Maar oprichter Felix Huybrechts weet beter dan wie ook dat goede muziek niet aan geografische grenzen gebonden is. Zo begrijpt u waarom hij nu scheep gaat met Matt Watts, een 27-jarige singer-songwriter die een jaar of acht geleden in Antwerpen aanspoelde.

Watts, oorspronkelijk uit Philadelphia, moest tijdens zijn jeugd vaak verhuizen. Zijn vader was een predikant die met zijn gezin van staat tot staat trok en zo in zijn zoon de kiem van de rusteloosheid plantte. Als tiener vluchtte Matt Watts eerst naar Parijs, waarna de liefde hem uiteindelijk in de Stad aan de Stroom deed belanden.

Als songwriter kent hij, net als The Tallest Man on Earth, alvast zijn klassieken. Op ‘Songs From A Window’, zijn derde cd al sinds hij zich in Antwerpen vestigde, herinnert hij aan de folksingers die tijdens de vroege jaren zestig de bars en koffiehuizen van Greenwich Village onveilig maakten.

Geen wonder dus dat zijn nieuwe plaat begint met een protestsong over Leonard Peltier, een Amerikaans-Indiaanse activist die al sinds 1977 in de VS gevangen zit wegens de vermeende moord op twee FBI-agenten. Amnesty International en heel wat andere sympathisanten, onder wie John Trudell, zijn echter van mening dat Peltier nooit een eerlijk proces heeft gekregen en beschouwen hem als een politieke gevangene. Verwacht echter geen sloganeske standpunten: de meeste van Watts liedjes klinken namelijk introspectief en bespiegelend.

Aan een akoestische gitaar en een harmonica heeft de zanger al genoeg om zijn van weemoed doordrongen, poëtische mijmeringen vorm te geven. Dat blijkt overtuigend uit het pakkende ‘Unkind’ en het naar Nick Drake neigende ‘Did You Have To Be So Cruel?’. Dat ‘Songs From A Window’ de vibe van een huiskamerplaat heeft, merk je voorts aan ‘To Keep You Here For A While’, waarin het klokkengelui van een naburige kerk te horen is. Af en toe worden de songs bijgekleurd met een beetje bas, klarinet of elektrische slidegitaar, maar al bij al staat soberheid centraal.

Watts heeft het religieuze milieu waarin hij is ogegroeid nog niet helemaal achter zich gelaten. In ‘Orphans’ en ‘You Will Know Him’ duiken verwijzingen naar de bijbel op, terwijl het op harmonium begeleide ‘For the Lonesome Eye’ aan een kerkhymne doet denken.

U hebt het al begrepen: Matt Watts maakt geen muziek voor hipsters. Daar is zijn werk veel te tijdloos en te organisch voor. Maar wie zich graag warmt aan getalenteerde troubadours, koopt met ‘Songs From A Window’ zeker geen kat in een zak.

Dirk Steenhaut
Dirk Steenhaut studeerde Engelse letterkunde aan de VUB en was ruim twintig jaar muziekjournalist bij de krant De Morgen. Hij werkt nu freelance, onder meer voor Cobra.be, Knack en het cultuurmagazine Staalkaart.

['Songs From A Window' – Matt Watts. Starman Records, 2014]