Toon Fret - Die Welt von Gestern

vr 28/11/2014 - 16:53

toon fret vernika iltchencko piano fluit klassiek recensie lucas huybrechts

Muziek van een bijna vergeten wereld

De cover van de cd drukt het perfect uit. Een oude studioklok van het Flagey. Schoonheid uit een voorbij verleden. Nostalgie. De titel van de cd: 'Die Welt von Gestern' gaat terug op de novelle die Stefan Zweig in 1942 schreef vlak voor hij zelfmoord pleegde. In die novelle schildert Zweig het portret van Oostenrijk van het begin van de twintigste eeuw. Ook een wereld van harmonie, zekerheid en orde.

Fluitist Toon Fret en pianiste Veronika Iltchenko namen muziek voor fluit en piano die tot die magische wereld van vroeger behoort. Niet zozeer naar de Art déco van de jaren dertig van vorige eeuw, zoals die studioklok, maar naar de muziek uit de Duits-Oostenrijkse wereld, die in zijn tijd al een beetje verouderd was. Een soort guilty pleasure. Het hoort niet helemaal, maar we hebben er toch erg veel plezier in. Meestal muziek die tegenwoordig gemeden wordt omdat ze conservatief zou zijn.

Ze starten wel bij de drie romances van Robert Schumann, het oudste stuk. Dit is meteen een soort programmaverklaring. Romantisch, melodieus, tonaal, vertellende muziek, met een vleugje raadsel. Achter iedere melodie verwacht je andere beelden, uit het reële leven. Wel beelden van nostalgische schoonheid, orde en rust. Dat gaat ver.

De overigens compleet vergeten Walter Niemann beschreef in ‘Vier Stücke aus einem alten Patriziershause' het huis van de Buddenbooks uit de roman van Thomas Mann: de tuin, de blauwe kamer,…

Sigfrid Karg-Elert, die we vooral kennen van zijn muziek voor harmonium, schildert exotische taferelen ‘Impressions exotiques’ een beetje zoals in de opera 'Lakmé' van Delibes. Van het verre Oosten onthoudt hij vooral het mysterie en de sensualiteit.

Toon Fret is de fluitist van Oxalys en van het Collectief. Waarmee ze veelal dezelfde periode verkennen. Als duo grasduinen hij en Iltchenko in de muziek van een bijna vergeten wereld. Het is hun verdienste om die weer naar boven te spitten, dat doen ze met veel zorg voor de materie. Ze doen dit met een superieure technische beheersing en met een levendige interpretatie. Een opname die met zeer veel liefde werd gemaakt. Waarom werd die muziek zo lang veronachtzaamd?

Lucas Huybrechts
Lucas Huybrechts studeerde musicologie en maakte een lange radiocarrière, bij Radio 1 en Klara, en schreef over muziek voor Knack. Volgt nu voor Cobra.be de klassieke muziek op.

[‘Die Welt von gestern’ - Toon Fret, fluit en Veronika Iltchenko, piano. Fuga Libera, 2014]

► beluister dit album via Spotify

24/07/201210:51


****