Dans Dans - 3

© Philippe Werkers vod
vr 14/11/2014 - 16:16 De heren van Dans Dans trokken deze zomer de studio in om onder het waakzame oor van producer Koen Gisen hun derde langspeler in evenveel jaren op te nemen. Cobra.be mocht een dagje mee de studio in.

dans dans bert dockx frederic lyenn jacques steven cassiers koen gisen gent studio cd 3

De derde langspeler van Dans Dans heet eenvoudigweg ‘3’ maar dat is dan ook ongeveer het enige dat simpel is aan de muziek van de heren. Complexe ritmes, improvisaties waar de free jazz jaloers op zou zijn en een muur van geluid waar menig rocker meteen voor zou tekenen. Volgens gitarist Bert Dockx is het ”geen jazz, maar ook geen rock. En jazz rock is het zeker niet!” Maar het is zeker wel de moeite en dus trekt Cobra.be vol verwachting een dag mee de studio in.

In een stille straat in Gent ligt de opnamestudio van Koen Gisen. Lang zal de straat echter niet stil blijven want als de drie heren van Dans Dans naar hun instrumenten grijpen ontstaat al snel een muzikale wervelstorm.

De drie muzikanten hebben een jazzachtergrond maar gaan samen en afzonderlijk ze veel breder dan dat. Gitarist Bert Dockx is eveneens de drijvende kracht achter Flying Horseman. Onlangs verscheen ook zijn solodebuut Strand met daarop uitgepuurde akoestische songs met Nederlandstalige teksten. Bassist Frederic Lyenn Jacques werkt onder de naam Lyenn als songwriter en gitarist en speelt ook basgitaar bij Mark Lanegan. Drummer Steven Cassiers zit ook achter de vellen bij onder meer Dez Mona.

Dans Dans speelt tijdens de opnamesessie luid, dicht bij elkaar in een kleine ruimte en zonder overdubs (achteraf nagespeelde en toegevoegde stukjes). Veel dichter bij een live-ervaring kan een groep moeilijk komen in een studio. “We zijn eigenlijk echt een livegroep. Dus ook in de studio spelen we echt samen alsof het een concert is,” zegt drummer Steven. “Behalve natuurlijk dat er geen publiek is,” vult bassist Fred aan. Maar volgens Bert is er natuurlijk nog een belangrijker verschil met een concertregistratie: “Wij kunnen tien takes opnemen van eenzelfde nummer en dan de beste kiezen.” “Maar eigenlijk,” vervolgt Steven, “gaan we voor de helft van de nummers op de plaat waarschijnlijk toch voor de eerste take kiezen.” “Want er zit een bepaalde energie in die prille takes die je daarna verliest,” verklaart Bert die keuze.

Dans Dans - 3

De heren van Dans Dans trokken deze zomer de studio in om onder het waakzame oor van producer Koen Gisen hun derde langspeler op te nemen in evenveel jaren. '3' is dan ook een logische titel voor de plaat. Cobra.be mocht een dagje mee de studio in.

Dat het regelmatig al van de eerste take goed zit, komt best goed uit want ze hebben maar vier dagen in de studio. “Als we in de juiste mood zitten, kunnen we in principe de plaat in enen trek opnemen,” zegt Bert, “maar het is heel moeilijk om tot dat punt te komen.” Hij schat dat de hele plaat feitelijk opgenomen is in twee sessies van telkens twee uur op de eerste avond de laatste voormiddag. “Van de twee dagen ertussen gaat waarschijnlijk heel weinig op de plaat belanden maar we hadden die dagen wel nodig om dingen uit te proberen en af en toe eens goed te botsen met de andere muzikanten.”

Producer Koen voelt zich erg prettig bij hun werkwijze: “Ze begrijpen hoe ik wil werken en ik begrijp hoe zij willen werken. En ik wil graag kort werken. Ik geloof daar heel erg in. En voilà, ik word op mijn wenken bediend en zij ook.”

Omdat de drie muzikanten zo dicht bij elkaar spelen in de studio, is het sowieso erg moeilijk om achteraf productioneel in te grijpen. De microfoon van het ene instrument neemt ook het geluid van de andere instrumenten op. Het is dan erg moeilijk om eventuele foutjes te herstellen. De band en de producer kiezen dan voor deze plaat ook resoluut om overdubs achterwege te laten. “Soms heb je dan in de beste take toch een stukje waar je zelf als muzikant niet helemaal content mee bent,” zegt Steven daarover, “die staan dan toch gewoon op de plaat. Dat is heel naakt soms. Maar meer en meer slagen we erin om onszelf opzij te zetten en naar het grotere geheel te luisteren.” "En soms zijn fouten juist mooi. In het geheel creëert dat soms net iets bijzonders,” vult Fred aan.

Voor producer Koen betekent dat dat hij zich voor deze opnames vooral bezighoudt met het bepalen van de sound door de juiste microfoons en andere opnameapparaten te kiezen en de juiste balans te bepalen. “En Koen beheerst dat heel goed,” zegt Bert. “Hij is heel bescheiden maar hij heeft daarmee een enorme impact op de plaat. En op een subtieler niveau producet Koen ons toch echt door de kleine dingen die hij zegt.” “Dat klopt,” zegt Steven, “want soms kunnen we zelf niet meer zien dat we al een goede take hebben en onszelf helemaal verliezen en take na take blijven opnemen. En dan is Koen de eerste om te zeggen: “Stop maar mannen, het staat er al op.”

['3' - Dans Dans. Unday Records, 2014]

Op vrijdag 14 november stelt Dans Dans '3' voor in Cour & Jardin in Diest.

Gitarist/zanger/componist Bert Dockx is twee dagen lang (15 en 16 november) te gast in Oostende om er zijn nieuwe projecten voor te stellen.
- zaterdag: Dans Dans, Lyenn en Mittland Och Leo in Vrijstaat O.
- zondag: Strand in de duinen van Domein Raversyde.

Meer info en de volledige speellijst vindt u op hun website of facebook