Paul Despiegelaere (1954-2013)

vod
wo 11/09/2013 - 15:29 Video update: do 12/09/2013 - 14:03 Zanger en gitarist Paul Despiegelaere is na een lange ziekte overleden op 7 september. Dat werd gemeld door vrienden van de familie. Despiegelaere won met zijn groep The Machines in 1980 Humo’s Rock Rally en scoorde radiohits met ‘Don’t be cruel’ (1981) en ‘The lies in your eyes' (1982).

muziek paul despiegelaere muzikant paul mellow gitarist the machines the hustle don't be cruel a world of machines

De kracht van de eenvoud

The Machines - Frozen Faces

Zanger-muzikant Paul Despiegelaere is, na een langdurige ziekte, overleden. De Gentenaar stond bekend als voorman van de popgroep The Machines, die in 1981 een grote hit scoorde met ‘Don’t Be Cruel’, en als producer van onder anderen De Mens, The Romans en Mama’s Jasje.

In 1980 won Paul Despiegelaere met The Machines de tweede editie van Humo’s Rock Rally. De groep bracht vervolgens de singles ‘Money in My Wallet’ en ‘Frozen Faces’ uit, die nog beïnvloed waren door Talking Heads en andere newwavebands, maar vanaf het catchy ‘Don’t Be Cruel’ kwam vooral Despiegelaeres liefde voor de pure pop van The Beatles bovendrijven.

The Machines - Don't be cruel

The Machines zingen 'Don' t be cruel'. (Hitring, 12 januari 1982)

'Don't be cruel' groeide in een mum van tijd uit tot een klassieker uit het vaderlandse popwezen en leidde ertoe dat The Machines hun langspeeldebuut ‘A World of Machines’ in de legendarische Londense Abbey Road studio’s mochten inblikken. Dat hadden ze mede te danken aan de connecties van hun producer Sylvain Vanholme, die er tijdens de sixties met The Wallace Collection de internationale hit ‘Daydream’ had opgenomen.

Het kwartet klaarde de klus in amper twaalf dagen en wist zowel het publiek als de media te charmeren met het op single geperste ‘The Lies In Your Eyes’. “We willen fris en ongecompliceerd zijn”, verklaarde de zanger destijds. “Wij geloven in de kracht van de eenvoud.” Live klonken The Machines overigens veel minder gepolijst dan op hun platen.

Paul Mellow

Despiegelaeres bewondering voor The Fab Four zou nooit meer wegebben: later zou de zanger-gitarist zelfs deel uitmaken van The Apples, een coverband die uitsluitend materiaal van The Beatles uit zijn instrumenten schudde. Net als John, Paul, George en Ringo hechtte de spilfiguur van The Machines veel belang aan de juiste ‘looks’. Daarbij liet hij zich vooral inspireren door het vestimentaire imago van de Britse ‘mods’.

Paul Despiegelaere bij 'Drie uur Jessie'

Paul Despiegelaere bediende zich al vroeg van het pseudoniem Paul Mellow omdat zijn echte naam, zo beweerde hij, voor buitenlanders nogal moeilijk uit te spreken viel.

The Machines haalden nog de radio met singles als ‘Yellow Lights’ en ‘Local Radio DJ’ en brachten met ‘Dots and Dashes’ (1983) en ‘Jungle’ ook nog twee langspeelplaten uit. Die deden het echter aanzienlijk minder goed dan hun debuut.

Tegen het einde van het decennium hield de groep het voor bekeken en tijdens de nineties zou Paul Despiegelaere zich profileren als arrangeur, studiomuzikant en, vooral, als platenproducer.

Producer

Hij zat onder meer achter de knoppen bij de eerste twee cd’s van De Mens en ging aan de slag met talloze Belgische bands zoals Man X, Kamiel Kafka & Co, The Romans, Pitti Polak, Derek & The Dirt (waarin gewezen Machines-drummer Jan Devos figureerde), Red Zebra, Noordkaap, Eden en Mama’s Jasje. “Groepen raken mij meer dan een solo-artiest”, zei hij daarover. “Wat zo heerlijk is aan producen, is dat je een blauwdruk maakt voor de eeuwigheid, een document waar je niets meer aan kunt veranderen.

Zijn productiewerk bleef overigens niet beperkt tot de nationale scene. Zo nam hij met de Engelse formatie The Dentists in 1990 ‘Heads and How to Read Them’ op. Hij werd zelfs ingehuurd door de glamrockers van Slade, toen die, jaren na hun glorieperiode, een comeback poogden te forceren.

Eén van Paul Despiegelaeres laatste wapenfeiten was de studioregie van enkele platen van X!nk, een teenage punkband die het in 2003 tot Belgische inzending schopte voor Eurosong For Kids. Daarna werd het stil rond de muzikant. Tijdens de laatste jaren van zijn leven verdiende hij zijn brood in de bouwsector.

Dirk Steenhaut
Dirk Steenhaut studeerde Engelse letterkunde aan de VUB en was ruim twintig jaar muziekjournalist bij de krant De Morgen. Hij werkt nu freelance, onder meer voor Cobra.be, Knack en het cultuurmagazine Staalkaart.