Dries Van Noten. Inspirations

vod
vr 13/02/2015 - 12:54 Vorig jaar pakte het Musée des Arts décoratifs in Parijs groots uit met een expo rond Dries Van Noten. Op dat moment werd al nagedacht over een gelijkaardige expo in het Modemuseum in Antwerpen. Op de opening in Parijs zei Dries Van Noten tegen Kaat Debo, directrice van het Modemuseum: "De lat hier ligt hoog, maar voor Antwerpen gaan we ze nog ietsje hoger leggen".

dries van noten inspirations modemuseum expo kaat debo

Dries Van Noten. Inspirations

Vorig jaar pakte het Musée des Arts décoratifs in Parijs groots uit met een expo rond Dries Van Noten. Op dat moment werd al nagedacht over een gelijkaardige expo in het Modemuseum in Antwerpen. Op de opening in Parijs zei Dries Van Noten tegen Kaat Debo, directrice van het Modemuseum: "de lat hier ligt hoog maar voor Antwerpen gaan we ze nog ietsje hoger leggen".

Zo begon een traject dat de Antwerpse ploeg en het team van Dries bloed, zweet en tranen heeft gekost. De sfeer en het concept zijn hetzelfde gebleven als in Parijs, maar in Antwerpen staan een heleboel andere kunstwerken met als topstuk een Rothko.

Net als in Parijs krijgen we in Antwerpen een inkijk in Van Notens werk én inspiratiebronnen. Een echte retrospectieve, daar voelde de ontwerper zich te jong voor. Wel wou hij graag het creatieve proces tonen. "De expo is een blik in mijn brein, toont hoe ik werk. Je ziet er welke connotaties ik maak en hoe ik verbanden leg", vertelt Dries Van Noten. 'Dries Van Noten. Inspirations' toont kledingstukken uit verschillende van zijn eigen collecties naast archiefstukken uit o.a. het archief van het Musée des Arts Décoratifs. Dat alles aangevuld met kunstwerken, foto's, video's en objecten die de ontwerper tijdens het bedenken van die ene collectie hebben beïnvloed of die er op de een of andere manier een link mee hebben. Dat kan een klassiek ontwerp van Christian Dior zijn, de grunge van Kurt Cobain of werk van de Vlaamse primitieven.

De expo is opgedeeld in vitrines met thema's als India, Graphic, Jimi Hendrix of The Piano. Voor dat laatste thema vult Dries Van Noten een vitrine met donkere stukken uit zijn lente-zomercollectie 1999 en archiefstukken van Elsa Schiaparelli en Worth. Op het bijhorend videoschermpje zien we een scène uit de gelijknamige film van Jane Campion, waarin het personage van Holly Hunter haar piano volgt naar de bodem van de zee. Verder in de vitrine ook een prachtig schilderij van een woeste, zwarte Noordzee door Thierry De Cordier en een kleine mosselpot van Marcel Broodhaers. Op die manier wordt een kledingstuk plots zoveel meer dan gewoon mooi of elegant. Dries Van Noten maakt er hier gelaagde stukken van, die deel uitmaken van onze rijke beeldcultuur.

Een lust voor het oog is ook het vakmanschap dat we te zien krijgen. Beelden van de ateliers in India waar hij drieduizend mensen aan het werk zet. Een mantel van uitzonderlijk borduurwerk voorzien, een rok met needlepoint techniek vervaardigd. Altijd gaat Dries Van Noten op zoek naar technieken die in onbruik zijn geraakt, naar dat ene atelier dat die ene ambacht nog beheerst. Een luxe die hij zich kan permitteren. Dries Van Noten: "Ik heb een heel specifieke manier van mode maken. Daar zit niet veel planning of marketing achter. Dat is organisch gegroeid en dat wil ik ook zo houden want dat geeft mij een hele grote vrijheid. De vrijheid om de gekste inspiratiebronnen te combineren en risico's te nemen die een ontwerper van een grote groep misschien niet kan nemen. Ik denk dat deze expo toont dat ik een vrij mens ben."

[ Dries van Noten. Inspirations loopt tot en met 19 juli 2015 in het Modemuseum in Antwerpen ]