'25 jaar Modemuseum Hasselt' verlengd

vr 28/02/2014 - 20:38 Update: ma 25/08/2014 - 15:19 Het Modemuseum Hasselt viert dit jaar zijn 25ste verjaardag met de expo '#025', een reis door de modegeschiedenis. Het museum toont de topstukken die het doorheen de jaren verzamelde maar ook stukken die de museumzalen doorgaans niet halen, maar minstens even interessant zijn.

modemuseum hasselt expo verjaardag 025

Het heeft maar een haar gescheeld of Hasselt had nu 25 jaar Wassenbeeldenmuseum gevierd. Blijkbaar twijfelde de stad eind jaren tachtig of het nu mode of wassen beelden zou gaan tentoonstellen. Gelukkig koos ze voor het eerste en daar zijn ze in Hasselt nog altijd erg blij om.

Het modemuseum heeft ondertussen een collectie van meer dan 17.000 stukken verzameld. Daaruit een selectie maken voor deze 25ste verjaardag is een hele klus geweest. Het museum is er in ieder geval in geslaagd een goed beeld te geven van wat het in huis heeft en wat zijn voornaamste taken zijn. 

De expo #025 start op de zolder van het gebouw met een 'robe à la Française' die staat voor 18de eeuwse Rococo. Hier staat ook een 'habit', de mannelijke tegenhanger. Dit is zowat het enige moment in de hele expo dat mannenmode aandacht krijgt. We zien hoe na de Franse revolutie een stijlbreuk ontstaat en overdadig versierde kleding veld moet ruimen voor sobere outfits. Vooral voor de mannenmode is dit belangrijk geweest aangezien dit de hele negentiende en een groot deel van de 20ste eeuw zou duren.

Wereldberoemde Limburgers

Afdalend naar de eerste verdieping komen we bij de grondlegger van de Franse haute couture :  Jean-Philippe Worth. Van hem zien we een zijden jurk uit ca.1895. Hier worden ook twee vrouwelijke couturiers belicht : Jeanne Lanvin, van het oudste nog actieve modehuis in Frankrijk en Gabrielle 'Coco' Chanel die vertegenwoordigd wordt door een zwarte met parels versierde jurk uit 1924. Van de 'roaring twenties' gaat het via de depressie en beurscrash naar het einde van WOII. Een van de blikvangers hier is een watergroene en pastelroze organza jurk uit ca. 1950. Blijkbaar hing deze schenking al langer in het depot maar werd ze onlangs pas door de curator opgemerkt als een stuk van het Franse modehuis Carven. Een tweede opsteker naar aanloop van deze expo was de zwarte avondjurk van Yves Saint Laurent uit de privécollectie van diens muze Danielle Luquet, die het museum cadeau kreeg van de Vrienden van het museum.

Links vooraan : de zwarte avondjurk van Yves Saint Laurent. (c) K. Vrancken

Via oa. een jerseyjurk van Pucci komen we bij de jaren zestig toen de prêt-à-porter en boetiekmode belangrijker werden. We zien ook een T-shirt van de koningin van de punk, Vivienne Westwood, die de jaren zeventig typeert. In de jaren tachtig en negentig passeren oa. Dries van Noten, Yohi Yamamoto, Jean Paul Gaultier en Versace. De modegeschiedenis eindigt op een catwalk waarop stukken van hedendaagse ontwerpers staan gepresenteerd, waaronder twee wereldberoemde Limburgers : Raf Simons, aan de slag bij Dior, en Martin Margiela.

Afgedragen rokken en betaalbare kappers

Hoewel het rijtje topstukken behoorlijk indrukwekkend is, zijn we even gecharmeerd door wat er te zien is in de kapel van het museum. Hier is de inrichting geïnspireerd op die van het depot van het museum, dat net buiten Hasselt ligt. Voor deze kleine, sfeervolle ruimte zijn stukken geselecteerd die ons veel leren over het leven van alledag.

Zo is er een verzameling blouses uit 1900 waarvan het museum er in overvloed heeft. Ze tentoonstellen is doorgaans niet evident omdat de rokken die erbij gedragen werden schaars goed zijn. Terwijl de blouses op een bepaald moment werden aangeprezen om een oude rok een nieuw leven te geven en dus ook massaal geproduceerd werden, werden de rokken afgedragen tot ze versleten waren. Nu werden de blouses toch een keer bovengehaald en liggen ze te pronken in glazen kasten.

Een verzameling hoedjes uit de jaren vijftig leert ons dan weer dat deze uit het straatbeeld zouden verdwijnen eens de kappers betaalbaar werden en de kapsels volumineuzer.

Ook een klein deel van de schoenencollectie van het museum, die sinds het aantreden van directeur Kenneth Ramaekers flink is uitgebreid, is hier te zien. Het is ook een verwijzing naar de succesvolle expo 'In her shoes' die momenteel het mooie weer maakt in de Kunsthal in Rotterdam. De expo is een concept van het Modemuseum Hasselt en was hier al te zien in 2009. Het is de eerste expo van het modemuseum die werd overgenomen door het buitenland, iets waar ze in Hasselt erg trots op zijn.

(c) K. Vrancken

Op het gelijkvloers van het museum tenslotte gaat de aandacht naar technieken en materialen die tonen hoe de mode zichzelf steeds opnieuw uitvindt. Technieken als quilten, smokken en maliën zijn eeuwenoud maar duiken steeds weer op. Quilten, of het doorstikken van stof, werd al gebruikt in de middeleeuwen om zich te beschermen tegen ruwe harnassen maar het is ook de techniek die Coco Chanel in 1955 een van de bekendste handtassen ter wereld opleverde, de 2.55.

De Vrienden van het museum

Tegelijk met de 25ste verjaardag van het Modemuseum Hasselt wordt ook die van de Vrienden van het Modemuseum gevierd. Zij waren er van het begin bij en spelen een belangrijke rol in de dagelijkse werking van het museum. Het gaat om vrijwilligers die helpen in het naaiatelier, bij het onderhoud van de stukken, bij het zoeken naar fondsen en giften. Om hun verjaardag te vieren zetten ze dit jaar een ontwerpwedstrijd op voor jong talent, vullen ze de inkomhal met de favoriete outfits van 25 BV's en geven ze een eenmalig magazine uit rond hun werking. Alle info over hun activiteiten, vindt u op de website.

De expo '#025' wordt wegens succes verlengd tot en met 2 november 2014, in het Modemuseum Hasselt.