Konstantin Grcic – Panorama

vod
vr 13/02/2015 - 16:28 Update: ma 23/02/2015 - 18:18 Z33 in Hasselt presenteert in samenwerking met het Vitra Design Museum de tot op heden grootste solotentoonstelling van de invloedrijke Duitse designer Konstantin Grcic.

konstatin grcic panorama z33 vitra design museum design

Leerstoel Maarten Van Severen

The Maarten Van Severen Foundation en KASK/School of Arts Gent richten in november de Leerstoel Maarten Van Severen op, tien jaar na diens overlijden (Van Severen overleed op 21 februari 2005).

De initiatiefnemers willen jaarlijks eminente ontwerpers van vandaag uitnodigen om hun persoonlijke visie te geven op de stand van zaken in het design.  Voor de eerste editie van 2015 zijn de Franse broers Ronan en Eran Bouroullec gevraagd. In 2016 zal de leerstoel ingevuld worden door Konstantin Grcic.

Designer Konstantin Grcic over zijn Panorama

Z33 in Hasselt presenteert in samenwerking met het Vitra Design Museum de tot op heden grootste solotentoonstelling van de invloedrijke Duitse designer Konstantin Grcic. Cobra.be ging een kijkje nemen en sprak met de ontwerper.

Op vraag van Z33 en het Vitra Design Museum stelt de Duitse designer Konstantin Grcic (1965) zijn tot op heden grootste solotentoonstelling samen. Hij gebruikt zelf niet graag de term overzichtstentoonstelling: “Dat klinkt veel te hard, alsof ik enkel achteruit kijk naar wat al gepasseerd is. Ik kijk veel liever naar wat nog kan komen.”

Grcic nodigt de bezoeker van Panorama uit om aan de hand van zijn objecten en ideeën na te denken over de toekomst. In drie grote installaties presenteert hij (voorlopig nog) fictieve toekomstscenario’s rond wonen, werken en de publieke ruimte.

LIFE SPACE

In de ‘LIFE SPACE’ presenteert Grcic een modulaire wooneenheid. Naast enkele futuristisch ogende designobjecten ontwierp hij hiervoor ook speciaal de modules zelf: uit hoogstaand composietmateriaal vervaardigde bouwstenen die een veelheid van technologie kunnen bevatten, gaande van verwarmingselementen tot projectieschermen. Onder meer de Mayday-lamp, een van Grcics bekendste ontwerpen, komt wonderwel tot haar recht in deze futuristische woonruimte.

WORK SPACE

WORK SPACE’ is dan weer een reflectie over de werkcultuur . In een ruimte die enigszins aan een ondergronds labo van een Bond-slechterik doet denken, presenteert Grcic zijn ontwerpen in verschillende stadia van ontwikkeling. Van inspiratie over model tot definitieve uitvoering, het volledige ontwerpproces ondergaat grote veranderingen door de technologische evoluties. 3D-printen en precisiesnijwerk met lasers staan naast traditionele ambachtelijke vaardigheden. Niet zo vreemd als u weet dat Grcic voor hij industrieel design studeerde, werkzaam was als restaurateur van antieke meubels en kastenbouwer.

PUBLIC SPACE

De derde ruimte is Grcics interpretatie van de publieke ruimte. Die ‘PUBLIC SPACE’ is opgebouwd binnen een 30 meter lang panorama dat een futuristisch stedelijk/industrieel landschap weergeeft. In deze ruimte plaatst hij maar enkele objecten. De zitbank Landen staat op de ruwe betonnen vloer neergepoot als een maanlander. En een zwerm Chair_one stoelen gaat bijna naadloos op in deze omgeving van beton, zwart metalen hekwerk en hoekige vormen.

“Chair_one is mijn meest iconische ontwerp en ook een van mijn meest radicale ontwerpen,” vertelt Grcic, “maar tegelijkertijd ook commercieel het meest succesvolle. Chair_one is het resultaat van de zoektocht naar de elementaire bouwstenen van wat een stoel is. Wat overblijft is enkel structuur.” De stoel is volgens de designer wel comfortabel, maar ook enkel op een elementair niveau van comfort. “Chair_one is bedoeld voor in een publieke ruimte zoals op een plein of in de natuur. Daar stellen we andere eisen aan een zitplaats qua comfort dan in je woonkamer of op restaurant. Bovendien moet de esthetiek van zo een stoel overeind blijven tegenover bijvoorbeeld een achtergrond vol gebouwen.”

In een laatste ruimte ziet de bezoeker objecten, prototypes en tekeningen van Grcic, aangevuld met werken van andere ontwerpers en alledaagse en gevonden voorwerpen. Hier toont Grcic de band die mensen met objecten kunnen opbouwen, ook al lijken sommige objecten wel erg radicaal vormgegeven. “Maar net zoals de beste vriendschappen, hebben veel van mijn objecten tijd nodig om te groeien. Maar eens het publiek gewend is aan zo een ontwerp, wordt de band dikwijls des te hechter.”

[Konstantin Grcic – Panorama, van 8 februari tot 24 mei 2015, i.s.m. VITRA Design Museum, in Z33, Hasselt]