De jonge garde

vr 19/06/2015 - 16:31 In september weten we wie van de elf geselecteerde kunstenaars naar huis mag met de Young Belgian Art Prize. Wij gingen op verkenning tijdens de opbouw van de expo in het PSK in Brussel en ontmoetten daar drie kandidaten in volle voorbereiding.

young belgian art prize psk bozar brussel emmanuelle quertain hannelore van dijck hana miletic la frenetick

3x YBAP

Maak kennis met de subtiele schilderijen van Emmanuelle Quertain, de donkere houtskoolwanden van Hannelore Van Dijck en de hiphop poëzie van Hana Miletić (ism La Frénétick)

De jonge kunstenaars die geselecteerd werden voor de Young Belgian Art Prize hebben een dubbel gevoel bij het hele gebeuren. Aan de ene kant zijn ze natuurlijk blij dat ze een platform krijgen in een ruimte als het Paleis voor Schone Kunsten in Brussel. Tegelijkertijd stappen ze zo in een jarenlange traditie. De YBAP is namelijk de modernere versie van de Prix de la Jeune Peinture Belge die in 1950 van start ging. Aan de ander kant beseffen zij dat het wedstrijdelement feitelijk onverenigbaar is met wat hen echt bezighoudt, hun artistieke ontwikkeling. Of zoals een van de genomineerden het stelt: “dit is geen sportwedstrijd, je kunt niet zeggen: die of die is de beste”.

Emmanuelle Quertain

Om te weten te komen hoe deze kunstenaars dan toch het beste van deze situatie trachten te maken, trokken wij naar het PSK waar zij volop met de installatie van hun bijdrage bezig waren. Het is opmerkelijk hoe ernstig zij hun projecten benaderen. Vooral bij Emmanuelle Quertain valt dit op. Hoewel zij slechts zes kleine, op het eerste zicht vrij traditionele schilderijen presenteert, is er aan haar accrochage een complexe gedachtegang vooraf gegaan. Noties als binnen en buiten, de invloed van de omgevingskleur op de waarneming van het schilderij en het gebruik van schijnbaar uitgemolken iconografie, het zijn elementen die de onoplettende bezoeker zeker zullen ontgaan maar die voor de kunstenares van wezenlijk belang zijn.

Hannelore Van Dijck

Hannelore Van Dijck is voor haar installatie ook niet over één nacht ijs gegaan. Haar monumentale wandtekening is geïnspireerd op een voorafgaande studie van de geschiedenis van het gebouw. Het daklicht van de gang die zij onder handen heeft genomen, vormde het sjabloon voor haar tekening. Met echt engelengeduld - Hannelore is al een week aan de slag - brengt zij in elk kader subtiele aanpassingen aan die de lichtinval telkens op een andere wijze manipuleren. Met haar architecturale integratie wordt haar ingreep een deel van het gebouw. Het is een kunstwerk waarvoor de bezoeker niet gaat stilstaan maar waar hij/zij door loopt.

Hana Miletič

Met Hana Miletič stappen we resoluut de wereld van de hiphop binnen. Deze fotografe is al lange tijd gefascineerd door de aparte taal die binnen deze jongerencultuur gebruikt wordt. Zowel de teksten, maar ook de codes die vervat zitten in de handgebaren, vormden het uitgangspunt van haar performance. In het Paleis voor Schone Kunsten organiseert ze elke dag live lezingen uit de dichtbundel ‘Tenir Paroles’. Hierin bundelt zij een selectie van stukken songtekst van het Brusselse collectief La Frénétick. Daarnaast maakt Hana Miletič ook een audio-opname van een optreden van La Frénétick in een van de concertzalen. Die opname wordt als single uitgebracht en tijdens het slotevent voorgesteld.

Het werk van deze drie kunstenaars is samen met dat van Emmanuel Van der Auwera, Floris Vanhoof, G. Küng, Hamza Halloubi, Katrin Kamrau, Lola Lasurt, Max Pinckers en Michiel Burger te bekijken bij BOZAR tot 13 september. Op 10 september worden de winnaars bekendgemaakt. In totaal worden vier prijzen uitgereikt; de hoofdprijs van €25.000 (de Crowet Young Belgian Art Prize), de Langui en de BOZAR Prize (ek goed voor €12.500) en de ING Public Prize (€6.250). Voor deze laatste prijs kunnen de bezoekers tijdens de tentoonstelling hun stem uitbrengen.