Plooien in de tijd

Lili Dujourie - Untitled 1980 vod
zo 07/06/2015 - 13:34 Met 'Plooien in de tijd - Folds in time' stelt Lili Dujourie haar werk tegelijkertijd tentoon in S.M.A.K. in Gent en in Mu.ZEE in Oostende. Cobra.be sprak met de kunstenares.

kunsten lili dujourie kunstenares tentoonstelling plooien in de tijd smak gent muzee oostende

Lili Dujourie in S.M.A.K. en Mu.ZEE

De tentoonstelling 'Plooien in de tijd - Folds in time' van Lili Dujourie loopt tegelijkertijd in S.M.A.K. en Mu.ZEE. Cobra.be sprak met de kunstenares.

Voor 'Plooien in de tijd - Folds in time' van Lili Dujourie hebben de twee musea, S.M.A.K. in Gent en Mu.ZEE in Oostende, de handen in elkaar geslagen. Het S.M.A.K. was ooit een casino, Mu.ZEE. was tot in de jaren 80 een grootwarenhuis. De architectuur van beide musea beïnvloedt de manier waarop de West-Vlaamse kunstenares haar tentoonstelling opzet.

We ontmoetten Lili Dujourie in het S.M.A.K. in Gent.

"Ik heb altijd in het nu geleefd. Mijn werk is altijd een reactie geweest op de tijd waarin ik leef of leefde," legt ze uit.
Haar grootste reactie zit in de video 'Hommage A', vindt ze zelf: "Het is een vrouwelijk naakt dat tegelijk sculptuur en schilderkunst is. Door die video, door dat medium dat toen nieuw was, kon ik die twee verenigen."
In het begin van de jaren zeventig experimenteert Dujourie met heel verscheidene media. Video is op dat moment de laatste grote vernieuwing. Lili Dujourie staat bijna altijd zelf model in haar video's. Als feministe kan en mag ze geen andere vrouw als model gebruiken.

In die tijd was het als vrouw niet evident om naar de kunstacademie te gaan. Het feminisme was toen hard nodig: "Je moest strijden om er te kunnen staan. Om die gelijkheid te halen met de man."  Later zou ze afstand nemen van het feminisme. 
 

Haar werk 'Maelstrom' uit 2009 (zie hieronder) is gemaakt van krantenpapier uit The Financial Times. Het gaat over de stroom aan informatie die we krijgen. "Het is zodanig veel dat niemand er nog aan uit kan. Je weet niet welke richting de dingen zullen draaien", aldus Lili Dujourie.

Lili Dujourie - Maelstrom 2009
Lili Dujourie - In mijn nacht nadert niemand - 1985

Het werk van Lili Dujourie  vermengt invloeden van Vlaamse Primitieven, zoals Jan Van Eyck, met haar persoonlijke artistieke benadering. Ze werkt in marmer, papier-maché, staal, lood, fluweel en keramiek.
Ze maakt haar kunstwerken "tegen de regels". In plaats van klei te boetseren, snijdt ze de klei met een mes. "Mijn atelier is ook meer een laboratorium. Alles ontstaat in mijn hoofd. Ik maak er tekeningen van en dan bekijk ik hoe ik het vertaal," legt ze uit.
De kunstwerken van Dujourie zijn op alle vlakken origineel. Ze gebruikt technieken die nog nooit toegepast zijn. "Dus moet ik ze zelf uitvindenEn als ik het dan weet, dan is het over." Zichzelf herhalen wil ze niet en doet ze ook niet.

Het is de eerste keer dat Lili Dujourie oud en nieuw werk samenbrengt. Ze wil hiermee ook zichzelf uitdagen: "Hier staan werken die ik al dertig jaar niet meer gezien heb. Om die weer boven te halen... Ik wist ook niet of de werken nog die kracht zouden hebben of hetzelfde zouden uitstralen als toen."


Toch is 'Plooien in de tijd' geen retrospectieve. "Ik ben nog niet dood," benadrukt de 73-jarige kunstenares.
Een (chronologische) retrospectieve vindt ze trouwens heel saai. Voor haar is deze expo een kunstwerk op zich, een heel denkproces om alles goed te plaatsen, in de juiste kamer, enzovoort.
De bezoeker moet de tentoonstelling zelf ervaren door een eigen parcours uit te stippelen.

Dat parcours loopt dus ook van Oostende tot Gent, van Mu.ZEE tot het S.M.A.K..

Lili Dujourie - Ballade Digitalis (Mu.ZEE)

Lili Dujourie - Ballade Digitalis

De tentoonstelling 'Lili Dujourie - Plooien in de tijd - Folds in time' vindt parallel plaats in S.M.A.K. in Gent en in Mu.ZEE in Oostende en loopt tot 4 oktober 2015.