Kunst is tijdloos

vod
vr 13/03/2015 - 11:52 Video update: zo 15/03/2015 - 08:50 De negentiende eeuwse schilder Félicien Rops en de hedendaagse kunstenaar Jan Fabre waren zielsverwanten. Ze ontmoeten elkaar nu in 'Facing Time', een tentoonstelling die verspreid is over heel Namen.

"Als er één kunstwerk was dat ik zou moeten stelen uit een museum, dan zou het wel 'Pornocratès' van Félicien Rops zijn", zo zei Jan Fabre enkele jaren geleden in een interview. Fabre leerde op jonge leeftijd het werk van Rops kennen. Hij was meteen weg van diens uitbundige verbeelding en subversiviteit.

Félicien Rops (1833-1898) was in de negentiende eeuw een erg begenadigd graficus, graveerder en schilder. Hij haalde zijn inspiratie uit de ideologieën van het fin-de-siècle, waar de geest van decadentie aanwezig is in kunst en literatuur.

Ondanks het tijdsverschil van anderhalve eeuw gelijken de werelden van Rops en Fabre erg op elkaar. In hun beider werk zit een drang naar het leven en de dood, seksualiteit en lichamelijkheid. Zonder schroom tonen ze allebei de zaken zoals ze zijn en gaan ze allebei heel open om met seksualiteit.

Tentoonstelling

Het vertrekpunt van 'Facing Time' is een postume uitnodiging van Rops aan Fabre in het Museum Félicien Rops in Namen en op andere plekken in de stad.

Rops en Fabre in Namen

Rops en Fabre brengen elk ook een zielsverwant mee. Félicien Rops was erg goed bevriend met de Franse dichter Charles Baudelaire, toen die op het einde van zijn leven een tijd in Namen verbleef. Jan Fabre heeft eenzelfde broederband met de Franse filosoof en schrijver Bernard-Henri Lévy, die - toeval is hier niet aan de orde - meer dan twintig jaar geleden de roman 'De laatste dagen van Charles Baudelaire' (1988) schreef.

Ter gelegenheid van het tentoonstellingsparcours buigt Bernard-Henri Lévy zich vanuit filosofisch standpunt over de invloed van Baudelaire op het œuvre van Fabre en Rops. "Als je de tentoonstelling bezoekt, zul je merken dat kunst tijdloos is", zo zegt Lévy in Reyers Laat. "Er mogen dan wel anderhalve eeuw tussen Fabre en Rops zitten, het zijn tijdgenoten qua geest en bijna qua tijd."

Fabre naast Rops op 'Facing Time'

De Naamse kunstenaar Félicien Rops, bekend om zijn heel eigen kijk op leven en dood en zijn fascinatie voor de vrouw en de natuur, heeft Jan Fabre altijd geïnspireerd. De twee nemen nu Namen in met een tentoonstelling.

Het project 'Facing Time' neemt heel Namen in van 14 maart tot 30 augustus 2015. In het Museum Félicien Rops en het Maison de la Culture zijn er tentoonstellingen van werken die de twee kunstenaars nauw met elkaar verbinden. In de Citadel en het stadscentrum staan sculpturen in open lucht. De Eglise Saint-Loup toont dan weer de filosofische visie van Bernard Henri Lévy op de twee kunstenaars en in het Koninklijk Theater van Namen lopen twee toneelstukken van Jan Farbe: 'Preparatio Mortis' en 'Le Pouvoir des folies théâtrales'.

Het volledige programma van 'Facing Time' kan u hier raadplegen.