De zee - salut d'honneur Jan Hoet

vod
wo 22/10/2014 - 09:08 Video update: wo 21/01/2015 - 10:47 'De Zee' zou de laatste tentoonstelling van Jan Hoet worden, maar zijn dood besliste er anders over. Co-curator en directeur van Mu.ZEE in Oostende, Philip Van den Bossche, nam de fakkel over en presenteert vandaag 'De zee - salut d'honneur Jan Hoet'. Cobra.be sprak hierover met Jan Hoet Jr. en met kunstenaar Kris Martin.

kunsten de zee jan hoet philip van den bossche curator gustave courbet kris martin lam gods altar jan hoet jr junior oostende mu zee cobra.be

Marcel Broodthaers, Histoire d’amour (Dr. Huysmans), 1971

Naar 'De Zee' met Jan Hoet Jr.

Vlaanderen Vakantieland bezoekt de tentoonstelling 'De Zee' samen met Jan Hoet Jr. (Vlaanderen Vakantieland, 18 januari 2015)
Dirk Braeckman - "Jewels of Light"

In het najaar van 2013 stuurde Jan Hoet een uitnodiging naar Dirk Braeckman met de vraag of hij een foto wilde maken voor de tentoonstelling: een beeld waarin alles en niets vervat zou zitten.
“Braeckmans ‘Jewels of Light’ is de tegenpool van Courbets ‘La vague’ en toch delen ze dezelfde drie voorwaarden: stilte eenzaamheid en traagheid,” aldus Philip Van den Bossche in de catalogus van ‘De Zee’.

 

Woest en onvoorspelbaar

De laatste maanden van zijn leven werkte Jan Hoet aan de voorbereiding van dit project 'De Zee'. Hij vroeg kunstenaars een nieuw werk te maken. Zo ook aan de jonge Gentse kunstenaar Kris Martin. Martin koos voor de directe verbinding met de zee. Hij liet een replica maken van het kader van het Lam Gods.

Sint-Jan in de Sint-Baafskathedraal

In 2012 organiseert kunstenaar Kris Martin samen met Jan Hoet en Hans Martens in de Sint-Baafskathedraal in Gent religieus geïnspireerd werk van 51 kunstenaars. (Journaal, 4 juni 2012)

"Ik ben van Gent, Jan en ik hebben samen de tentoonstelling 'Sint-Jan' gemaakt (zie hiernaast) en het altaar van Van Eyck had daar een heel centrale rol in. Het was ook het lievelingswerk van Jan Hoet," verklaart Kris Martin zijn keuze.

'Altar' is het enige werk van de tentoonstelling dat op het strand staat. Dat was ook de keuze van de kunstenaar. We zien een leeg altaar, de panelen zijn weg, de structuur blijft over. "Jan zei altijd: "Kijk, kijk naar de lucht, je moet kijken!"" gaat Kris Martin verder. "Dit is een open venster, een venster op de zee in dit geval. De kadrage verandert naarmate je dichtbij of veraf staat. Het creëert een soort van tableau vivant," legt Kris Martin uit. "Het is eeuwig wisselend, de kleuren zijn altijd anders, want de zee is altijd anders: woest en onvoorspelbaar". Een verwijzing met een knipoog  naar het karakter van Jan Hoet, dat ook woest en onvoorspelbaar was.

vod

Mu.ZEE en andere locaties

Mu.ZEE, het museum zelf, is het startpunt van de tentoonstelling. Er komen heel wat werken samen die de zee als inspiratiebron hebben. Jan Hoet heeft nog het grootste deel van de selectie gemaakt, zoals het werk van William Turner en Gustave Courbet, de werken van Thierry De Cordier.

Hieronder ziet u 'La Vague' van Gustave Courbet, 1869.


 

In de Koninklijke Gaanderijen aan het Thermae Palace Hotel is 'Seventeen Locations of Meaning (Signification)' te zien van Joseph Kosuth.

Aan het stationsgebouw hangt het werk van de Amerikaanse kunstenaar John Baldessari, 'Brain/Cloud (with Seascape and Palm Tree), [2009], 2014'.

In het Leopoldpark stellen de Oostenrijkse kunstenaars Franz West en Heimo ZobernigLe bateau imaginaire’ tentoon.

De Rode Poort van Jan Hoet

'Ziggurat' brengt een reportage over de opening van 'De Rode Poort', een tentoonstelling in het magazijn van het toekomstig Museum voor Hedendaagse kunst in Gent. Jan Hoet brengt werken samen van kunstenaars zoals Vito Acconci, David Bade, Bjarne Melgaard, Richardo Brey, Tony Oursler, Berlinde De Bruyckere. (Ziggurat, 17 november 1996)

Het Ensormuseum presenteert 'Hop-Frog #1' van Joseph Grigely & Amy Vogel, een herinterpretatie van het bekende werk van Ensor. Joseph Grigely ontmoette Jan Hoet naar aanleiding van het kunstproject ‘De Rode Poort’ in 1996. (zie de reportage hiernaast)

Galerie Beau Site toont werk van de jonge Belgische kunstenaar Matthieu Ronsse. Het werk is als een performance: het ziet eruit als een schipbreuk. Ronsse overschildert, verknipt bestaande werken en creëert zo een nieuw werk. Dikwijls laat hij zijn werken rondslingeren.
Op het schip Mercator verwijzen de vlaggen van Lawrence Weiner: ‘Sail on Jan Hoet’ naar het afscheid van Jan Hoet. Weiner maakte dit werk eerder in opdracht voor het Museum voor Hedendaagse Kunst in Gent.
 

Iconische werken als hommage

Na het overlijden van Jan Hoet is de tentoonstelling aangevuld met iconische werken uit zijn carrière zoals ‘The Arc of Ascent’ van Bill Viola, dat te zien is in Cinema Capitole. In 1992 had Jan Hoet Bill Viola gevraagd voor 'zijn' Documenta IX.

Voor Jan Hoet Jr. geeft het een bizar gevoel om deze tentoonstelling zonder zijn vader mee te maken. "Op zo'n momenten voel je nog meer het gemis", vertelt hij aan Cobra.be. "In sommige aspecten voel je ook dat hij er niet was. Maar een hommage is sowieso een confrontatie met iets dat er niet meer is. Het geeft wel enorm veel voldoening van het zo te zien en het enthousiasme te zien van de kunstenaars, "besluit Jan Hoet Junior.

[De tentoonstelling DE ZEE - SALUT D’HONNEUR JAN HOET in Mu.ZEE en op andere locaties in Oostende - tot 19 april 2015

Meer info op www.dezee-oostende.be ]


Hierboven: Joseph, Mallord, William Turner, Ostend, 1844



 

'Happy Hour' op Klara zendt live uit vanuit MuZee in Oostende op vrijdag 24 oktober, van 17 tot 19u.

 


Ook in Oostende: