De Groote Oorlog van Frans Masereel

vr 24/01/2014 - 13:34 Met de expo 'Tekenen in de storm' brengt filosofiehuis 'Het zoekend hert' een eerbetoon aan de Belgische schilder-graficus Frans Masereel. Twintig zincografieën uit de jaren 1917-1918 zijn voor het eerst op een tentoonstelling te zien.

kunsten tentoonstelling tekenen in de storm frans masereel de groote oorlog graficus schilder kunstenaar belg zincografie la feuille pacifistisch blad pacifisme jan vanriet camiel van breedam het zoekend hert filosofiehuis berchem antwerpen

'Tekenen in de storm'

Weinig kunstenaars hebben zich een leven lang zo tegen oorlog en geweld verzet als de Belgische graficus en houtsnijder Frans Masereel (Blankenberge, 31 juli 1889 - Avignon, 3 januari 1972). Met de expo 'Tekenen in de storm' brengt filosofiehuis 'Het zoekend hert' een eerbetoon aan één van de meest levendige geesten van de twintigste eeuw met een expositie van originele en nauwelijks gekende werken van Masereel uit de Eerste Wereldoorlog.

 

Frans Masereel

Op 8 januari 1972 zond de VRT dit uit

Frans Masereel verwierf internationale bekendheid als schilder, graficus en houtsnijder. Over hem deed Stefan Zweig de uitspraak: "Wanneer alles ten gronde zou gaan; alle boeken, monumenten, foto's en verslagen en er bleven slechts de houtsneden die Masereel gedurende tien jaar geschapen heeft gespaard, dan zou men alleen daaruit onze hele hedendaagse wereld kunnen herbouwen."

 
 

Zincografieën voor het pacifistisch blad La Feuille

De werken die te zien zijn op de tentoonstelling in 'Het zoekend hert' zijn zincografieën die speciaal werden gemaakt voor 'La Feuille'. Deze pacifistische krant wordt vanaf november 1917 in Genève uitgegeven en heeft uitdrukkelijk tot doel ‘haat en vooroordelen te bestrijden, de waarheid proberen te achterhalen en alle oorlogvoerende volkeren zonder onderscheid met dezelfde maat te meten’.

Frans Masereel wordt meteen ‘huistekenaar’ en tekent dag aan dag een commentaar op de oorlogsontwikkelingen. Militaristen en nationalisten, kolonialisten en oorlogsindustriëlen, soldaten, vrouwen en kinderen, allemaal komen ze op de voorpagina van 'La Feuille'. Elke avond opnieuw gaat Masereel aan het werk met penseel op een zinken plaat. En altijd weet hij gevoelens te raken. ‘Mijn collega’s van de redactie zullen het me niet kwalijk nemen,’ schrijft Frédéric Gutrel in 1919, ‘maar ik denk dat ons proza zijn doel af en toe heeft gemist. Wat La Feuille wil bereiken, krijgt Masereel zonder onze hulp voor elkaar.’

De twintig originele werken worden in bruikleen gegeven door kunstverzamelaars Roger en Mariette Vander Linden-Patteet. De werken zijn voor het eerst op een tentoonstelling te zien.
 

Commentaren van Jan Vanriet

©Jan Vanriet

Schilder en schrijver Jan Vanriet treedt in deze tentoonstelling "in dialoog" met de geest en de gepresenteerde werken van Frans Masereel met 16 uiterst scherpzinnige commentaren op de oppervlakkigheid en gevaren van onze eigen tijd.

Masereel bokser ©Jan Vanriet

Gedenkteken van Camiel Van Breedam

'Associaties' van Camiel Van Breedam

In 2000 stelt Camiel Van Breedam tentoon in Oostende. Het programma 'L!nk' bezoekt de kunstenaar in zijn atelier en op de tentoonstelling in Oostende. (L!nk, 14 januari 2000)

Camiel Van Breedam plaatst een gedenkteken rond WO I in de binnentuin van het filosofiehuis.

 

[De tentoonstelling 'Tekenen in de storm. Frans Masereel, van De Groote Oorlog tot vandaag.' is te zien in filosofiehuis 'Het zoekend hert' in Berchem - Antwerpen van 26 januari 2014 tot 14 december 2014.]


Meer over Jan Vanriet en Camiel Van Breedam: