Een galerij ter ere van hen die niet weerkeerden

vod
wo 27/11/2013 - 22:24 Video update: ma 02/12/2013 - 09:56 In het Museum Kazerne Dossin stelt Jan Vanriet met 'Gezichtsverlies' een bijzondere portrettengalerij voor. Op basis van pasfoto’s van gedeporteerde joden en zigeuners heeft hij tachtig mensen, die slachtoffer werden van een onmenselijke gruwel, opnieuw een gezicht en identiteit gegeven.

jan vanriet wo II tweede wereldoorlog museum kazerne dossin

Zoals bij vele families, waar de ouders of grootouders de Tweede Wereldoorlog meemaakten, was dat thema ten huize van kunstenaar Jan Vanriet regelmatig onderwerp van gesprek. De verhalen die de schilder van zijn ouders hoorde hebben hem steeds gefascineerd. De grootvader, een binnenschipper die was actief bij het verzet, werd verklikt, aangehouden en via de Dossinkazerne naar een concentratiekamp afgevoerd.

Sinds de jaren tachtig is deze cruciale episode in het werk van Jan Vanriet opgedoken. Het thema van deportatie en vervolging blijft voor hem - spijtig genoeg - brandend actueel.
Zoals zovele bezoekers van het memoriaal en museum in Mechelen was Jan Vanriet diep onder de indruk van de wand met pasfoto’s van al diegenen die via het transitkamp verdwenen. De 28.836 nazislachtoffers werden door hun beulen alle menselijkheid ontnomen en de portretten die Vanriet schilderde op basis van de pasfoto’s zijn als een monument ter ere van zij die niet weerkeerden.

Tweemaal gezichtsverlies

Jan Vanriet over 'Gezichtsverlies' in Dossinkazerne

In het Museum Kazerne Dossin stelt de Antwerpse schilder Jan Vanriet met 'Gezichtsverlies' een bijzondere portrettengalerij voor. Op basis van pasfoto’s van gedeporteerde joden en zigeuners heeft hij tachtig mensen, die slachtoffer werden van een onmenselijke gruwel, opnieuw een gezicht en identiteit gegeven. (Journaal, 1 december 2013)

"De titel van de tentoonstelling 'Gezichtsverlies' heeft een dubbele betekenis", vertelt Jan Vanriet in Het Journaal. "Hun gezichten zijn verdwenen, we kennen alleen die pasfoto's, maar de realiteit is ze verloren."
In de tweede betekenis lijdt de maatschappij gezichtsverlies. "De maatschappij die dat allemaal heeft georganiseerd, die vernieling, die deportaties, die lijdt volgens mij een enorm moreel gezichtsverlies.", aldus kunstenaar Jan Vanriet.

[ 'Jan Vanriet - Gezichtsverlies' van 27 november 2013 tot 30 maart 2014 in het Museum Kazerne Dossin in Mechelen ]

[ Naar aanleiding van de tentoonstelling verschijnt het boek ‘Gezichtsverlies’. Stefan Hertmans en György Konrád ontleden de essentie van het werk van Jan Vanriet ]

[ In Gent zijn er op de tentoonstelling 'Oorlog en trauma - Soldaten en psychiaters' in het Museum Dr. Guislain eveneens twintig portretten uit de reeks 'Gezichtsverlies' te zien ]


lees ook: