Het 'Kabinet' van Fred Bervoets

vod
vr 08/11/2013 - 08:49 Vanaf 10 november is galerie De Zwarte Panter in Antwerpen volledig gevuld met werken van Fred Bervoets. Meer dan veertig jaar werkt de kunstenaar samen met galeriehouder Adriaan Raemdonck, als broers en vrienden. Redenen genoeg om te vieren met een tentoonstelling 'Kabinet', een boek met zelfportretten en twee bronzen beelden.

kunsten fred bervoets kunstenaar schilder etser adriaan raemdonck galerijhouder de zwarte panter kabinet tentoonstelling zelfportretten boek artiest & galerist frans heirbaut cobra.be

Claude Blondeel over 'Kabinet'

Artiest & Galerist

In Galerie De Zwarte Panter spreken we af met Fred Bervoets en met Adriaan Raemdonck, "de artiest en de galerist".
Zo vereeuwigt kunstenaar Frans Heirbaut hen beiden in twee bronzen sculpturen 'Artiest & Galerist'.
De beelden worden opgesteld in ‘Kabinet’, de nieuwe tentoonstelling van Fred Bervoets, als hommage aan de uitzonderlijk lange samenwerking tussen Adriaan Raemdonck, de galeriehouder en Fred Bervoets, de kunstenaar en naar aanleiding van het 45-jarig bestaan van de galerie.

De tentoonstelling 'Kabinet' van Fred Bervoets

Het 'Kabinet' van Fred Bervoets

De tentoonstelling 'Kabinet' toont werken van Fred Bervoets van de laatste jaren, naast enkele oudere werken op groot formaat.
Fred Bervoets maakte zelf de selectie. "Het is werk dat in ons bezit is, we hoeven niet ver te lopen, alles is hier gestockeerd." lacht Bervoets
"Hier" wil zeggen: in galerie De Zwarte Panter van Adriaan Raemdonck. Al meer dan veertig jaar werken ze samen, Fred Bervoets en galeriehouder Adriaan Raemdonck, als broers en vrienden.

"Als je van levende kunstenaars een boek of een tentoonstelling maakt zoals hier, dan gaat het altijd om de laatste werken." , verduidelijkt Adriaan Raemdonck de expositie. "Er zijn ook sommige zaken die je twintig jaar moet laten rusten, omdat op dat moment niemand ze bekijkt. Twintig jaar later zeggen ze dan: amai, wat is dat!..., bewondering en verwondering. En dat is juist het boeiende aan die kunst: bepaalde dingen moet je eens een tijd kunnen wegsteken en dan terug bovenhalen."

Inspiratiebronnen

Dit is mijn dorp”, zegt Fred Bervoets terwijl we rondwandelen in de galerie. We staan voor een heel groot werk met plexiglas overtrokken. We zien een dorpsgezicht van Burcht, het geboortedorp van Bervoets. (zie hieronder het schilderij 'Klokken voor kanonnen 2002') Hij legt verder uit: “De klokken worden uit de toren gehaald en gesmolten voor obussen. Het is de Tweede Wereldoorlog." Fred Bervoets is geboren in 1943. “Ik herinner me dat nog. Kijk, dat ben ik!”, wijst hij naar een kind op de arm van zijn moeder, “Natuurlijk al met baard” lacht hij. "En de kloosterzuster ziet het niet meer zitten."

Beelden uit zijn jeugd, emoties, vertellingen, dingen die hij meemaakte, vormen een grote inspiratiebron in het werk van Bervoets. "Daar vorm ik een beeld van en ik gebruik mezelf meestal als spilfiguur, omdat het meestal rond mij draait. Ik ken mezelf het best en het is ook gemakkelijker om met mezelf te spotten." De kunstenaar relativeert zichzelf, dat voel je als je hem ontmoet en dat zie je in zijn werken.


 

"Vroeger waren mijn werken soms primitiever, nu zijn ze beeldender, maar dat hangt van periodes af. Ik maak altijd een serie, vijf of zes grote werken die één wereld vormen. Daarna komt er automatisch iets heviger of poëtischer of zachter. Dat hangt af van de omstandigheden in het leven. Ik ben altijd een figuratief schilder geweest en dat zal zo blijven."

Misschien zal hij later nog overschakelen op een kleiner formaat, denkt Bervoets, maar dat hangt af van zijn lichamelijke toestand. Maar "Ik ben een verteller en dat vraagt zijn formaat." bedenkt hij nog.

45 jaar De Zwarte Panter

Galerie de Zwarte Panter (1970)

In Antwerpen organiseert galerie De Zwarte panter een tentoonstelling van het werk van Tone Pauwels. Galeriehouder Adriaan Raemdonck vreest dat het pand zal verdwijnen. (Journaal, 14 februari 1970)

"Fred Bervoets zal een van de grote schilders zal zijn die ons land de laatste vijftig jaar heeft voortgebracht," denkt Adriaan Raemdonck. "Fred zit in de complexiteit van Ensor en de grote traditie van Brueghel, hij heeft iets van dat universele, maar dat toch van hier is."
Ze hebben elkaar leren kennen op de Academie. Adriaan Raemdonck had een klein galerietje in de Hofstraat. "Ik zag hem met verf afkomen, op een zondag, ik zeg: kan ik die verf niet rap kopen, ik zat weer zonder. En zo heb ik hem leren kennen, het was een goede samenwerking, van dezelfde geest, en da ’s blijven duren." herinnert Fred Bervoets zich.
Op 5 december 1968 opent Adriaan Raemdonck galerie De Zwarte Panter in Antwerpen. 45 jaar later bestaat de galerie nog altijd. " Het is natuurlijk iets uitzonderlijk, ondertussen ben ik de langst bestaande galerie in het Vlaamse land. In Brussel heb je 'Galerie Lanzenberg' die een beetje langer bestaat. We vieren het niet echt, we moeten nu maar proberen naar de 50 te gaan."

"Er zijn niet veel kunstenaars die het overleefd hebben, die gans hun leven in een vrij klimaat hebben kunnen creëren. Dat heb ik toch kunnen doen met mijn galerie." zegt Adriaan Raemdonck trots. "Mijn basisprincipe is niet geweest: geld verdienen, maar kunnen overleven."

[De tentoonstelling 'Kabinet' van Fred Bervoets loopt van 10 november 2013 tot en met 9 februari 2014 in galerie De Zwarte Panter in Antwerpen.]



[Het boek 'Fred Bervoets. Zelfportretten 2010-2013' biedt een overzicht van Bervoets' oeuvre van de laatste jaren en is uitgegeven door Uitgeverij Hannibal ]



De bronzen sculpturen ‘Artiest & Galerist’ zijn van Frans Heirbaut.