Krachtige portretten

vod
wo 11/03/2015 - 14:58 Julia Margaret Cameron, een van de meest innoverende fotografen van de negentiende eeuw, werd tweehonderd jaar geleden geboren. Dat is ook de reden van de fototentoonstelling in het Museum voor Schone Kunsten vanaf 14 maart in Gent.

foto fotografie julia margaret camerono fotografie fotografe museum voor schone kunsten

De engel aan het graf, 1869–70©Victoria and Albert Museum, London
Mary Hillier, 1864-6©Victoria and Albert Museum, London

De Britse fotografe Julia Margaret Cameron werd op 11 juni 1815 geboren in Calcutta als vierde van zeven dochters. Haar vader was een koloniaal ambtenaar van de British East India Company en haar moeder een dochter uit een Franse adellijke familie.

Julia Margaret Cameron kreeg op achtenveertigjarige leeftijd een camera cadeau. Dat werd de start van een korte, maar krachtige fotografische carrière.

Vrouwelijke pionier in de fotografie

Omstreeks 1860 was de fotografie in volle ontwikkeling en in deze periode slaagde Cameron erin om een heel eigen stem te geven aan het jonge medium. 

Haar foto’s waren om verschillende redenen baanbrekend: Cameron hield ze doelbewust onduidelijk, onscherp zelfs, en haar foto's vertonen krasjes, vlekken en andere sporen van het maakproces. Deze onconventionele aanpak leverde haar vaak kritiek op, maar de schoonheid van haar composities en haar toewijding aan de fotografie als een kunstvorm leverden haar ook bewondering op.

Zonder uitzondering getuigen haar foto's van een diepe spirituele sensibiliteit. Ze hebben een uitgesproken vrouwelijke invalshoek. Haar portretfoto's stralen kracht uit en tegelijkertijd voel je de gevoelsmatige band tussen de fotografe en het model.

Vrouwen in haar werk

©Victoria and Albert Museum, London

Hoewel Cameron zich thematisch liet inspireren door hoogverheven thema’s uit de Bijbel, de klassieke mythologie en literatuur, maakte ze die onderwerpen los van hun context en haalde ze naar de eigen tijd. Verre van de sentimentele kanttekening van een nieuw medium te zijn, had ze de ambitie om een verheven kunstgevoel over te brengen aan de mensheid.

Cameron portretteert vrouwen niet alleen als verleidsters en minnaressen, zoals haar collega's, maar ook als zorgende moeders en grootmoeders met kinderen en kleinkinderen, geplaatst in alledaagse, huiselijke scènes. En het is hier dat haar fascinerende, aandoenlijke en moederlijke fotografie volledig open bloeit.