De Middellandse Zee anders bekeken

© Nick Hannes vod
wo 10/12/2014 - 11:24 Fotograaf Nick Hannes reisde voor zijn project ‘Mediterranean. The Continuity of Man’ vier jaar langs de kustlijnen van de Middellandse Zee. Hij maakte er foto’s in documentaire stijl die de contrasten in de regio weergeven. Die foto's zijn nu gebundeld in een boek én een tentoonstelling in het FOMU in Antwerpen.

nick hannes fotograaf fotografie mediterranean the continuity of man middellandse zee

Wie is Nick Hannes

Hij is geboren in 1974 en studeerde fotografie aan het KASK in Gent. Als freelancer leverde hij zijn foto’s onder meer aan De Morgen.

In 2009 publiceerde hij ‘Red Journey’, over zijn reis naar voormalige Sovjet-Unie.
In 2011 kwam zijn boek ‘Tradities’ uit over feestend Vlaanderen.
In 2009 en 2013 won hij de prestigieuze Nikon Press Award.

Van 2010 tot nu: fotoproject Mediterranean. The Continuity of Man.

Wie vakantiefoto’s verwacht op de tentoonstelling van fotograaf Nick Hannes, komt bedrogen uit. De Middellandse Zee mag dan wel het decor zijn, zijn foto's zijn niet vrijblijvend en stemmen tot nadenken.

Thema's zoals urbanisatie, immigratie en massatoerisme kleuren zijn foto’s. Zuid-Europa gaat gebukt onder de wereldwijde economische crisis, de Arabische Lente is nog steeds voelbaar in de Arabische landen en toch blijven de toeristen toestromen.
 

Stranden

De stranden zijn een ontmoetingsplek van toeristen en migranten. Migranten uit Afrikaanse landen verkopen er hoeden, juwelen en armbanden aan schaars geklede toeristen die ten volle genieten van hun vakantie. Op datzelfde strand, enkele kilometers verder, komen vluchtelingen aan die hopen op een beter leven. Het zijn deze contrasten die fotograaf Nick Hannes wil belichten.
Het is duidelijk dat hij het massatoerisme hekelt. Op zijn foto's lijken mensen elkaar te verdringen op het dek van een cruiseschip, krioelt het in overvolle discotheken van dansende mensen en baden mensen in het water, op elkaar geplakt als sardienen..
 

The Continuity of Man

"De titel van deze tentoonstelling is 'The Continuity of Man' en  betekent de voortgang der mensheid. Je zou jezelf de vraag kunnen stellen of de voortgang ook een vooruitgang is. Als er al iets van een boodschap in dit werk zit, dan is het misschien dat." vertelt Nick Hannes aan Cobra.be.
De foto hiernaast is genomen op één van de meest memorabele momenten van zijn reis. "Het was in de havenstad Patras, Griekenland, ik kwam daar overdag voorbij en zag er allemaal gedekte tafeltjes staan onder de luifel. ..... De uitbater was die ochtend pas getrouwd en hij zou die avond zijn trouwfeest laten doorgaan onder deze luifel. Deze foto werpt een ander licht op de crisis. Het is de middenklasse die, omwille van besparingsmaatregelen, geen feestzaal huurt maar het feest op de werkplek laat doorgaan."  De foto is ook door de Griekse en internationale media goed opgepikt.

Problemen

In Libië kregen Nick Hannes en zijn lokale contactpersoon problemen. Kort na het nemen van  onderstaande foto van een militair checkpoint tussen Sirte en Misrata werden beiden gearresteerd. De militairen zagen in Hannes een spion, omdat zijn foto’s, die ze nakeken op zijn display, geen vakantiefoto’s bleken te zijn. Hij kreeg de kans om één telefoon naar de ambassade te plegen. Hannes verbleef twee dagen in de cel. Maanden later kreeg hij zijn fotokaarten opnieuw in zijn bezit en kon hij via een speciaal computerprogramma de gewiste beelden opnieuw oproepen. Onderstaande foto was dus een verloren gewaande foto.

© Nick Hannes

Ook in het FOMU : Vincent Delbrouck – Dzogchen

Voor het derde jaar op rij biedt het FoMu ruimte aan jonge Belgische fotografie. Vincent Delbrouck (BE, °1975) presenteert dit jaar zijn nieuwste project Dzogchen, waarvoor hij tussen 2009 en 2014 verschillende reizen naar de Himalaya ondernam. Delbrouck dompelt zich onder in de filosofie van het Boeddhisme en laat de omgeving zijn beeldtaal dicteren.