Run all night - Jaume Collet-Serra

di 14/04/2015 - 10:53 ** Of hij tussen twee opnames een half uur moet uitpuffen, weten we door de magie van de cinema niet. In elk geval blijft Liam Neeson als prille zestiger over het scherm rennen alsof de duivel hem in het snotje heeft.

runn all night jaume collet-serra liam neeson

Niemand kan ontkennen dat Liam Neeson een uitstraling heeft waarvoor velen een misdaad zouden plegen. De Ierse acteur combineert een massieve verschijning — 1 meter 93, gebeeldhouwde kop, gebroken neus, grote handen — met ogen die echte emotie uitstralen. Het verklaart waarschijnlijk ook waarom hij nu al voor de derde keer op rij in een zo goed als identieke film zit zonder dat hij van het scherm gejouwd wordt.

Rechttoe rechtaan actie

Run All Night’ is namelijk het drielingbroertje van ‘Taken 3’ en ‘A Walk Among the Tombstones’, een rechttoe rechtaan actiefilm waarin Neeson tegenstanders overhoop knalt en mept, en waarin hij tussen de klappen een minimum aan dramatisch werk mag opknappen. En dat doet hij dus met een overtuiging die weinigen hem evenaren.

In dit geval heet zijn variante op hetzelfde thema Jimmy Conlon. De man is opgegroeid in Queens en heeft altijd deel uitgemaakt van de boevenbende van zijn beste vriend Shawn Maguire (rol van Ed Harris). Conlons specialiteit, het opruimen van tegenstanders, heeft hem een hele reputatie bezorgd maar plaagt nu al een hele tijd zijn geweten. Bovendien heeft zijn carrière hem het contact met zijn gezin gekost. Zijn echtgenote is al een tijdje overleden, zijn volwassen zoon Michael (Joel Kinnaman) wil niets meer met hem te maken hebben. Maar dan gebeurt iets waardoor vader en zoon verplicht worden om samen op de vlucht te slaan, opgejaagd door zowel Maguire bende als de NYPD.

Professionele routine

Wat dan volgt, zal niemand verrassen. Regisseur Jaume Collet-Serra, die Neeson eerder al voor de camera kreeg in ‘Unknown’ en ‘Non-Stop’, heeft op zijn minst de gave om actie enigszins overzichtelijk in elkaar te snijden en zijn acteurs de nodige plaats te gunnen. Zijn ingeving om de verschillende locaties met elkaar te verbinden door de camera van de ene plaats naar de andere te laten zoeven, werkt wel minder dan hij had gehoopt. Zullen we ‘Run All Night’ maar in de afdeling professionele routineproducten onderbrengen?

[‘Run All Night’ – van Jaume Collet-Serra met Liam Neeson, Joel Kinnaman, Ed Harris, Boyd Holbrook, Vincent D’Onofrio, Common, Bruce McGill, Genesis Rodriguez – 1u54]