Lost River - Ryan Gosling

di 07/04/2015 - 15:22 ** Regiedebuut van steracteur Ryan Gosling, die vorig jaar op het filmfestival van Cannes weinig critici kon bekoren met deze bizarre familiekroniek. Visueel maakt de film wel indruk, en dat is voor een groot deel te danken aan de montage van de Vlaming Nico Leunen.

film lost river ryan gosling christina hendricks saoirse ronan eva mendes iain de caestecker nico leunen recensie ward verrijcken

Goslings regiedebuut: "Nico Leunen heeft het mij nog niet vergeven"

In de Belgische bioscopen gaat vandaag "Lost River" in première, het regiedebuut van de Canadese steracteur Ryan Gosling. De Vlaming Nico Leunen deed de montage. Onze filmman Ward Verrijcken sprak erover met de regisseur.

De openingsbeelden van ‘Lost River’ doen meteen een heel sfeervolle film vermoeden, geregisseerd en gemonteerd met een broeierige stijl. Een klein jongetje loopt over een straat in een verpauperd stukje Amerika. Hij woont bij z’n moeder en oudere broer, een gezin dat duidelijk moeite heeft om de harde economische realiteit te trotseren—al heeft Gosling niet louter een aanklachtfilm willen maken over armoede in tijden van financiële crisis. Zijn toon is eerder poëtisch. ‘Lost River’ is dan wel een verhaal over overleven, het is vooral ook een donkere allegorie.

Psychopaat

Billy heet de moeder, en ze wordt met sombere sensualiteit vertolkt door Christina Hendricks, bekend van haar rondborstige verschijning in ‘Mad Men’. Billy gaat met de moed der wanhoop op zoek naar een beter leven, verwacht steun van rijke maar foute mannen, en belandt op een bepaald moment haast letterlijk in de hel. Haar acties zijn gemotiveerd door liefde voor haar twee jongens, maar zijn levensgevaarlijk.

Haar oudste zoon Bones (rol van Iain De Caestecker) probeert op zijn manier zin te geven aan het kleurloze bestaan. Tijdens zijn zwerftochten door de angstaanjagende, vervallen stad, botst hij op psychopaat Bully (woeste rol van ‘Dr. Who’-acteur Matt Smith). Die laatste wil de ontluikende romance tussen Bones en buurmeisje Rat (rol van Saoirse Ronan) koste wat het kost dwarsbomen en wil daar liefst bloed voor laten vloeien.

Vlaamse topmonteur

De Canadese steracteur Ryan Gosling (‘The Ides of March’, ‘Drive’) bewijst zich als een avontuurlijk cineast. Hij schreef, produceerde en regisseerde dit bevreemdende relaas, dat nog wat zoekend aandoet. Hij ontsloeg zijn oorspronkelijke monteur en sloot zich daarna maandenlang op in zijn kelder samen met de Vlaamse topmonteur Nico Leunen, bekend van zijn gevierde werk voor o.a. de films van Fien Troch en ‘The Broken Circle Breakdown’.

Het intuïtieve cutten van Leunen tilt de beeldtaal van Gosling naar een hoger niveau. Het resultaat is een akelige, soms absurde film die op het jongste festival van Cannes veel giftige reacties uitlokte, maar die ons alvast benieuwd maakt naar het toekomstige werk van Gosling.

[‘Lost River’ – Regie: Ryan Gosling met o.a. Iain De Caestecker, Christina Hendricks, Matt Smith en Saoirse Ronan. 1u55]