The Divergent Series: Insurgent – Robert Schwentke

vod
di 17/03/2015 - 11:02 Video update: wo 18/03/2015 - 10:05 ** De tweede film in de ‘Divergent’-reeks is een wat steriele actieprent over de aarzelende revolutie tegen een fascistische overheid, ergens in een fictieve toekomst. Opvallend is het grote aantal topactrices dat een graantje komt meepikken van het grote succes van dit jeugdfenomeen.

the divergent series insurgent robert schwentke shailene woodley theo james

Shailene Woodley over de tweede 'Divergent'-film

'Insergent' is de tweede film in de 'Divergent'-reeks gebaseerd op de gelijknamige boekenserie. Ward Verrijcken sprak met hoofdrolspeelster Shailene Woodley. (Journaal, 17.03.15)

Voor wie niet helemaal mee mocht zijn, wordt de premisse van ‘Divergent’ nog eens proper samengevat in de openingsscènes van deze sequel. In een futuristisch Chicago, na een verwoestende oorlog, mogen mensen hun eigen lot niet meer kiezen in het leven. Ze worden in vijf verschillende, strikt van mekaar gescheiden gemeenschappen gedwongen en moeten zich daar in functie stellen van de grote leider Jeanine Matthews, met veel diabolisch genoegen vertolkt door Kate Winslet.

Passieve heldin

De zogenaamde Divergents zijn diegenen die alle vijf verschillende kenmerken vertonen en dus niet te catalogiseren zijn. Volgens Jeanine zijn zulke Divergents de “enige echte vijand” en dus moeten ze vernietigd worden. Dat was in de eerste film niet gelukt, omdat het moedige tienermeisje Tris (rol van Shailene Woodley) een revolutie wil starten tegen het rigide systeem dat haar familie en vrienden alle vrijheid ontzegt.

Tris leeft bij het begin van ‘Insurgent’ ondergedoken bij de boerengemeenschap. Wanneer de politie haar daar wegjaagt, schakelt de strijd tegen Jeanine in een hogere versnelling. Tris zint op wraak, omdat Jeanine haar ouders heeft gedood.

Dat is het startschot voor een nogal repetitieve actieprent, waarin de Divergents het verschillende keren op een lopen zetten, gevat worden en weer ontsnappen. Tris krijgt het dermate zwaar te verduren dat ze na verloop van tijd geen zin meer heeft om het uithangbord te zijn van de revolutie. “I don’t wanna be Divergent anymore,” zucht ze. Ze knipt haar haar af en -nogal verrassend in wat een feministisch geïnspireerde actiereeks moet zijn- barst verschillende keren in tranen uit. Tris is een eerder passieve heldin. Het zijn de mannelijke personages die keer op keer haar hachje komen redden.

Collectie topactrices

De Duitse regisseur Robert Schwentke (‘Flightplan’, ‘Red’) brengt het allemaal plechtstatig in beeld. De spektakelscènes en digitale effecten ogen eigenlijk te fotogeniek: het over-geregisseerde gevoel van de film sleurt je nooit voldoende mee de actie in. Daartussen worden veel zwaarmoedige scènes besteed aan de levensles die Tris moet leren: zichzelf vergeven, omdat de door haar geleide strijd zoveel mensenlevens eist.

Woodley is een mooie protagonist, maar echt dramatische diepgang wordt er van haar niet geëist. Opmerkelijk is hoe ze omringd wordt door een schare van topactrices. Naast Winslet zien we ook Ashley Judd, Naomi Watts, Janet McTeer en Oscarwinnares Octavia Spencer in opgemerkte bijrollen. Maar veel krijgen ze uiteindelijk niet te doen, het is bijna zonde dat ze zulke bordkartonnen personages moeten vertolken.

De ‘Divergent’-films blijven, zowel qua artistieke kwaliteit als populariteit, wat in de schaduw staan van ‘The Hunger Games’-reeks.

["The Divergent Series: Insurgent" – Regie: Robert Schwentke met o.a. Shailene Woodley, Theo James, Miles Teller, Ansel Elgort en Kate Winslet. 1u59]