Rain – Olivia Rochette en Gerard-Jan Claes

Cinebel
di 21/01/2014 - 17:08 **** De documentaire ‘Rain’ toont hoe het ballet van de Opéra National de Paris de Rosas-choreografie ‘Rain’ opnieuw op het podium brengt. Een intieme kijk in een complexe creatie.

film documentaire rain olivia rochette gerard-jan claes rosas savage films ballet de l opera national de paris anne teresa de keersmaeker dvd recensie podium eline van de voorde

'Rain', de gevierde documentaire van Gerard-Jan Claes en Olivia Rochette over de herneming van de gelijknamige choreografie van Anne Teresa De Keersmaeker is vanaf 16 januari op DVD beschikbaar.

Op 25 mei 2011 bracht het Ballet de l'Opera National de Paris voor het eerst een choreografie van de Anne Teresa De Keersmaeker. De cineasten Claes en Rochette volgden het repetitieproces van de audities tot de première. De documentaire focust op de wijze waarop Rosas-dansers hun danstaal overbrengen aan klassiek geschoolde balletdansers. De rigiditeit van het ballet maakt plaats voor een ander soort strengheid met een emotionele gelaagdheid.
De DVD is te koop bij diverse boekhandels en op internet.

Het creatieproces in beeld

Anders dan je zou verwachten, richten filmmakers Olivia Rochette en Gerard-Jan Claes zich niet op de persoonlijke verhalen van de dansers. De dansers komen in beeld, maar zijn zelden te horen. Toch slagen de filmmakers erin om zonder veel uitleg weer te geven hoe de dansers werken voor deze creatie en hoe goed of slecht het hen soms vergaat.

Via telefoongesprekken tussen Anne Teresa De Keersmaeker, de Rosas-dansers en de leiding van de Parijse opera leren we de gevoeligheden van de balletdansers en de opera kennen. Het idee om een van de ballerina’s te volgen in de documentaire, wordt door de opera met enige scepsis onthaald. Andere dansers zouden er gevoelig op kunnen reageren. Toch komt in de documentaire vaak die ene danseres in beeld. Ze wordt meermaals gevolgd, maar veel komen we over haar niet te weten. We zien enkel hoe ze zich de choreografie eigen maakt, zonder dat de documentaire andere dansers uit het oog verliest. Niet alleen de werking van een groot huis en een grote compagnie, maar dus ook de het draaien van de documentaire zelf komt aan bod.

Een nieuwe danstaal

De choreografie van ‘Rain’ blijkt voor de balletdansers van de Parijse opera een hele uitdaging. De danstaal van De Keersmaeker verschilt in vele opzichten van het klassieke ballet dat vaak uitputtend is, maar zelden een uur lang duurt zonder pauzes. De dansers zijn gewoon de moeilijkheid van een choreografie te verbergen, terwijl dat bij ‘Rain’ ook wel eens te zien mag zijn.

In het begin lijken vooral het vloerwerk en de meer acrobatische bewegingen van ‘Rain’ de balletdansers schrik aan te jagen. Angst voor letsels en blessures zorgen voor stress en lichte paniek. Uit de beelden blijkt dat vooral de groep als eenheid een belangrijke factor is bij het realiseren van een choreografie als ‘Rain’. De balletdansers leren hoe de gestructureerde en strak getimede choreografie uit te voeren en tegelijkertijd aandacht te hebben voor de individualiteit van elke danser en de eigen emotionaliteit.

Vlieg op de muuur

Als kijker ga je mee van auditie tot première, van het prille begin tot de stresserende eerste uitvoering. De spanning is er, maar blijft telkens ingehouden. Het verrassende aan de documentaire is dat er geen interviews worden afgenomen. Door de telefoongesprekken tussen De Keersmaeker en haar medewerkers krijg je een vlieg-op-de-muur gevoel. De korte gesprekken met haar kinderen geven een persoonlijke en intieme sfeer aan de film. Hoewel we heel vaak de dansers en de choreografie in beeld zien, slagen de filmmakers erin om de complete voorstelling als mysterie te bewaren. Vaak focussen ze op enkele dansers, zonder de hele compagnie in beeld te brengen. De complexiteit van de dans, de gevoeligheden van zowel de compagnie van Rosas als van de Opéra worden zonder oordeel naar voren gebracht. De documentaire geeft een beeld van een creatie in zijn geheel, verder dan enkel de choreografie.

Vanaf 24 oktober te zien in de Belgische bioscopen.