Theeb - Naji Abu Nowar

di 11/08/2015 - 16:01 **** Een Bedoeïnenjongen ontdekt dat de wereld veel groter en gevaarlijker is dan hij had gedacht. Een indringend coming of age-verhaal, met de Arabische woestijn als decor.

film recensie theeb bedoeïnen western naji abu nowar ruben nollet jordanië

“Ik heb altijd al een Bedoeïnenwestern willen maken,” stelt de Jordaanse regisseur Naji Abu Nowar. Een simpele blik op ‘Theeb’, de debuutfilm waarmee hij vorig jaar op het festival van Venetië in de prijzen viel, verklaart waar die ambitie vandaan komt. Net zoals John Ford, Raoul Walsh en Howard Hawks hulde brachten aan Monument Valley en de andere majestueuze panorama’s van het Wilde Westen — een van Hawks’ films heet niet toevallig ‘The Big Sky’ — schildert Abu Nowar met liefde de landschappen van Zuid-Jordanië op het scherm.

Broederlijkheid en gastvrijheid

Nochtans zijn het niet per se streken waar het leven gemakkelijk voet aan de grond krijgt. ‘Theeb’ speelt zich af in de woestijn en de dorre bergen, en ook nog eens op een moment dat de wereld in de greep van brutaal geweld zat. Zoals de klassieker ‘Lawrence of Arabia’ een halve eeuw geleden al vertelde, deden Britse militairen tijdens de Eerste Wereldoorlog een beroep op Bedoeïnen om hen door de Arabische woestijn te gidsen. In ‘Theeb’ zien we hoe een Bedoeïnenkamp op een avond een Engelse officier op bezoek krijgt, die vraagt om naar een afgelegen waterput gebracht te worden.

De kersverse sjeik van de stam vaardigt zijn broer Hussein af om — zoals de islamitische regels van de broederlijkheid en gastvrijheid voorschrijven — de vreemdeling veilig naar zijn bestemming te brengen. Waar ze echter niet op rekenen, is dat een derde broer, de jonge Theeb, zijn nieuwsgierigheid niet kan onderdrukken en hen achternagaat. En zo begint een avontuur op leven en dood.
 

Groots en fascinerend

Van de hele historische achtergrond is Theeb uiteraard niet op de hoogte, en de film maakt daar handig gebruik van om de kijker het verhaal binnen te leiden. Abu Nowar beperkt de informatie die je krijgt strikt tot de dingen die zijn jonge hoofdpersonage kan weten. De uitgestrekte wereld die zich aan hem openbaart, wordt er enkel grootser en fascinerender door. Als de film in een uitzonderlijk moment een tip van de sluier licht — een hevige discussie tussen de Britse soldaat, die natie en vorst belangrijker acht dan het leven van twee Bedoeïnen, en een Arabische gezel, die meer waarde hecht aan de broederlijkheid — houdt Abu Nowar het gesprek ver op de achtergrond.

‘Theeb’ is het werk van een getalenteerde verteller die perfect weet hoe hij zijn publiek in de hand moet houden. De bedachtzame regie, de geduldige montage, het expressieve gebruik van geluid, de subtiele ambiance, de natuurlijke poëzie, Abu Nowar weeft het door elkaar zonder één moment het gevoel te geven dat hij wil uitpakken. En hij heeft een jonge hoofdacteur gevonden die het allemaal ook nog eens een onweerstaanbaar gezicht geeft. Chapeau.
 

Ruben Nollet
Ruben Nollet schrijft over film voor onder meer Cobra.be, deredactie.be, De Tijd, P-Magazine en CineNews. Hij is van kindsbeen af een horrorfan, wat hem in het begin de nodige nachtmerries bezorgde. Vandaag is hij echter een volstrekt evenwichtige persoonlijkheid.

[‘Ted 2’ – van Seth MacFarlane met Mark Wahlberg, Amanda Seyfried, Jessica Barth, Giovanni Ribisi, Sam J. Jones, Morgan Freeman, John Slattery en de stemmen van Seth MacFarlane en Patrick Stewart – 1u55]