Fidelio, l'Odyssée d'Alice

di 04/08/2015 - 11:42 *** Het leven aan boord van een cargoschip heeft weinig uitstaans met het leven aan wal. Het Franse drama ‘Fidelio’ wil weten wat zoiets betekent voor het liefdesleven van zijn hoofdpersonage.

fidelio lucie borleteau drama film recensie ruben nollet

“Wat is Las Vegas gebeurt, blijft in Las Vegas,” hoor je wel eens zeggen. Het idee is dat de gokstad zo druipt van de zonden — de bijnaam is ook niet toevallig Sin City — dat een mens zich daar automatisch zijn boekje te buiten gaat. Maar je hoeft je dus geen zorgen te maken, want je bent er immuun voor de morele regels van de buitenwereld.

Hamvraag

De Franse film ‘Fidelio’ leert ons nu dat die filosofie niet alleen geldt voor Las Vegas maar ook voor de zee. “Ce qui se passe en mer, reste en mer,” merkt hoofdfiguur Alice zelfs letterlijk op. Ze oefent een job uit die volgens mij zelden door een vrouw ingevuld wordt: ze werkt in de machinekamer van een vrachtschip. Dat doet ze al tien jaar en ze geniet er enorm van, ook al is ze doorgaans de enige vrouw aan boord.

De hamvraag is echter hoe je een job die je telkens verschillende maanden van huis houdt, combineert met een sociaal leven aan wal. En kan je in die omstandigheden een monogame relatie onderhouden? Regisseur/coscenarist Lucie Borleteau legt de personages (en de kijker) een paar romantische dilemma’s voor, maar die zijn eerlijk gezegd niet de reden om ‘Fidelio’ een kans te geven.

Thuis buiten huis

De film bloeit vooral open als portret van een uitzonderlijk wereldje, het leven op de uitgestrekte zee. Aan boord van een schip als de Fidelio, dat de lange omvaart doet, voelt de tijd anders dan op het vasteland. Mensen gedragen zich ook anders, wat zich weerspiegelt in aparte rituelen, tradities en overtuigingen. Het leven op zo’n schip is misschien niet altijd even gemakkelijk, maar het is onmiskenbaar een thuis buiten huis.

Door een vrouw als centrale figuur te kiezen, stelt Borleteau de hele thematiek extra op scherp. De Griekse hoofdactrice Ariane Labed — vooral bekend van ‘Before Midnight’ en haar werk met haar landgenoot Yorgos Lanthimos — zorgt er bovendien voor dat Alice ondanks haar emotionele problemen met beide voeten stevig op de grond blijft. Of toch op het dek.

‘Fidelio’ – van Lucie Borleteau met Ariane Labed, Anders Danielsen Lie, Melvil Poupaud, Pascal Tagnati, Nathanaël Maïni, Bogdan Zamfir, Manuel Ramirez – 1u33