Every Thing Will Be Fine

still uit de film
di 28/07/2015 - 10:05 ** Wim Wenders heeft na zeven jaar nog eens een fictiefilm gemaakt. Maar hij heeft het nog altijd moeilijk om een beetje leven te krijgen in zijn mijmerende verhalen.

fim filmrecensie every thing will be fine wim wenders james franco rachel mcadams charlotte gainsbourg marie josee croze peter stormare julia sarah stone patrick bauchau robert naylor ruben nollet recensie

Is het een toeval dat de twee filmscenario’s van de Noorse schrijver Bjørn Olaf Johannessen die onze bioscopen bereiken het allebei hebben over een hoofdfiguur die Thomas heet? Dat die ook telkens het slachtoffer is van een existentiële crisis? En dat die telkens getrouwd is met een vrouw die Sara heet?

Writer’s block

Zeven jaar geleden dook hij al op in ‘(N)Iemand’ van onze landgenote Patrice Toye, het verhaal van een veertiger die overhoop ligt met zijn leven, zijn vrouw verlaat en op zoek gaat naar antwoorden. En nu is er ‘Every Thing Will Be Fine’ van Wim Wenders, het verhaal van een veertiger die overhoop ligt met zichzelf, zijn vrouw verlaat en op zoek gaat naar antwoorden.

De Tomas in deze film (gespeeld door James Franco) is een schrijver die al twee romans op het schap heeft gezet maar die nu al een tijdje geen letter meer op papier krijgt. Zijn writer’s block zet ook zijn relatie met Sara (rol van Rachel McAdams) onder druk, een situatie die niet verbetert wanneer Tomas op een avond wat verstrooid achter het stuur zit en betrokken raakt bij een ongeval. Hij had het waarschijnlijk nooit kunnen vermijden maar toch voelt Tomas zich diep schuldig, een gevoel dat nog aangewakkerd wordt als hij merkt dat hij plots terug inspiratie heeft om te schrijven.
 

still uit de film

Dolende ziel

Net als in ‘(N)Iemand’ loopt ‘Every Thing Will Be Fine’ vol personages die niet bijzonder scherp gedefinieerd zijn, alsof ze hun vraagtekens en twijfels als een aura rond hun lijf dragen of enkel één bepaalde symbolische functie vervullen. Tomas is een dolende ziel, het soort figuur waar Wenders altijd al pap van gelust heeft. Hij dwaalt door het Canadese landschap, door de 14 jaar die de film overspant en van de ene vrouw naar de andere. Alleen komt hij geen stap dichter bij de verlossing die hij zoekt. Franco vertolkt die mentale immobiliteit met de nodige overtuiging en hij wordt bijgestaan door drie prima actrices. De ingetogenheid waarop Wenders mikt flirt echter soms met futloosheid, en op die momenten heb je zin om de film (en de personages) eens flink door elkaar te schudden. 3D of geen 3D.

En van een ander merkwaardig toeval gesproken: de man die de opdracht kreeg — en die prima uitvoerde — om de 3D in fraaie beelden te gieten, is Benoît Debie, de Belgische director of photography wiens talenten we deze week ook kunnen bewonderen in ‘Love’ van Gaspar Noé. Bezige bij.

Ruben Nollet
Ruben Nollet schrijft over film voor onder meer Cobra.be, deredactie.be, De Tijd, P-Magazine en CineNews. Hij is van kindsbeen af een horrorfan, wat hem in het begin de nodige nachtmerries bezorgde. Vandaag is hij echter een volstrekt evenwichtige persoonlijkheid.

[‘Every Thing Will Be Fine’ – van Wim Wenders met James Franco, Rachel McAdams, Charlotte Gainsbourg, Marie-Josée Croze, Peter Stormare, Julia Sarah Stone, Patrick Bauchau, Robert Naylor – 1u58]