Woman in gold - Simon Curtis

di 14/07/2015 - 11:03 ** Het schilderij van Klimt kennen we allemaal, het verhaal erachter is minder bekend. Dit melodrama past daar een mouw aan, zonder daarom zelf enigszins memorabel te zijn.

woman in gold simon curtis helen mirren ryan reynolds klimt schilderkunst recensie ruben nollet

Echt gebeurd: einde jaren 90 ontdekte Maria Altmann, een bejaarde Joods-Amerikaanse vrouw, dat vijf schilderijen van Gustav Klimt nog altijd wettelijk het bezit van haar familie waren. Een van die werken was het vermaarde ‘Goldene Adele’, het Jugendstil-portret van Altmanns tante, de Weense society-dame Adele Bloch-Bauer. Ze was de echtgenote van de steenrijke suikerfabrikant Ferdinand Bloch, met wie ze ook een diepe liefde voor de kunst deelde. En Klimt was een van de vele kunstenaars die ze samen ondersteunden.

Snode nazi’s

Toen de nazi’s in 1938 Oostenrijk annexeerden, namen ze in een ruk ook talloze kunstwerken in beslag, waaronder ‘Goldene Adele’. Interessant detail: de meeste van die werken werden bestempeld als ‘ontaard’ en dus niet geschikt geacht voor publieke tentoonstelling. Klimts schilderij kreeg wel een prominente plaats in de Österreichische Galerie, gevestigd in het Weense kasteel Belvedere. Na de oorlog werden de meeste van die kunstwerken echter niet teruggeschonken aan hun rechtmatige eigenaar maar belandden ze via via in andere handen. ‘Goldene Adele’ bleef in het Belvedere hangen.

Tot mevrouw Altmann, die in 1939 naar Amerika was gevlucht, aan de deur kwam kloppen om het doek terug op te eisen. In haar gezelschap bevond zich een weinig ervaren advocaat, Randol Schoenberg — kleinzoon van de gelijknamige componist. Oostenrijk was echter niet van plan om een van zijn beroemdste kunstwerken zomaar te laten gaan en omdat er gigantische sommen geld nodig waren om een rechtszaak op te starten, leek een goede afloop voor Altmann onwaarschijnlijk.
 

Zoete koek

Hoe dat afloopt, hoef ik niet uit te leggen. ‘Woman in Gold’ heeft op geen enkel vlak de ambitie om meer te zijn dan een veredelde tv-film, tenzij misschien wat de acteurs betreft. Helen Mirren (als Altmann) en Ryan Reynolds (als Schoenberg) geven het beste van zichzelf, al vraag je je af wat ze überhaupt in dit project zagen. Toegegeven, verhalen over onrecht dat gecorrigeerd wordt gaan er altijd in als zoete koek, ‘Woman in Gold’ houdt er een aangenaam tempo op na en de woordenwisselingen tussen de twee hoofdfiguren zijn vaak pittig. Maar Mirren en Reynolds moeten toch ook gezien hebben dat de film tijdens het laatste derde het fijne penseel inruilt voor de grove stroopborstel.

Tot slot nog dit: eerder dit jaar besliste een Oostenrijks comité om een fresco van Klimt, ‘Beethoven Frieze’, niet terug te geven aan de erfgenamen van een Joodse kunstverzamelaar. De omstandigheden bij die zaak zijn weliswaar anders dan bij mevrouw Altmann, maar het circus draait blijkbaar nog steeds verder.

Ruben Nollet
Ruben Nollet schrijft over film voor onder meer Cobra.be, deredactie.be, De Tijd, P-Magazine en CineNews. Hij is van kindsbeen af een horrorfan, wat hem in het begin de nodige nachtmerries bezorgde. Vandaag is hij echter een volstrekt evenwichtige persoonlijkheid.

[‘Woman in Gold’ – van Simon Curtis met Helen Mirren, Ryan Reynolds, Daniel Brühl, Katie Holmes, Tatiana Maslany, Max Irons, Charles Dance, Antje Traue, Allan Corduner, Henry Goodman, Jonathan Pryce – 1u49]

Bekijk hier de trailer van 'Woman in gold'.