Cannes in Brussel

do 02/07/2015 - 13:18 Van 3 tot 5 juli tonen Cinematek en Flagey een selectie uit het programma van de prestigieuze Cannes-nevensectie, de ‘Quinzaine des Réalisateurs’.

la quinzaine des realisateurs cannes filmfestival brussel cinematek flagey

In de nasleep van de gebeurtenissen in mei ’68, die ook door het filmfestival van Cannes raasden, richtte een jonge generatie filmmakers de ‘Société des réalisateurs de films’ op. Het jaar daarop presenteerden die een alternatief voor de ‘Officiële Selectie’. De 'Quinzaine' was geboren. In deze parallelle sectie van het filmfestival zou het werk van jonge regisseurs naast dat van al erkende auteurs vertoond worden.

Hier zijn de films onafhankelijk en vrij. Hier is er in een niet-competitieve geest plaats voor kort en lang, documentair en fictie. Artistieke integriteit is waar zij voor gaan. Zo meesurfend op de enorme mediabelangstelling die het festival jaarlijks weet te ontketenen ontdekte de filmliefhebber nieuw werk van onder meer Rainer Werner Fassbinder, Nagisa Oshima, George Lucas, Martin Scorsese, Jim Jarmusch, Michael Haneke, Chantal Akerman, Spike Lee, … Onze eigenste Luc en Jean-Pierre Dardenne stelden hier in 1996 ‘La promesse’ voor en haalden zo de internationale pers.

We hebben horen zeggen dat de mooiste en meest intrigerende films ook dit jaar in deze sectie te bekijken waren. (Al kijken we ook uit naar Hou Hsiao-hsien’s ‘The Assassin’, ‘Cemetery of Splendour’ van Apichatpong Weerasethakul en ‘Mia madre’ van Nanni Moretti.)  Uit het volledige Quinzaine-programma maakten Cinematek & Flagey een keuze.
Zo kan de filmliefhebber, die nu toch het oude 'Filmvondsten'-gebeuren mist, al kennis maken met:
 

L’Ombre des femmes’ de nieuwste film van de Franse cineast Philippe Garrel, met Clotilde Courau, Stanislas Merhar en Lena Paugam. Een gevoelige zwart-wit film over een koppel documentairemakers, Pierre en Manon. Pierre wordt de minnaar van Elisabeth, een stagiaire, maar wil Manon niet verlaten. Op een dag ontdekt Elisabeth dat ook Manon een relatie heeft.

Mustang’ van de Turkse regisseuse Deniz Gamze Ergüven, die vrijdag 3 juni de film zelf zal komen voorstellen. De film speelt zich af in een dorp in het noorden van Turkije. Lale en haar vier zussen komen terug van school en spelen in alle onschuld met de jongens. Maar de vermeende losbandigheid van hun spelletjes zorgt voor een schandaal. Het familiehuis verandert beetje bij beetje in een gevangenis. 

'Trois souvenirs de ma jeunesse', de recentste film van Arnaud Desplechin. Hierin denkt Paul Dédalus (rol van Mathieu Amalric die het personage ook al speelde in 'Comment je me suis disputé… ma vie sexuelle' ) terug aan zijn kindertijd in Roubaix, aan de uitbarstingen van zijn moeder, en aan zijn vader. Maar het meest denkt hij terug aan Esther, die zijn oogappel was.

Daarnaast zijn er nog films van Ciro Guerra, Takashi Miike, Nabil Ayouch, Sharunas Bartas, Philippe Faucon. Bij de kortfilms vertonen ze onder meer ‘Rate Me’ van Fyzal Boulifa en ‘The Exquisite Corpus’ van Peter Tscherkassky.  Je merkt het, het is niet zeker dat al deze films bij ons de zalen zullen halen én dat heeft niets met hun kwaliteiten te maken.

Een film die we dit najaar zeker wel zullen terugzien is ‘Le tout nouveau testament’ van Jaco van Dormael, waarin God bestaat en in Brussel woont. Het is een onuitstaanbaar personage, toch voor zijn vrouw en dochter. Benoît Poelvoorde speelt de hoofdrol en ook Catherine Deneuve is van de partij, verliefd op een gorilla nog wel. Jaco Van Dormael komt de film zondag 5 juli zelf in avant-première voorstellen.

Eind 2014 bezocht cobra.be de set. Bekijk onze reportage hier.

vod

Vreemd, het veelbesproken en met lof overladen, driedelige en samen zo’n zes uur durende ‘As mil e uma noites’ (‘De verhalen van duizend en één nacht’) van de Portugese Miguel Gomes (die in 2012 met ‘Tabou’ verraste) is deze keer, hoewel op de Quinzaine, nog niet in Brussel te zien.

[Quinzaine des Réalisateurs, 3,4 en 5 juli, een keuze door Cinematek en Flagey, Brussel]

Alle films zijn in het Frans ondertiteld.