Het postermeisje

vod
wo 17/06/2015 - 14:37 Amira Daoudi is amper 28, maar nu al een van de meest gevraagde ontwerpers van filmposters. Een overzicht van haar werk is nu te zien in Cinema Galeries in Brussel.

amira daouidi film poster rundskop kid

Van film tot poster

Cobra.be bezoekt samen met Amira Daoudi de tentoonstelling 'Van film tot poster', die nog in volle opbouw is in Cinema Galeries in Brussel.

Amira Daoudi is 'hot' in filmland. Iedereen wil haar. Ook het hippe regisseursduo Adil El Arbi en Bilall Fallah, voor hun tweede film 'Black', die in het najaar in de zalen komt.

Amira's teller staat op 77 affiches, kortfilms en documentaires inbegrepen. Dit een geheel willekeurige greep uit het aanbod : 'Rundskop' van Michaël Roskam, 'Kid' van Fien Troch, 'Waste land' van Pieter Van Hees, 'The Invader' van Nicolas Provost, de filmtriptiek van Gust Van den Berghe, en 'N - The Madness of Reason' van Peter Krüger. 

Hoe het begon

Amira's carrière als afficheontwerpster begon 'stoemelings'. Vijf jaar geleden werkte ze in de reclame-industrie, toen Gust Van den Berghe haar vroeg om een affiche te ontwerpen voor zijn debuutfilm 'Little Baby Jesus of Flanders'. De film werd een onverwacht succes in Cannes, en met de film ook de poster. De telefoontjes stroomden binnen en voor ze er erg in had, had Amira een nieuwe carrière. "Ik heb van kleins af een grote passie gehad voor film, en stiekem droomde ik ervan om iets in die wereld te betekenen. Ik heb die kans dan ook met beide handen gegrepen," zegt ze hierover.

Alle macht aan de verbeelding

Amira is een aanhanger van het less is more-principe: een beeld moet snel leesbaar en herkenbaar zijn. En dat is dé uitdaging voor al wie filmposters ontwerpt : uit het aanbod van duizenden filmbeelden dat ene beeld distilleren waarin alles vervat zit: het verhaal van de film, de sfeer, het ritme, de boodschap van de regisseur, de esthetiek en de code die de film gebruikt. Maar vooral dat de mensen goesting krijgen om de film te zien. Als een filmposter de mensen nieuwsgierig maakt, heeft hij zijn doel bereikt.

Het beeld op de filmposter moet voor Amira niet al te letterlijk zijn. Dat mogen ook dingen zijn die niet voorkomen in de film, zoals de vlinder op de affiche van 'The Silence of the Lambs'. Of een detail, zoals de bloem op de poster van 'American Beauty'. Dergelijke beelden getuigen van durf en poëzie en prikkelen de verbeelding.

Dromen mag

Als we Amira voorzichtig polsen naar haar dromen, houdt ze het bescheiden: zoals het nu loopt, mag het nog een tijdje lopen. Al zou ze natuurlijk niet 'nee' zeggen tegen aanbiedingen  uit het buitenland.  Hopelijk hebben de Martin Scorseses en Steven Spielbergs van deze wereld het gehoord.

De tentoonstelling 'From Film to Poster', van Amira Daoudi, loopt van 19 juni tot 28 juli in Cinema Galeries in de Koninginnegalerij in Brussel. De toegang is gratis.

Aan de tentoonstelling is een retrospectieve gekoppeld, met films waarvoor Daouidi de affiche ontwierp:

Zaterdag 20 juni : Little Baby Jesus of Flanders - Gust Van den Berghe

Zaterdag 27 juni : Rundskop - Michaël Roskam

Zaterdag 4 juli : A perdre la raison - Joachim Lafosse

Zaterdag 11 juli : Waste Land - Pieter Van Hees

Zaterdag 18 juli : La vita oscena - Renato de Maria

Zaterdag 25 juli : What's in a Name - Eva Küpper