The Duke of Burgundy

di 16/06/2015 - 10:28 *** Doe vooral niet te veel moeite om de logica van 'The Duke of Burgundy' te doorgronden. De film is meer een erotische dagdroom dan een meeslepend verhaal.

the duke of burgundy peter strickland recensie ruben nollet sidse babett knudsen

Tijdens de begingeneriek van een film is het publiek er meestal nog niet bij met zijn gedachten. Ik zou echter toch aanraden om goed te volgen wat er bij ‘The Duke of Burgundy’ allemaal op het scherm verschijnt. Niet alleen brengen de beelden, de muziek en de typografie je al helemaal in de stemming, plots dient zich ook een zeer ongewoon opschrift aan. ‘Perfume by Je Suis Gizella’ staat er, een merkwaardige categorie voor een medium waar geur in de regel niks uitmaakt.

The Duke of Burgundy’ is dan ook geen film die zich aan de regels houdt. Ik wil niet beweren dat de Britse regisseur Peter Strickland, die woont en werkt in Hongarije, een leerling van David Lynch is, maar hij deelt wel diens overtuiging dat ambiance meer impact heeft dan plot. Het betekent dat je als kijker een ietwat grotere inspanning moet leveren dan je gewend bent. Strickland neemt je niet bij het handje met een spannend of komisch of ontroerend verhaaltje. Hij roept een intrigerende wereld op waarin je een tijdje mag rondwandelen en waarvan je de implicaties zelf moet ontdekken.

Eurotrash en BDSM

Waar of wanneer de film zich afspeelt, is om te beginnen onduidelijk. ‘The Duke of Burgundy’ heeft iets onbestemd Europees en zou uit de jaren ’70 kunnen komen, niet toevallig het tijdperk van Jess Franco, Walerian Borowczyk en Jean Rollin — afhankelijk van je smaak erotische fijnproevers of producenten van Eurotrash. Strickland laat zich kennen als een fervente fan, al maakt hij er ook een punt van om zijn film de kwaliteit en klasse te verlenen die bij zijn lichtende voorbeelden soms/vaak ontbrak.

In ‘The Duke of Burgundy’ lopen enkel vrouwen rond, van wie we er twee nader leren kennen. De jonge Evelyn (Chiara D’Anna) vormt al jaren een koppel met de oudere Cynthia (Sidse Babett Knudsen, bij de meesten bekend als de Deense premier uit ‘Borgen’). Net zoals de meeste vrouwen uit het dorp is Evelyn een gretig aanhanger van BDSM, wat onder meer inhoudt dat Cynthia haar als een persoonlijke slaaf behandelt. Van haar kant begint Cynthia de hele toestand echter een beetje moe te worden, en dat zorgt voor spanningen.

Verrassend herkenbaar

Het is aanvankelijk niet zo gemakkelijk om doorheen het bizarre universum van de film te kijken, met zijn alomtegenwoordige vlinders, zijn enigmatische geluiden en zijn cryptische beelden. Als je je daarover kunt zetten, ontdek je echter wel een verrassend herkenbaar verhaal over hoe relaties werken. Als je met iemand samenleeft, moet je namelijk op zoek naar een evenwicht tussen wat elk van de partijen wil, en dat kan voor problemen zorgen.

‘The Duke of Burgundy’ is alles behalve een gemakkelijke film. Maar de bedwelmende sfeer, de aantrekkelijke acteurs (Knudsens ogen!) en de ondeugende humor doen hem veel goed.

[ ‘The Duke of Burgundy’ van Peter Strickland met Sidse Babett Knudsen, Chiara D’Anna, Kata Bartsch, Monica Swinn, Zita Kraszkó, Gretchen Meddaugh, Eszter Tompa, Fatma Mohamed – 1u44 ]