Taiwan in Cinematek

ma 25/05/2015 - 10:02 Hoog bezoek in Cinematek in Brussel en in Cinema Zuid in Antwerpen deze week: daar fêteren ze de Taiwanese grootmeester Hou Hsiao-hsien.

hou hsiao-hsien taiwanese cinema the assassin cinematek cinema zuid film taiwan retrospectieve taiwan film panorama

De grootmeester van de zogenaamde Taiwanese Nouvelle Vague heeft een nauwe band met ons land. Hou Hsiao-hsien vertrouwde de restauratie van meerdere van zijn films toe aan Cinematek. Nu hij in Cannes in de competitie zat met zijn meest recente film ‘The Assassin’ en daar een welverdiende prijs voor Beste Regie voor kreeg, ging Hou Hsiao-hsien in op de uitnodiging van zijn goede vrienden in Brussel om meteen na het Zuid-Franse festival een retrospectieve van zijn werk te komen openen.

© Yao Hung-I

Maar dat is lang niet alles. Op dinsdag 26 en 27 mei wonen Hou Hsiao-hsien en zijn vaste scenariste Chu Tien-wen een tweedaags seminarie bij, georganiseerd door het online magazine Photogénie, in Cinema Zuid in Antwerpen. Internationale experts, o.a.David Bordwell van de University of Wisconsin-Madison, Bérénice Reynaud van het California Institute of the Arts, Richard Suchenski van het Bard College, en critici Adrian Martin en Cristina Álvarez López , zullen de unieke stijl van de Taiwanese cineast belichten. Meer info over dit seminarie vindt op www.cinemazuid.be en www.photogenie.be .

The Assassin

Op woensdag 27 mei geeft Hou Hsiao-hsien een masterclass in Cinematek, gemodereerd door de Franse regisseur en bewonderaar Olivier Assayas. Diezelfde avond stelt Hou Hsiao-hsien in UGC De Brouckère in Brussel in avant-première ‘The Assassin’ voor, de waanzinnig mooi gefotografeerde martial arts-film die vorige week in Cannes zoveel lof oogstte.
Op 1 juni gaat dan de retrospectieve van het fijngevoelige, filosofische oeuvre van de Taiwanese regisseur van start. Nog tot eind augustus kan u in Cinematek gaan kijken naar o.a. ‘The Time to Live and the Time to Die’ (1985), ‘A City of Sadness’ (1989), ‘The Puppetmaster’ (1993), ‘Flowers of Shanghai’ (1998), ‘Café Lumière’ (2003) en ‘Le voyage du ballon rouge’ (2007).

Cinematek gaat nog een stap verder. Eveneens in juni en juli presenteren zij een panorama van de Taiwanese film. Dat programma bestaat uit meer dan vijftig titels uit verschillende periodes: de generatie van het ‘healthy realism’ uit de jaren zestig, melodrama’s uit de jaren zeventig, de Nouvelle Vague uit de jaren tachtig en de hedendaagse Taiwanese cinema die enorm aan het boomen is onder impuls van nieuwe, meestal heel jonge regisseurs.

[De retrospectieve Hou Hsiao-hsien en het ‘Taiwan Film Panorama’ lopen van 1 juni t.e.m. 29 augustus. Meer info op www.cinematek.be .]

Bekijk hier een fragment uit 'Assassin' van Hou Hsiao-hsien.