Far From the Madding Crowd

di 19/05/2015 - 10:07 *** Mooie, serene Thomas Hardy-adaptatie, met prima hoofdrollen voor Carey Mulligan en Matthias Schoenaerts.

far from the madding crowd thomas vinterberg matthias schoenaerts thomas hardy recensie ward verrijcken

Anno 1874 betekende ‘Far From the Madding Crowd’ de grote doorbraak voor Thomas Hardy. Zijn verhaal over de pre-feministische heldin Bathsheba Everdene (wat een pracht van een naam voor een legendarisch personage) geldt nog altijd als één van de belangrijkste romans uit de Britse literatuur. In 2007 publiceerde de krant The Guardian een lijst van de “greatest love stories of all time”. ‘Far From the Madding Crowd’ stond op een zeer respectabele tiende plaats.

Het boek werd in 1967 al eens heel succesvol verfilmd door John Schlesinger, toen met Julie Christie en Terence Stamp in de hoofdrollen. Voor deze nieuwe versie werd een beroep gedaan op de Deense topregisseur Thomas Vinterberg, de man van de moderne meesterwerken ‘Festen’ en ‘Jagten’—en dus een verrassende keuze om zo’n serene kostuumprent in te blikken.

Stoïcijns

De film opent met mooie, heel sfeervolle beelden van het Engelse platteland, gedraaid in Dorset en schitterend gefotografeerd door Charlotte Bruus Christensen, die ook het camerawerk van ‘Jagten’ verzorgde. We maken kennis met de stoïcijnse schaapherder Gabriel Oak, inderdaad een “eik” van een man, met evenveel vastberadenheid als tederheid vertolkt door Matthias Schoenaerts. In een glorieuze, maar ook heel droevige nachtscène stort de volledige kudde van Oak zich van een klif. Hij verliest daardoor heel zijn inkomen. Berooid als hij nu is, moet hij om werk  vragen op de grote boerderij van de rijke Bathsheba Everdene.

Far from the madding crowd

Bathsheba erfde haar fortuin en is vastberaden om zelf haar professionele activiteiten uit te bouwen, zonder bemoeienissen van een heer en meester. Om die reden wijst ze het aarzelende huwelijksaanzoek van Gabriel af, hoewel ze met hem een diepe vriendschap ontwikkelt. Maar in het Victoriaanse Engeland wordt de hardnekkige onafhankelijkheid van Bathsheba met veel argwaan bekeken. Verschillende mannen dienen zich aan met trouwplannen. Bathsheba laat zich de hofmakerij van de schatrijke weduwnaar William Boldwood (rol van Michael Sheen) welgevallen, maar stapt uiteindelijk in het huwelijksbootje met de avontuurlijke, maar - zo blijkt al snel - onbetrouwbare Sergeant Frank Troy (rol van Tom Sturridge).

Respectvol

‘Far From the Madding Crowd’ is een vakkundig kostuumdrama in de beste Britse traditie — maar dan van een Deens regisseur en met een Belgisch acteur in de hoofdrol. Niet dat hun nationaliteit ertoe doet: beide heren hebben een grote liefde voor het bronmateriaal en voor de fotogenieke omgeving waarin het verhaal zich afspeelt.

Schoenaerts is goed op dreef als een zwijgzaam romanticus met de gespierde fysiek van een landarbeider. Hij lijkt geboren om over die landschappen te dwalen, omringd door blatende schapen en blaffende honden. Als Bathsheba is Carey Mulligan (‘An Education’, ‘Shame’) zo mogelijk nog indrukwekkender. Ze trakteert ons op hypnotiserende close-ups en beheerst een volmaakte dictie — wat haar natuurlijk uitermate geschikt maakt voor een rol met zulke rijke literaire aspiraties.

Vinterberg pakt hier uit met zeer respectvolle cinema, al begint het ritme wat te stokken in de tweede helft van de vertelling. ‘Far from the Madding Crowd’ is een romantische, stijlvolle en af en toe ontroerende film, die echter minder blijft nazinderen dan de Deense titels waaraan Vinterberg zijn grote reputatie dankt.

[‘Far From the Madding Crowd’ – Regie: Thomas Vinterberg met o.a. Carey Mulligan, Matthias Schoenaerts, Michael Sheen, Tom Sturridge en Juno Temple. 1u59]