Nu het circus rond ‘Mad Max: Fury Road’ eindelijk is vertrokken, kunnen we ons concentreren op de competitie van Cannes 2015. Al blijft het maar de vraag of de avontuurlijke regisseurs na het festival een groot internationaal publiek gaan vinden, zo bevreemdend is hun product soms.

De eerste competitiefilm die wij zagen, kwam uit Italië. ‘The Tale of Tales’ is van de hand van ‘Gomorra’- en ‘Reality’-regisseur Matteo Garrone, en het is zijn eerste Engelstalige film, gevuld met grote namen als Salma Hayek, John C. Reilly en Vincent Cassel. Zij draven op in een bizarre sprookjesprent, gebaseerd op verhalen uit lang vervlogen tijden van ene Giambattista Basile. Drie verschillende fabels, over drie verschillende koningen, vormen een wat absurd geheel, mooi vormgegeven en voorzien van een gepaste nadrukkelijke score van de onvermijdelijke Alexandre Desplat. Entertainend wordt het wel vaak, wanneer Hayek haar tanden zet in het hart van een zeemonster bijvoorbeeld, of wanneer Toby Jones zijn dochter uithuwelijkt aan een reus nadat hij afscheid heeft moeten nemen van de monsterachtige vlooi die hij zo bemint. Verrassende cinema, zeker en vast, maar ook wat langdradig en uiteindelijk met een te hoog “What the fuck?”-gehalte.

Ook in de categorie “bizar” plaatsen we het nieuwe werk van de Griekse regisseur Yorgos Lanthimos, die zichzelf enkele jaren geleden in de schijnwerpers werkte met de festivalhit ‘Dogtooth’. Hij maakte daarmee zoveel indruk dat grote namen uit Hollywood naar verluidt kwamen smeken om mee te mogen doen in zijn Engelstalige debuut ‘The Lobster’. Naar verluidt—we weten dit van een Griekse journalist—stuurde Lanthimos zowel Daniel Craig als Cate Blanchett wandelen. Hoofdrol in ‘The Lobster’ is voor Colin Farrell, als een man die door zijn vrouw in de steek wordt gelaten. In de maatschappij waarin hij leeft, is een alleenstaand bestaan verboden. Hij moet verplicht inchecken in een hotel en daar binnen de 45 dagen een nieuwe partner vinden, anders wordt hij veranderd in een dier. En hij kiest de kreeft uit de titel.

Het eerste uur van deze ongelooflijk originele vertelling is heerlijk onderhoudend, terwijl Lanthimos nooit vergeet om een strak getimede en gekadreerde beeldtaal te hanteren. Helaas wordt het in de tweede helft een flink stuk saaier, wanneer Lanthimos plots uitpakt met wat een geheel andere film lijkt, een droeve love story tussen Farrell en Rachel Weisz. Finaal wel interessant, maar de ontvangst van de honderden journalisten vanochtend in de zaal was opvallend koeltjes, zeker voor een film die vóór het festival zoveel ophef en opwinding had veroorzaakt.

Kore-eda Hirokazu is een graag geziene gast in Cannes. Twee jaar geleden bracht hij met ‘Like Father, Like Son’ één van de mooiste titels van die editie naar de Croisette. Deze keer richt de Japanse grootmeester zijn blik op drie volwassen, samenwonende zussen in ‘Umimachi Diary’ (die in sommige landen, ook bij ons,  zal worden uitgebracht als ‘Our Little Sister’). Ze verliezen hun vader met wie ze al lang geen contact meer hadden. Op zijn begrafenis maken ze kennis met hun veel jongere halfzus, die ze prompt in huis nemen. Twee uur lang worden de fragiele relaties tussen deze jonge vrouwen en een aantal van hun familieleden subtiel ontleed. Dit is heel rustig observerende, authentieke cinema, nu eens liefelijk dan weer confronterend, maar op een Japanse, respectvolle manier. Wat ook opvalt, is de heel fotogenieke cast: de vier Japanse actrices zetten foutloze vertolkingen neer en waren hier een pracht van een geschenk voor de rode loper. Dat kunnen we hoogstpersoonlijk getuigen, omdat we maar enkele stoelen verwijderd zaten van de oogverblindende dames toen wij de officiële screening van ‘Our Little Sister’ bijwoonden.

‘Our Little Sister’ wordt in principe in oktober uitgebracht in België. ‘The Tale of Tales’ en ‘The Lobster’ wachten nog op distributie in ons land.

Ward Verrijcken - op Twitter: @filmWard
Ward Verrijcken werd op zijn tiende door zijn vader voor tv gezet op een regenachtige zondag, voor Hitchcocks 'Rebecca'. Sindsdien wou hij enkel nog praten over cinema, wat hij momenteel doet voor het VRT Journaal, op Radio 1, op Radio 2, op MNM en op deze site.