La tête haute - E. Bercot

wo 13/05/2015 - 03:00 *** Vanavond betreden de makers van ‘La tête haute’ als eersten de rode loper op het filmfestival van Cannes. Het indringende sociale drama komt ook al meteen in de Belgische zalen.

recensie la tete haute catherine deneuve emmanuelle bercot ruben nollet

Het festival van Cannes viert dit jaar zijn 68ste editie. Toch is het pas de tweede keer dat een film met een vrouw achter de camera de festiviteiten mag openen. ‘La tête haute’ heeft het geslacht van zijn regisseur echter niet nodig om die eer goed te praten. Daarvoor is het sociale drama van Emmanuelle Bercot solide genoeg.

Onhandelbaar gedrag

In ‘La tête haute’ volgen we de woelige wederwaardigheden van Malony, een jongen die opgroeit met een allesbehalve stabiele moeder. Aan het begin van de film zit hij in het kantoor van een jeugdrechter (rol van Catherine Deneuve) omdat zijn mama zich moet verantwoorden voor de problematische opvoeding. In de loop van het verhaal zal Malony nog regelmatig in dat kantoor verschijnen, maar dan om zijn eigen onhandelbare en criminele gedrag uit te leggen.

Het komt erop neer dat de jongen emotioneel niet opgroeit. Dat uit zich in losbandig gedrag maar ook in oncontroleerbare agressie. Het duurt dan ook niet lang voor hij van school gestuurd wordt en van de ene instelling voor jonge delinquenten in de andere belandt. Intussen proberen de jeugdrechter en een opvoeder hem terug op het juiste pad te krijgen.

Indringende ervaring

Bercot liep naar eigen zeggen al bijna 40 jaar rond met de ambitie om een film te maken over het onderwerp. Haar oom ontfermde zich over jonge delinquenten en nam de achtjarige Emmanuelle mee op een uitstap in de bossen van Bretagne. Die ervaring liet een diepe indruk na op het meisje, en je kan begrijpen waarom. ‘La tête haute’ kiest soms te gemakkelijk voor nadrukkelijke muziek en symbolische momenten — Deneuve die “Prends ma main” zegt bijvoorbeeld — maar die doen weinig af van zijn prangendheid.

Als twee uur een hele zit lijkt, dan kan ik u geruststellen: de speelduur komt de film enkel ten goede. Bercot kiest ervoor om de evolutie van het hoofdpersonage in een hele reeks kleine stapjes te tonen, en die gaan lang niet altijd in de verhoopte richting. Daardoor krijg je niet alleen een heel aannemelijk portret van een stuurloze jongen, trouwens uitstekend vertolkt door debutant Rod Paradot. Daarnaast geeft ‘La tête haute’ ook een overzichtelijk beeld van het hele gerechtelijke apparaat, de enorme belangen die op het spel staan en het gigantische werk dat de rechters en opvoeders leveren.

[ ‘La tête haute’ – regie Emmanuelle Bercot met Rod Paradot, Catherine Deneuve, Sara Forestier, Benoît Magimel, Diane Rouxel, Ludovic Berthillot – 2u02 ]