Macondo - Subadeh Mortezai

di 05/05/2015 - 10:05 *** De trauma’s van Tsjetsjeense vluchtelingen in Oostenrijk, gezien door de ogen van een elfjarige jongen. Het regiedebuut van Subadeh Mortezai staat met beide voeten in de realiteit.

macondo subadeh mortezai Ramasan Minkailov Kheda Gazieva film oostenrijk ruben nollet

In een industriezone aan de rand van Wenen ligt de woonwijk Macondo, een open asielcentrum met naar schatting 3.000 mensen uit meer dan 20 landen. De gemiddelde Wener zal je daar echter niets over kunnen vertellen, want die weet doorgaans niet eens dat de afgelegen wijk bestaat. Een heel aantrekkelijke hoek van de stad is Macondo ook niet, maar je twijfelt er niet aan dat het een fikse verbetering is in vergelijking met de thuis die de inwijkelingen moesten achterlaten.

De tol van het verleden

Regisseur Subadeh Mortezai, Oostenrijkse van Iraanse afkomst, gebruikt de wijk als achtergrond voor een veelzeggend verhaal over een jongen die gevangen zit tussen het verdrukkende verleden en de angst voor de toekomst. Hij heet Ramasan, hij is 11 jaar oud en hij is een paar jaar geleden samen met zijn moeder Aminat en zijn beide jonge zusjes weggevlucht uit Tsjetsjenië, waar zijn vader tijdens de oorlog om het leven is gekomen. Ramasan ziet hem dan ook als een ware held, een lichtend voorbeeld dat hij ten allen tijde moet nastreven.

Op zijn prille leeftijd moet hij ook al zo’n beetje de leemte opvullen die zijn vader gelaten heeft. Moeder Aminat lijkt de psychologische klap van de oorlog maar niet te boven te komen en heeft moeite met het Duits. Het betekent dat Ramasan naast zijn schoolactiviteiten ook tolk, huishouder en kinderopvang mag spelen. Gelukkig voor Aminat is hij een zeer verantwoordelijke jongen, maar dat kan niet van zijn kameraden gezegd worden.
 

Stellige zekerheden

De stellige zekerheden waarmee Ramasan door het leven stapt, krijgen echter een serieuze dreun wanneer Isa op het toneel verschijnt. De man beweert dat hij nog zij aan zij met Ramasans vader gevochten heeft, en zijn verminkte hand kan dat bewijzen. De jongen vertrouwt Isa echter niet, vooral omdat die andere dingen vertelt dan de heroïsche wraakideeën waar Ramasan zich aan vastklampt. Als hij dan ook nog eens per ongeluk zijn moeder hoort vertellen over haar huwelijk stort Ramasans wereldje helemaal in elkaar. En de reactie laat niet op zich wachten.

Subadeh Mortezai verdiende haar sporen als documentairemaker, en die ervaring staat als een eikenhouten schraag onder ‘Macondo’. Regelmatig toont ze gewoon beelden van de wijk, alsof ze een biotoop registreert. De naturel van die aanpak zie je ook in het spel van de acteurs, die overigens geen van allen eerder voor de camera stonden. Je ziet echter op geen enkel moment enige onwennigheid of stijfheid. Wat hoofdacteur Ramasan Minkailov uit zijn jonge lijf schudt, verdient zelfs niets minder dan een staande ovatie.
 

Ruben Nollet
Ruben Nollet schrijft over film voor onder meer Cobra.be, deredactie.be, De Tijd, P-Magazine en CineNews. Hij is van kindsbeen af een horrorfan, wat hem in het begin de nodige nachtmerries bezorgde. Vandaag is hij echter een volstrekt evenwichtige persoonlijkheid.

[‘Macondo’ – van Subadeh Mortezai met Ramasan Minkailov, Kheda Gazieva, Aslan Elbiev, Rosa Minkailova, Iman Nasuhanowa, Askhab Umaev, Hamsat Nasuhanov – 1u38]

Bkijk hier de trailer van 'Macondo'