Home - Tim Johnson

di 31/03/2015 - 11:13 * Buitenaardse wezens veroveren de aarde met de beste bedoelingen. DreamWorks Animation scoort een dieptepunt in zijn lange carrière.

home dreamworks animatie film recensie ruben nollet

“Dit verhaal zal in de smaak vallen bij fans van de woordspelletjes en personages uit de ‘Discworld’-boeken van Terry Pratchett en van de uitzinnig onderhoudende satire van Douglas Adams’ ‘Hitchhiker’s Guide to the Galaxy’.”

De New York Times steekt zijn bewondering niet weg voor de avonturen van het tienermeisje Tip en het buitenaardse wezen waarmee ze vriendschap sluit. Helaas zijn die lovende woorden niet gericht aan het adres van ‘Home’ maar van ‘The True Meaning of Smekday’, het kinderboek van Adam Rex dat aan de basis lag van DreamWorks’ nieuwe animatiespektakel. Die film slaagt er immers in om alles wat het boek fris en aantrekkelijk maakt vakkundig uit te hollen of te amputeren.

‘Home’ oogt leuk en DreamWorks heeft onmiskenbaar een aantal zeer getalenteerde designers en digitale tovenaars in dienst, maar dat is eigenlijk niet meer dan een strikt minimum voor een studioproductie. De hamvraag is welk materiaal je die mensen aanreikt, en daar wringt het schoentje van bij het begin. Als je al na een paar minuten een beroep moet doen op een scheetgrap om de sfeer erin te houden, zit je met een probleem.

Boov, Gorg en Tip

Het begint allemaal bij Oh, een immer opgewonden lid van het buitenaardse volkje dat zichzelf de Boov noemt. Voor zover ze het zich kunnen herinneren, zijn ze op de vlucht voor de schrikwekkende Gorgs, en hun lange tocht heeft hen nu bij de aarde gebracht. Met hun geëvolueerde technologie hebben ze geen enkele moeite om de mensheid — die opvallend weinig tegenwerking biedt of zelfs protest aantekent — massaal in Australië onder te brengen. Zelf kunnen ze dan in onze steden gaan wonen, die ze naar eigen behoeften omvormen.

Het verhaal schiet in gang wanneer Oh een onvergeeflijke fout maakt en zelf de benen moet nemen. En dan ontmoet hij Tip, een meisje dat aan de invasie van de Boov ontsnapt is en zich al die tijd verscholen heeft gehouden. De rest laat zich raden: omdat ze gedwongen zijn om elkaar te helpen, zullen ze elkaar beter leren kennen en finaal ook vriendjes worden.

Gekke bekken

Mooi verhaaltje, zal u denken, en in grote lijnen klopt dat ook. Alleen leggen de makers zo weinig vindingrijkheid aan de dag dat de film alles van een verplicht nummer heeft. Jim Parsons doet zijn stemmetje uit ‘The Big Bang Theory’ nog eens over, Rihanna maakt van de gelegenheid gebruik om een paar inferieure songs te slijten, Steve Martin krijgt de opdracht om de populaire King Julien uit de ‘Madagascar’-films te imiteren, en ga zo maar door. ‘Home’ zet al zijn geld op koddige figuurtjes die alle kleuren van de regenboog zien en veel gekke bekken trekken. Als je 5 bent, ben je daar misschien nog een kwartiertje zoet mee. Maar dan heb je het ook wel gehad.

[‘Home’ – van Tim Johnson met de stem van Jim Parsons, Rihanna, Steve Martin, Jennifer Lopez, Matt L. Jones, April Lawrence, Brian Stepanek – 1u34]